fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Vânzarea CFR Marfă a eșuat. Ramona Mănescu: Privatizarea va fi reluată. Gruia Stoica: Voi participa din nou

de Sorin Negoiţă 14.10.2013

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate, că GFR ar fi putut plăti pachetul de 51% din acţiuni şi că procesul de privatizare va fi reluat, potrivit MEDIAFAX.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă nu a putut fi încheiată doarece  unele bănci creditoare ale companiei nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit unui comunicat al GFR care enumeră motivele ce i-au fost oferite de către Comisia de privatizare.

“Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării. Dacă ministerul va fi de acord să renunţe la clauza de confidenţialitate, veţi vedea că există o ordine clar stabilită a paşilor care trebuie făcuţi până să se poată ajunge la plata preţului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre aceşti paşi”, spune în comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

Cum nu s-a ajuns la momentul finalizării, contractul se desfiinţează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, GFR, nu are bază legală să achite diferenţa de preţ, precizează comunicatul GFR.

În plus faţă de condiţiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acţiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăţi deţinute de stat”, potrivit GFR.

“Nu este treaba mea să emit judecăţi despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfăşurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român şi a mea, ci şi pentru cei 11.000 de angajaţi ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de succes cu o companie românească şi pentru cum se va vedea asta în afara ţării”, a mai afirmat Gruia Stoica.

GFR consideră că membrii Comisiei de privatizare nu au făcut toate diligenţele şi nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluţiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării.

Gruia Stoica: Voi participa din nou la privatizare

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, a declarat că va participa la orice nouă încercare de privatizare a CFR Marfă dacă procesul va fi reluat, după ce transferul pachetului majoritar de acţiuni a eşuat pentru că nu au fost îndeplinite toate condiţiile solicitate.

“Voi participa de o sută de ori dacă CFR Marfă va fi scoasă la privatizare de o sută de ori”, a declarat Gruia Stoica, citat de MEDIAFAX.

Reprezentanţii GFR au menţionat că nu a fost semnat procesul verbal de încetare a contractului de vânzare-cumpărare întrucât nu s-a ajuns la o concluzie comună privind conţinutul documentului, considerat vag de către cumpărtor. Ei au adăugat că în forma propusă se prevedea că nu au fost îndeplinite condiţiile, la modul general, fără să fie menţionat şi din responsabilitatea cui.

“Am stat şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţii că nu ne vom îndrepta împtriva comisiei de privatizare”, a afirmat Gruia Stoica.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei. Pentru finalizarea privatizării GFR ar fi trebuit să mai achite 170 milioane de euro, cel târziu luni, 14 octombrie.

Consecințele nefinalizării privatizării

  • Este a doua mare privatizare eșuată, după cea de la Oltchim
  • Se depășește  termenul de 15 octombrie prevăzut în Scrisoarea de intenție cu FMI, termen prevăzut pentru finalizarea privatizării CFR Marfă
  • Este posibil ca Gruia Stoica, patronul GFR, să ceară despăgubiri în instanță, așa cum a amintit la un moment dat
  • Pe de altă parte, la reluarea privatizării s-ar putea prezenta marile companii străine care s-au retras în timpul acestui proces de vânzare a pachetului majoritar.
  • CFR Marfă rămâne în continuare sub semnul unei gestiuni ineficiente, fiind una din companiile de stat producătoare de mari pierderi.

Puncte controversate în privatizare

Anularea datoriilor

  • Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat transformarea în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către ANAF (de peste 1,5 miliarde de lei).
  • Hotărârea a fost luată după declanșarea privatizării, deci regulile s-au schimbat în timpul jocului.
  • Compania americană OmniTrax se retrăsese deja din competiție, acuzând lipsa de transparență.
  • Asociația Transportatorilor Feroviari din România solicita reluarea procesului, întrucât anularea datoriilor face compania CFR Marfă mai atractivă și, în acest caz, există mai multe firme care și-ar dori să participe la licitație.

Timpul prea scurt pentru avaluarea CFR Marfă

Atât compania americană OmniTrax, cât și asocierea TFG – Donau Finanz, firme puternipentru a evalua un audit profesionist la CFR Marfă, ca să știe dacă vor să cumpere și cât ar merita eventuala afacere. GFR a fost avantajată, întrucât, partener vechi al CFR Marfă, știa exact situația companiei scoase la vânzare. Cele două firme străine au făcut cereri de prelungire a perioadei de evaluare, dar acestea au fost respinse.

Evitarea responsabilității de către miniștrii angajați în privatizare

Implicarea directă în privatizarea CFR Marfă a fost evitată de toți demnitarii care s-au succedat anul acesta la Ministerul Transporturilor, deși premierul Victor Ponta a declarat că asta se întâmplă după ce președintele Traian Băsescu i-a amenințat cu DNA.

”Acuma însă, ştiţi şi dumneavoastră, după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul duminică, cu o zi înainte de aflarea deznodământului privatizării.

Eschivele demnitarilor au apărut însă chiar din primele faze ale procesului de vânzare a 51% din acțiunile CFR Marfă.

  • Cel care a demarat procedura, liberalul Relu Fenechiu, își delega atribuțiile secretarului de stat Cristian Ghibu, pe 28 ianuarie, printr-un ordin de ministru, pentru a semna ”în numele și pentru ministrul transporturilor, certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor”. Era vorba despre o procedură ce preceda intabularea terenurilor deținute de CFR Marfă. Ministrul Fenechiu a justificat decizia spunând că urma să plece în străinătate.
  • În iulie, ministrul interimar al Transporturilor, Victor Ponta, a cerut insistent convocarea unei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pe problema privatizării. A depus o cerere de convocare a ședinței, iar la câteva ore a plecat în concediu, în străinătate, pentru două săptămâni și și-a închis telefoanele, după propriile declarații. De asemenea, premierul Ponta l-a lăsat în locul său pe viceprim-ministrul Gabriel Oprea, care nu avea drept de vot în CSAT. Ședința din august s-a desfășurat în lipsa premierului, iar concluzia a fost a fost că nu este nevoie de niciun aviz suplimentar, deoarece în ședința CSAT din februarie 2013 se hotărâse: „Modalitatea concretă şi procedura de privatizare (a CFR Marfă, n. red.) se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi Guvernului”. Premierul a a fost prezent atunci și a votat pentru decizia de mai sus.
  • Ministrul actual al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu a semnat, la începutul lui septembrie, contractul cu GFR, ci l-a lăsat pe secretarul de stat Cristian Ghibu, președintele Comisiei de privatizare, să-și pună semnătura pe document.
  • Vineri, 11 octombrie, la înâlnirea cerută de GFR pentru discutarea unor chestiuni urgente legate de privatizare, ministrul Mănescu a lipsit de la discuțiile dintre cele două delegații. Apoi, a cerut Comisiei de privatizare (secretarului de stat Cristian Ghibu, precum și consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii) să transmită luni un punct de vedere privind evoluţia procesului şi următorii paşi de urmat în privatizarea CFR Marfă.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.10.2013

Un raspuns

  1. mitzu baston
    15.10.2013, 2:16 am

    proverbul spune ca ‘e greu la deal cu boii mici’; se vede treaba ca e si mai greu cu boii mari!

Lăsați un comentariu


Stiri

Cătălin Ioniță, fost șef DGA, a ieșit la pensie la 44 de ani

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a semnat vineri decretul de încetare a raporturilor de serviciu ale fostului șef DGA, chestor principal de poliție Cătălin Ioniţă (foto), anunță… Mai mult

Stiri

CFA România: Euro va ajunge la 5 lei în următoarele 12 luni. Crește prima de risc pentru creditarea României

Adrian N Ionescu

Marea majoritate a analiștilor CFA® din România (90%) anticipau deja din august o apreciere a euro până la 4,9777 lei pentru orizontul următoarelor 12 luni,… Mai mult

Stiri

Hidroelectrica câștigă la CJUE procesul cu ANRE pe tema exporturilor de energie

Razvan Diaconu

În data de 17 septembrie, Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a dat câștig de cauză Hidroelectrica în procesul cu ANRE având ca obiect restricțiile impuse… Mai mult

Stiri

Rata șomajului a crescut cu aproape 25% în T2 2020. Absenteismul la locul de muncă, de 7 ori mai mare ca în 2019

Raluca Florescu

Rata şomajului a fost de 5,4% în al doilea trimestru al anului, în creștere cu 1,1 puncte procentuale (circa 25%)  față de cea înregistrată în… Mai mult

Europa

România – lider european detașat la învățarea de limbi străine

Marin Pana

România se plasează pe primul loc între statele UE în ceea ce privește ponderea elevilor din ciclul secundar care studiază două limbi străine, potrivit datelor… Mai mult

Stiri

Rusia / Conturile lui Alexei Navalnîi au fost blocate, apartamentul din Moscova pus sub sechestru

Razvan Diaconu

Conturile bancare ale lui Aleksei Navalnîi sunt blocate, iar apartamentul său din Moscova este pus sub sechestru, a anunțat Kira Yarmysh, purtătorul de cuvânt al… Mai mult

Stiri

Guvernul a adoptat OUG care permite completarea stagiului de cotizare pentru pensia publică

Adrian N Ionescu

Guvernul a adoptat OUG care permite persoanelor care nu îndeplinesc condiția stagiului minim de de cotizare pentru pensia publică, să contribuie la sistem prin plata… Mai mult