fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Pleacă la promulgare: 2.000 de lei lunar, stimulent de risc acordat profesorilor pe perioada stării de alertă/urgență

Camera Deputaţilor, for decizional, a adoptat marţi proiectul de lege pentru acordarea unui stimulent de risc pentru personalul din învăţământ în contextul situaţiei epidemiologice determinate… Mai mult

13.10.2020

La obiect

Dobânda pe termen lung a scăzut sub pragul de 3,5% dar rămâne cea mai ridicată din UE. Observații

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a scăzut în luna septembrie 2020 sub pragul de 3,5%, potrivit datelor publicate de Eurostat și calculate de… Mai mult

13.10.2020

La obiect

Indice negativ de prețuri, ”pe bază de cartofi”, în septembrie. Inflația anuală, în scădere la 2,45%

Preţurile de consum s-au diminuat per total cu -0,14% în luna septembrie 2020, potrivit datelor publicate de INS iar inflația anuală a scăzut la 2,45%,… Mai mult

13.10.2020

Analiză

Prăbușirea bugetară care se conturează cu precizie matematică, citită în istoria recentă a punctului de pensie

Creșterea reală a pensiilor în 2020 va fi similară cu cea din 2009, dacă va fi păstrat nivelul de indexare de 14% stabilit în prezent,… Mai mult

12.10.2020

Unificarea fiscală şi bugetară a Europei. Pro şi contra

de Marin Pana 4.12.2011

În încercarea de a găsi o ieşire onorabilă din criza cu care se confruntă statele membre, Uniunea Europeană trebuie să ia cât mai rapid o serie de decizii istorice. Fără integrarea fiscală şi bugetară, moneda unică şi coeziunea nu pot fi susţinute în mod eficient. Timpul e scurt: toată lumea e cu ochii pe summitul din 9 decembrie, unde se aşteaptă reglementări concrete ale unificării bugetare şi fiscale.

Armonizarea intereselor este esenţială, date fiind diferenţele majore în evoluţia competitivităţii şi în acordarea de beneficii sociale, mai mult sau mai puţin sustenabile pe termen lung, cu potenţial important de a genera deficite structurale.

Patru argumente pro

1.Coordonarea politicilor fiscale şi bugetare ar permite o amplificare a efectelor, în locul disipării energiilor în dispute interne, cu rezultate de multe ori negative pentru raporturile cu celelalte centre mondiale de putere economică şi politice.

Din motive electorale, limitarea deficitelor nu se poate face fără o presiune puternică din exterior.

2.Un cadru fiscal comun şi instituţii comune puternice, dotate cu buget corespunzător şi cu personal competent, ar permite alinierea la cele mai performante practici bugetare şi o politică monetară eficientă. Contraponderea la SUA, China sau Japonia nu poate fi asigurată decât de un bloc omogen şi solid.

3.Garanţiile oferite de fiecare stat în parte nu sunt suficiente pentru a sensibiliza investitorii internaţionali. Obligaţiunile emise în numele zonei euro ar repartiza şi disipa riscurile, evitând atacurile speculative ţintite asupra unui stat anume, aflat în dificultate.

În contrapartidă, responsabilizarea naţională faţă de obiectivele comune ar descuraja măsurile neconforme cu stabilitatea financiară.

4.Reducerea decalajelor dintre nivelurile de trai şi diminuarea sărăciei, concentrată în sudul şi estul UE, presupune o uniformizare a condiţiilor de operare oferite corporaţiilor europene şi transferuri mult mai importante de bani către zonele defavorizate. Corupţia asociată ar fi mult limitată, resursele existente pentru dezvoltare mai bine utilizate.

Chiar şi nemulţumiţi de destinaţiile banilor, contributorii mai bogaţi ar fi convinşi de legalitatea şi utilitatea alocărilor.

Patru argumente contra

1.Cedarea de suveranitate naţională nu este de natură să asigure supravieţuirea politică a celor care ar accepta un calendar rapid de integrare fiscală şi bugetară.

Asumarea răspunderii unora pentru erorile altora este argumentul cel mai important, în condiţiile în care solidaritatea şi sentimentul apartenenţei la un spaţiu social şi cultural comun rămân deocamdată la stadiul de deziderat.

2.Dificultăţile de integare a Marii Britanii şi a ţărilor nordice, rămase parţial cu nostalgia spaţiului de liber schimb şi cu o tradiţie a autonomiei extinse la toate nivelurile, pot compromite şi, oricum, vor întârzia proiectul unificării fiscale şi bugetare.

Procedurile birocratice actuale sunt destul de greoaie, iar ratificarea la nivel naţional s-a dovedit a fi problematică.

3.Controlul centralizat la Bruxelles vine, cel puţin aparent, în contradicţie cu particularităţile regionale şi eforturile de descentralizare întreprinse inclusiv de România.

Setul de reguli, softul intern comun gândit pentru Europa ar trebui să poată fi atât de performant, încât să se grefeze pe toate hardurile naţionale. Din orice generaţie de performanţă şi cu orice dificultăţi de translaţie.

(Citeşte mai mult pe cronicaeuropeana.ro)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.12.2011

Un raspuns

  1. irina
    4.12.2011, 9:02 pm

    La ce fel de acţiuni sau argumente se referă opinia europeană când aminteşte de România ?! Parcă au făcut guvernanţii cam ce s-a dorit ( aşa afirmă ), nu e adevărat ?

Lăsați un comentariu


Europa

Parlamentul European a adoptat poziția sa asupra reformei Politicii Agricole Comune

Vladimir Ionescu

Parlamentul European (PE) a aprobat vineri poziţia sa cu privire la reforma Politicii Agricole Comune (PAC) a UE, care cuprinde în special obligaţii de mediu… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban, despre un eventual lockdown: Obiectivul nostru este ca economia să funcționeze în parametrii obișnuiți

Razvan Diaconu

Întrebat dacă ar fi oportună varianta unui lockdown în România, premierul Ludovic Orban a afirmat că obiectivul executivului este ca oamenii să ducă o viaţă… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: PNL nu prezintă acum un buget pentru 2021 deoarece ar fi ilegal

Alexandra Pele

Guvernul PNL nu prezintă un draft de buget pentru anul viitor deoarece proximitatea alegerilor parlamentare interzice acest lucru, a explicat, sâmbătă, ministrul Finanțelor Publice, Florin… Mai mult

Europa

UE și SUA – inițiativă comună dedicată problemelor legate de China

Vladimir Ionescu

Statele Unite şi Uniunea Europeană au lansat vineri un canal bilateral dedicat dialogului pe probleme legate de China, informează dpa, citată de Agerpres. Secretarul de… Mai mult

Stiri

Guvernul a atacat la CJUE Pachetul Mobilitate, argumentând că legislația europeană afectează companiile românești

Vladimir Ionescu

Guvernul României a sesizat, în cursul zilei de vineri, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) cu trei acţiuni în anularea prevederilor problematice din Pachetul… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen se confruntă cu critici dure în interiorul PPE

Iulian Soare

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen se confruntă cu nemulțumiri din ce în ce mai mari în interiorul propriei familii politice, PPE, ajungând să… Mai mult

Stiri

Activele pensiilor private, în creștere anuală cu 18% în septembrie

Raluca Florescu

Valoarea activelor totale, aflate în administrare la nivelul întregului sistem de pensii private, a ajuns la 30 septembrie 2020, la 72,58 miliarde de lei, în… Mai mult