Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Analiză

Numărul studenților – dublu față de cel din 1990 și la jumătate față de cel din 2007. De ce?

Aproximativ 400.000 de tineri înscriși la studii de licență au început luni anul universitar 2019 – 2020. Dintre aceștia, circa 25.000 sunt studenți străini, din… Mai mult

30.09.2019

Europa

Resursa umană din Știință și Tehnologie: Cum stau cele 276 de regiuni din UE și vecinii noștri care încă nu au aderat

Cele patru regiuni cu cea mai mică pondere a resurselor umane angajate în știință și tehnologie, din cele 276 de regiuni NUTS 2 existente în… Mai mult

29.09.2019

Chestiunea

Balanța Turismului coboară la minus 36%, în ciuda miliardelor din bani publici pompate de guvern în piață

Costurile nete ale statului pe tichetele de vacanță pentru angajații bugetari și din reducerea de TVA în turism se vor ridica la 1.878 milioane de… Mai mult

29.09.2019

Cronicile

Vânzarea CFR Marfă a eșuat. Ramona Mănescu: Privatizarea va fi reluată. Gruia Stoica: Voi participa din nou

de Sorin Negoiţă 14.10.2013

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate, că GFR ar fi putut plăti pachetul de 51% din acţiuni şi că procesul de privatizare va fi reluat, potrivit MEDIAFAX.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă nu a putut fi încheiată doarece  unele bănci creditoare ale companiei nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit unui comunicat al GFR care enumeră motivele ce i-au fost oferite de către Comisia de privatizare.

“Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării. Dacă ministerul va fi de acord să renunţe la clauza de confidenţialitate, veţi vedea că există o ordine clar stabilită a paşilor care trebuie făcuţi până să se poată ajunge la plata preţului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre aceşti paşi”, spune în comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

Cum nu s-a ajuns la momentul finalizării, contractul se desfiinţează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, GFR, nu are bază legală să achite diferenţa de preţ, precizează comunicatul GFR.

În plus faţă de condiţiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acţiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăţi deţinute de stat”, potrivit GFR.

“Nu este treaba mea să emit judecăţi despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfăşurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român şi a mea, ci şi pentru cei 11.000 de angajaţi ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de succes cu o companie românească şi pentru cum se va vedea asta în afara ţării”, a mai afirmat Gruia Stoica.

GFR consideră că membrii Comisiei de privatizare nu au făcut toate diligenţele şi nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluţiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării.

Gruia Stoica: Voi participa din nou la privatizare

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, a declarat că va participa la orice nouă încercare de privatizare a CFR Marfă dacă procesul va fi reluat, după ce transferul pachetului majoritar de acţiuni a eşuat pentru că nu au fost îndeplinite toate condiţiile solicitate.

“Voi participa de o sută de ori dacă CFR Marfă va fi scoasă la privatizare de o sută de ori”, a declarat Gruia Stoica, citat de MEDIAFAX.

Reprezentanţii GFR au menţionat că nu a fost semnat procesul verbal de încetare a contractului de vânzare-cumpărare întrucât nu s-a ajuns la o concluzie comună privind conţinutul documentului, considerat vag de către cumpărtor. Ei au adăugat că în forma propusă se prevedea că nu au fost îndeplinite condiţiile, la modul general, fără să fie menţionat şi din responsabilitatea cui.

“Am stat şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţii că nu ne vom îndrepta împtriva comisiei de privatizare”, a afirmat Gruia Stoica.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei. Pentru finalizarea privatizării GFR ar fi trebuit să mai achite 170 milioane de euro, cel târziu luni, 14 octombrie.

Consecințele nefinalizării privatizării

  • Este a doua mare privatizare eșuată, după cea de la Oltchim
  • Se depășește  termenul de 15 octombrie prevăzut în Scrisoarea de intenție cu FMI, termen prevăzut pentru finalizarea privatizării CFR Marfă
  • Este posibil ca Gruia Stoica, patronul GFR, să ceară despăgubiri în instanță, așa cum a amintit la un moment dat
  • Pe de altă parte, la reluarea privatizării s-ar putea prezenta marile companii străine care s-au retras în timpul acestui proces de vânzare a pachetului majoritar.
  • CFR Marfă rămâne în continuare sub semnul unei gestiuni ineficiente, fiind una din companiile de stat producătoare de mari pierderi.

Puncte controversate în privatizare

Anularea datoriilor

  • Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat transformarea în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către ANAF (de peste 1,5 miliarde de lei).
  • Hotărârea a fost luată după declanșarea privatizării, deci regulile s-au schimbat în timpul jocului.
  • Compania americană OmniTrax se retrăsese deja din competiție, acuzând lipsa de transparență.
  • Asociația Transportatorilor Feroviari din România solicita reluarea procesului, întrucât anularea datoriilor face compania CFR Marfă mai atractivă și, în acest caz, există mai multe firme care și-ar dori să participe la licitație.

Timpul prea scurt pentru avaluarea CFR Marfă

Atât compania americană OmniTrax, cât și asocierea TFG – Donau Finanz, firme puternipentru a evalua un audit profesionist la CFR Marfă, ca să știe dacă vor să cumpere și cât ar merita eventuala afacere. GFR a fost avantajată, întrucât, partener vechi al CFR Marfă, știa exact situația companiei scoase la vânzare. Cele două firme străine au făcut cereri de prelungire a perioadei de evaluare, dar acestea au fost respinse.

Evitarea responsabilității de către miniștrii angajați în privatizare

Implicarea directă în privatizarea CFR Marfă a fost evitată de toți demnitarii care s-au succedat anul acesta la Ministerul Transporturilor, deși premierul Victor Ponta a declarat că asta se întâmplă după ce președintele Traian Băsescu i-a amenințat cu DNA.

”Acuma însă, ştiţi şi dumneavoastră, după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul duminică, cu o zi înainte de aflarea deznodământului privatizării.

Eschivele demnitarilor au apărut însă chiar din primele faze ale procesului de vânzare a 51% din acțiunile CFR Marfă.

  • Cel care a demarat procedura, liberalul Relu Fenechiu, își delega atribuțiile secretarului de stat Cristian Ghibu, pe 28 ianuarie, printr-un ordin de ministru, pentru a semna ”în numele și pentru ministrul transporturilor, certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor”. Era vorba despre o procedură ce preceda intabularea terenurilor deținute de CFR Marfă. Ministrul Fenechiu a justificat decizia spunând că urma să plece în străinătate.
  • În iulie, ministrul interimar al Transporturilor, Victor Ponta, a cerut insistent convocarea unei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pe problema privatizării. A depus o cerere de convocare a ședinței, iar la câteva ore a plecat în concediu, în străinătate, pentru două săptămâni și și-a închis telefoanele, după propriile declarații. De asemenea, premierul Ponta l-a lăsat în locul său pe viceprim-ministrul Gabriel Oprea, care nu avea drept de vot în CSAT. Ședința din august s-a desfășurat în lipsa premierului, iar concluzia a fost a fost că nu este nevoie de niciun aviz suplimentar, deoarece în ședința CSAT din februarie 2013 se hotărâse: „Modalitatea concretă şi procedura de privatizare (a CFR Marfă, n. red.) se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi Guvernului”. Premierul a a fost prezent atunci și a votat pentru decizia de mai sus.
  • Ministrul actual al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu a semnat, la începutul lui septembrie, contractul cu GFR, ci l-a lăsat pe secretarul de stat Cristian Ghibu, președintele Comisiei de privatizare, să-și pună semnătura pe document.
  • Vineri, 11 octombrie, la înâlnirea cerută de GFR pentru discutarea unor chestiuni urgente legate de privatizare, ministrul Mănescu a lipsit de la discuțiile dintre cele două delegații. Apoi, a cerut Comisiei de privatizare (secretarului de stat Cristian Ghibu, precum și consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii) să transmită luni un punct de vedere privind evoluţia procesului şi următorii paşi de urmat în privatizarea CFR Marfă.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.10.2013

Un raspuns

  1. mitzu baston
    15.10.2013, 2:16 am

    proverbul spune ca ‘e greu la deal cu boii mici’; se vede treaba ca e si mai greu cu boii mari!

Lăsați un comentariu


Europa

Șeful Pentagonului: Forțele turce par a fi comis crime de război în nordul Siriei

Vladimir Ionescu

Forțele turce par a fi comis crime de război în cursul ofensivei militare din Siria, a declarat Mark Esper, secretarul Apărării al apărării, informează postul… Mai mult

Europa

Partidul președintelui Kaczyński a câştigat alegerile parlamentare din Polonia

Vladimir Ionescu

Partidul Lege și Justiție (PiS) al președintelui Jarosław Kaczyński a câştigat detaşat alegerile parlamentare din Polonia, cu un scor de 43,6%, potrivit rezultatelor exit-poll, transmite… Mai mult

Europa

Siria trimite trupe în nordul ţării pentru a răspunde ofensivei turce

Iulian Soare

Armata siriană va trimite trupe în nordul ţării, în “confruntarea cu agresiunea Turciei” care desfăşoară acolo de cinci zile o ofensivă împotriva unei miliţii kurde,… Mai mult

Stiri

SRI s-a reorganizat: de la structura județeană, la un format regional, altul decât cel folosit pentru administrație

Vladimir Ionescu

Începând cu 1 septembrie 2019, Serviciul Român de Informaţii (SRI) s-a reorganizat în format regional. S-a renunţat astfel la organizarea judeţeană a unităţilor teritoriale –… Mai mult

Stiri

Sergiu Manea, CPBR: Metodologia de calcul a IRCC trebuie modificată

Razvan Diaconu

Metodologia de calcul a indicelui de referinţă pentru creditele consumatorilor (IRCC) ar trebui modificată, iar ca soluţie imediată se propune reducerea decalajului temporal între momentul… Mai mult

Europa

SUA pregăteşte retragerea a încă 1.000 de militari din nordul Siriei

Iulian Soare

State Unite se pregătesc pentru retragerea a circa încă 1.000 de militari din nordul Siriei, a anunţat secretarul american al apărării, Mark Esper (foto), duminică,… Mai mult

Stiri

Primele informaţii despre planurile guvernamentale ale PNL: Reducerea numărului de ministere, oficii, agenţii şi autorităţi

Razvan Diaconu

Viitorul Guvern care ar putea fi format de PNL va avea ca prioritate “refacerea capacităţilor administrative necesare funcţionării statului” şi investiţiile în domeniul public, a… Mai mult