fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

„Inflaţia industrială” a scăzut puternic. Atenție, însă, tendințe semnificative de creștere se mențin la bunuri de capital și bunuri de uz curent !

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu aproape șapte puncte procentuale pe parcursul ultimelor cinci luni, de la 4,72% în ianuarie 2020 până la… Mai mult

02.07.2020

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Vânzarea CFR Marfă a eșuat. Ramona Mănescu: Privatizarea va fi reluată. Gruia Stoica: Voi participa din nou

de Sorin Negoiţă 14.10.2013

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat luni seara că ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate, că GFR ar fi putut plăti pachetul de 51% din acţiuni şi că procesul de privatizare va fi reluat, potrivit MEDIAFAX.

Vânzarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă nu a putut fi încheiată doarece  unele bănci creditoare ale companiei nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit unui comunicat al GFR care enumeră motivele ce i-au fost oferite de către Comisia de privatizare.

“Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării. Dacă ministerul va fi de acord să renunţe la clauza de confidenţialitate, veţi vedea că există o ordine clar stabilită a paşilor care trebuie făcuţi până să se poată ajunge la plata preţului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre aceşti paşi”, spune în comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

Cum nu s-a ajuns la momentul finalizării, contractul se desfiinţează de drept la finalul zilei, iar cumpărătorul, GFR, nu are bază legală să achite diferenţa de preţ, precizează comunicatul GFR.

În plus faţă de condiţiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acţiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăţi deţinute de stat”, potrivit GFR.

“Nu este treaba mea să emit judecăţi despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfăşurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român şi a mea, ci şi pentru cei 11.000 de angajaţi ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de succes cu o companie românească şi pentru cum se va vedea asta în afara ţării”, a mai afirmat Gruia Stoica.

GFR consideră că membrii Comisiei de privatizare nu au făcut toate diligenţele şi nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluţiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării.

Gruia Stoica: Voi participa din nou la privatizare

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, a declarat că va participa la orice nouă încercare de privatizare a CFR Marfă dacă procesul va fi reluat, după ce transferul pachetului majoritar de acţiuni a eşuat pentru că nu au fost îndeplinite toate condiţiile solicitate.

“Voi participa de o sută de ori dacă CFR Marfă va fi scoasă la privatizare de o sută de ori”, a declarat Gruia Stoica, citat de MEDIAFAX.

Reprezentanţii GFR au menţionat că nu a fost semnat procesul verbal de încetare a contractului de vânzare-cumpărare întrucât nu s-a ajuns la o concluzie comună privind conţinutul documentului, considerat vag de către cumpărtor. Ei au adăugat că în forma propusă se prevedea că nu au fost îndeplinite condiţiile, la modul general, fără să fie menţionat şi din responsabilitatea cui.

“Am stat şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţii că nu ne vom îndrepta împtriva comisiei de privatizare”, a afirmat Gruia Stoica.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei. Pentru finalizarea privatizării GFR ar fi trebuit să mai achite 170 milioane de euro, cel târziu luni, 14 octombrie.

Consecințele nefinalizării privatizării

  • Este a doua mare privatizare eșuată, după cea de la Oltchim
  • Se depășește  termenul de 15 octombrie prevăzut în Scrisoarea de intenție cu FMI, termen prevăzut pentru finalizarea privatizării CFR Marfă
  • Este posibil ca Gruia Stoica, patronul GFR, să ceară despăgubiri în instanță, așa cum a amintit la un moment dat
  • Pe de altă parte, la reluarea privatizării s-ar putea prezenta marile companii străine care s-au retras în timpul acestui proces de vânzare a pachetului majoritar.
  • CFR Marfă rămâne în continuare sub semnul unei gestiuni ineficiente, fiind una din companiile de stat producătoare de mari pierderi.

Puncte controversate în privatizare

Anularea datoriilor

  • Pe 12 iunie, Guvernul a aprobat transformarea în acțiuni a datoriilor CFR Marfă către ANAF (de peste 1,5 miliarde de lei).
  • Hotărârea a fost luată după declanșarea privatizării, deci regulile s-au schimbat în timpul jocului.
  • Compania americană OmniTrax se retrăsese deja din competiție, acuzând lipsa de transparență.
  • Asociația Transportatorilor Feroviari din România solicita reluarea procesului, întrucât anularea datoriilor face compania CFR Marfă mai atractivă și, în acest caz, există mai multe firme care și-ar dori să participe la licitație.

Timpul prea scurt pentru avaluarea CFR Marfă

Atât compania americană OmniTrax, cât și asocierea TFG – Donau Finanz, firme puternipentru a evalua un audit profesionist la CFR Marfă, ca să știe dacă vor să cumpere și cât ar merita eventuala afacere. GFR a fost avantajată, întrucât, partener vechi al CFR Marfă, știa exact situația companiei scoase la vânzare. Cele două firme străine au făcut cereri de prelungire a perioadei de evaluare, dar acestea au fost respinse.

Evitarea responsabilității de către miniștrii angajați în privatizare

Implicarea directă în privatizarea CFR Marfă a fost evitată de toți demnitarii care s-au succedat anul acesta la Ministerul Transporturilor, deși premierul Victor Ponta a declarat că asta se întâmplă după ce președintele Traian Băsescu i-a amenințat cu DNA.

”Acuma însă, ştiţi şi dumneavoastră, după ce preşedintele a dat ordin să fie luaţi toţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”, a declarat premierul duminică, cu o zi înainte de aflarea deznodământului privatizării.

Eschivele demnitarilor au apărut însă chiar din primele faze ale procesului de vânzare a 51% din acțiunile CFR Marfă.

  • Cel care a demarat procedura, liberalul Relu Fenechiu, își delega atribuțiile secretarului de stat Cristian Ghibu, pe 28 ianuarie, printr-un ordin de ministru, pentru a semna ”în numele și pentru ministrul transporturilor, certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor”. Era vorba despre o procedură ce preceda intabularea terenurilor deținute de CFR Marfă. Ministrul Fenechiu a justificat decizia spunând că urma să plece în străinătate.
  • În iulie, ministrul interimar al Transporturilor, Victor Ponta, a cerut insistent convocarea unei ședințe a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pe problema privatizării. A depus o cerere de convocare a ședinței, iar la câteva ore a plecat în concediu, în străinătate, pentru două săptămâni și și-a închis telefoanele, după propriile declarații. De asemenea, premierul Ponta l-a lăsat în locul său pe viceprim-ministrul Gabriel Oprea, care nu avea drept de vot în CSAT. Ședința din august s-a desfășurat în lipsa premierului, iar concluzia a fost a fost că nu este nevoie de niciun aviz suplimentar, deoarece în ședința CSAT din februarie 2013 se hotărâse: „Modalitatea concretă şi procedura de privatizare (a CFR Marfă, n. red.) se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi Guvernului”. Premierul a a fost prezent atunci și a votat pentru decizia de mai sus.
  • Ministrul actual al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu a semnat, la începutul lui septembrie, contractul cu GFR, ci l-a lăsat pe secretarul de stat Cristian Ghibu, președintele Comisiei de privatizare, să-și pună semnătura pe document.
  • Vineri, 11 octombrie, la înâlnirea cerută de GFR pentru discutarea unor chestiuni urgente legate de privatizare, ministrul Mănescu a lipsit de la discuțiile dintre cele două delegații. Apoi, a cerut Comisiei de privatizare (secretarului de stat Cristian Ghibu, precum și consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii) să transmită luni un punct de vedere privind evoluţia procesului şi următorii paşi de urmat în privatizarea CFR Marfă.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.10.2013

Un raspuns

  1. mitzu baston
    15.10.2013, 2:16 am

    proverbul spune ca ‘e greu la deal cu boii mici’; se vede treaba ca e si mai greu cu boii mari!

Lăsați un comentariu


Stiri

698 de cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore – sâmbătă, 11 iulie, un nou record de la debutul pandemiei

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore au fost confirmate 698 de cazuri noi de COVID-19 în România, a anunțat sâmbătă Grupul de Comunicare strategică. Este cea… Mai mult

Stiri

Donald Trump a comutat pedeapsa cu închisoarea aplicată fostului său colaborator Roger Stone

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, i-a comutat pedeapsa cu închisoarea prietenului său Roger Stone (foto), condamnat în februarie la 40 de luni de închisoare în cadrul… Mai mult

Europa

Tesla planifică 10.500 de angajări pentru viitoarea fabrică din Germania

Iulian Soare

Producătorul american Tesla se așteaptă să angajeze 10.500 de oameni care să lucreze în prima fabrică din Europa, care se află în construcție în apropiere… Mai mult

Stiri

Senatul a amânat votul pe proiectul legii privind carantina. Ludovic Orban: Sunt la capătul răbdării

Vladimir Ionescu

Senatorii au decis sâmbătă să amâne până luni lucrările comisiei care discută proiectul legii carantinei și izolării în ciuda faptului că procedura acceptată pentru dezbatere… Mai mult

Europa

Bulgaria și Croația au fost acceptate în ERM 2, anticamera zonei euro

Iulian Soare

Bulgaria și Croația au fost primite în anticamera zonei euro. Banca Centrală Europeană a anunțat că cele două țări candidate au fost acceptate în Mecanismul… Mai mult

Stiri

Alina Bica și Ioan Bene, reținuți de poliție în Italia

Vladimir Ionescu

Alina Bica, fosta șefă a DIICOT, urmărită internațional cu mandat european pentru infracțiunea de favorizarea infactorilor, și Ioan Bene, de asemenea condamnat în România și… Mai mult

Stiri

Provocare Turcia-Occident: Ankara a anulat statutul de muzeu al Sf. Sofia – Erdogan anunță transformarea în moschee

Razvan Diaconu

Cea mai înaltă instanță administrativă din Turcia a decis vineri anularea decretului din 1934 care a acordat celebrei catedrale Sfânta Sofia din Istambul (devenită moschee… Mai mult