luni

15 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

3 iulie, 2016

uniune fiscala

Brexit a catalizat discuția despre ”mai multă Europă” și a readus în discuție necesitatea măsurilor pentru una din cele mai dificil de realizat uniuni între statele UE: cea fiscală – dat fiind că uniunea monetară s-a dovedit insufiecientă pentru a integrarea sporită a statelor europene.

 


Platforma Debating Europe, acolo unde cetățenii europeni lansază teme de dezbatere la care participă principalii decidenți politici ai UE, a agregat argumentele pro și contra constituirii unei Uniuni Fiscale a Europei, o temă care revine în atenția autorităților europene odată cu preluarea de către Slovacia a președinției Comisiei Europene.

Debating Europe, creată special de Fundația Pentru O Societate Deschisă pentru a încuraja conversații pe teme esențiale între cetățeni și liderii europeni, propune dezbateri publice la care participă frecvent lideri precum Jean Claude Junker, Martin Schultz, Guy Verhofstadt, Ska Keller sau Ban Ki-moon.

În urma unei discuții pe marginea ideii de unificare a sistemelor fiscale naționale s-au concretizat următoarele seturi de argumente:

Uniunea Fiscală și eficiența Uniunii Monetare

Argument împotrivă: Problemele locale au nevoie de soluții locale

Atâta timp cât UE este alcătuită din state independente, cu guverne proprii, alese în urma unui proces electoral desfășurat la nivel național, problemele fiecărui stat sunt esențial unele locale, care au nevoie de soluții locale. Majoritatea statelor au fost împinse către o uniune monetară care s-a dovedit nefuncțională, iar împingerea către o uniune fiscală nu va face decât să amplifice o situație deja nesustenabilă. Guvernele au nevoie de flexibilitate în abordarea proriilor probleme specifice. Uniunea fiscală ar aduce după sine o gonflare a bugetului UE, care ar provoca certuri interminabile între cele 27 (sau mai multe) state membre în legătură cu modul de alocare al resurselor. O asemenea inițiativă ar genera birocrație și blocaje.

Argument pro: Uniunea Monetară nu funcționează fără Uniune Fiscală


Criza datoriilor în derulare în Europa a furnizat dovezi zilnice că o Uniune Monetară nu poate fi funcțională în lipsa unei Uniuni Fiscale. Zona Euro este în mod evident incapabilă să își gestioneze dezechilibrele macro-economice dacă nu deține și un tip de structură federală care să supravegheze modul de colectare al veniturilor și cheltuielile. Fără acest mecanism, moneda euro va fi mereu vulnerabilă la șocuri asimetrice. Încercarea de combinare a unor politici monetare supra-naționale cu politici fiscale locale nu este funcțională. O Uniune Fiscală condusă de un Minister al Finanțelor european, aflat sub control democratic adecvat, va da putere și stabilitate UE prin impunerea unei discipline financiare stricte.

Uniunea Fiscală și suveranitatea națională

Argument contra: democrația deficitului

Uniunea Fiscală ar fi un nou ”cui” bătut în coșgiugul independenței naționale. Aprobarea bugetului este unul dintre atributele esențiale ale Parlamentelor naționale. Un transfer al acestui atribut către birocrația de la Bruxelles ar fi profund nedemocratic. În mod istoric, s-a demonstrat că cetățenii nu acceptă ca noțiunea de contributivitate să fie separată de noțiunea de reprezentativitate. Instituirea unei Uniuni Fiscale s-ar dovedi profund nepopulară și ar alimenta demagogia anti-Europeană și ar contribui la subminarea fundațiilor UE.

Argument pro: succesul stă în unitate

În 1990, națiunile europene reprezentau jumătate din top 10 al celor mai dezvoltate economii mondiale. Până în 2050, prognozele arată că Europa va mai fi reprezentată în acest top de 2 națiuni. În noul context global, o Uniune Economică apropiată este singura soluție de stopare a declinului Europei. Jumătățile de măsură nu funcționează, iar economiile agresive vor fi capabile să penetreze și să domine cei mai slabi membri ai Zonei Euro în lipsa unei Uniuni Fiscale. Impunerea unei Uniuni Fiscale ar duce la creșterea credibilității pieței europene, iar obligațiunile europene ar rivaliza cu cele emise de Trezoreria americană.

Uniunea Fiscală și povara fiscalității

Argument contra: toți am plăti mai mult

Armonizarea sistemelor de taxe și impozite, care ar urma firesc după implementarea Uniunii Fiscale, s-ar face într-un singur sens: în sus. Toți vom plăti mai mult. State precum Irlanda sau Slovacia, care au facilitat creșterea economică prin sisteme inteligente de taxare a veniturilor, ar fi forțate, ca efect al cruciadei conduse de Franța împotriva ”dumpingului fiscal”, să impună taxe mari, care ar duce la dispariția locurilor de muncă. Ar fi o nouă lovitură dată competitivității.

Argument pro: o uniune mai mare ca oricând

Uniunea Fiscală ar constitui un pas major către o reală uniune politică. Uniunea Fiscală trebuie administrată de adevărate organisme federale. Centralizarea resurselor și a datoriilor ar constitui simboluri puternice ale unei Europe unite. Nevoia de supraveghere democratică puternică ar conduce la formarea unui Parlament European revitalizat și a unei puternice Comisii Europene. Aceste instituții ar putea evolua într-un guvern al Statelor Unite Europene, capabile să intre în rândul puterilor care conduc o lume multipolară.

Uniunea Fiscală și responsabilitatea

Argument contra: o oportunitate pentru iresponsabili

Uniunea Fiscală aduce hazard moral. Vor exista mereu națiuni risipitoare care vor fi veșnic salvate de contribuția națiunilor gospodare, de tipul Germaniei. În mod evident, Uniunea Fiscală va fi în fapt o Uniune de Transfer, care nu va face altceva decât să penalizeze bugetele sănătos construite. Iar statele slabe, devenind conștiente că au o plasă de siguranță, vor încetini reformele. Până la urmă, dacă menții pe linia de plutire state cu deficit nu faci altceva decât să tragi în jos pe toată lumea.

Argument pro: eficiența

”Va contribui în mod esențial la ordine, stabilitate și la un aranjament satisfăcător pentru toți al finanțelor”- așa argumenta în 1790 Alexander Hamilton, secretar al Trezoreriei americane, atunci când a cerut intrarea într-o uniune fiscală a statelor fondatoare ale Americii. O uniune Fiscală Europeană, având la bază instituțiile potrivite, ar putea să furnizeze un management unitar al întregii economii UE. Controalele ex-ante ar face ca state mai ”visătoare”- Irlanda, Spania, Grecia- nu ar mai fi capabile să provoace bule imobiliare sau să gestioneze prost bugetul. Supraveghetorul unic ar asigura liniștea piețelor, ar atrage investiții și ar genera creștere, toate acestea contribuind la prosperitatea Europei.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. De aia s-a saturat UK de UE, pentru ca UE pune carul inaintea boilor. Cum sa discuti de uniunea fiscala fara sa stabilesti un salariu minim pe economia UE, chiar si procentual din PIB-ul fiecarei tarii membre din UE ? Mai intai iti asiguri o fundatie, o baza si apoi stabilesti legi fiscale comune pentru fiecare din tarile UE. Dar, pana cand Germaniei si Frantei nu li se va da peste bot de catre celelalte tari din UE, asa va fi in UE: carul inaintea boilor.

    1. Cum sa dai peste bot Germaniei si Frantei? Ca doar ei au mai ramas care cotizeaza semnificativ la bugetul UE. Deocamdata, iar negocierile sunt din ce in ce mai aprinse. Daca nu zicea Italia ca vrea sa iasa si se alegea praful de UE, nu acceptau nemtii sa puna banul nici acum. Si pana la urma cam au dreptate, ca nu ei i-au pus pe italieni sa isi distruga sistemul de sanatate, care sanatate e absolut independenta in fiecare stat membru. Ca si educatia de altfel. Acum ca a iesit UK poate reusim sa facem o educatie de calitate gratuita in toata Europa. Daca „next generation” nu are o educatie buna de unde o sa plateasca imprumutul? Din alt imprumut poate sau vreun razboi.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. De aia s-a saturat UK de UE, pentru ca UE pune carul inaintea boilor. Cum sa discuti de uniunea fiscala fara sa stabilesti un salariu minim pe economia UE, chiar si procentual din PIB-ul fiecarei tarii membre din UE ? Mai intai iti asiguri o fundatie, o baza si apoi stabilesti legi fiscale comune pentru fiecare din tarile UE. Dar, pana cand Germaniei si Frantei nu li se va da peste bot de catre celelalte tari din UE, asa va fi in UE: carul inaintea boilor.

    1. Cum sa dai peste bot Germaniei si Frantei? Ca doar ei au mai ramas care cotizeaza semnificativ la bugetul UE. Deocamdata, iar negocierile sunt din ce in ce mai aprinse. Daca nu zicea Italia ca vrea sa iasa si se alegea praful de UE, nu acceptau nemtii sa puna banul nici acum. Si pana la urma cam au dreptate, ca nu ei i-au pus pe italieni sa isi distruga sistemul de sanatate, care sanatate e absolut independenta in fiecare stat membru. Ca si educatia de altfel. Acum ca a iesit UK poate reusim sa facem o educatie de calitate gratuita in toata Europa. Daca „next generation” nu are o educatie buna de unde o sa plateasca imprumutul? Din alt imprumut poate sau vreun razboi.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Deceniul banilor ieftini (dobânzi mici sau foarte mici la creditele pe termen lung)pentru state  tocmai s-a încheiat . A fost (sau ar fi fost) o perioadă extrem de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: