Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Europa

Buget UE 2021-2027: Toți liderii vor Acord rapid, dar nimeni nu face concesii. Poziția de negociere a României

În pregătirea summit-ului special convocat pe 20 februarie de către Consiliul European, președintele Charles Michel (foto) încearcă să obțină un acord prealabil asupra dimensiunii și… Mai mult

07.02.2020

Cronicile

Un studiu de caz: Efectele creșterii veniturilor populației asupra industriei auto

de Marin Pana 17.11.2015

autoNumărul de autoturisme produse și asamblate în România a crescut cu 3,8% în primele trei trimestre ale lui 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Valoare destul de aproape de avansul PIB, dar de natură să ne pună pe gânduri, dacă se face trimitere la creșterea exporturilor de profil cu doar 1,4% în același interval de timp și la avansul de 13,4% înregistrat de importurile de autovehicule.

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) arată că efectul majorării veniturilor populației asupra unui sector-cheie al industriei românești a fost unul limitat.

Pe de o parte, pentru că vânzările la intern reprezintă mai puțin de o zecime din producție și, pe de alta, pentru că nu a existat o adaptare a modelelor de pe piață la pretențiile bazate pe creșterea sumelor din buzunarele consumatorilor.

tabel1Din perspectiva comerțului exterior, respectiv a evoluției soldului sectorial cu efect direct pe contul curent și indirect pe cotația monedei naționale, creșterea veniturilor a dus la un avans mult mai consistent al importurilor.

Unde partea care revine autovehiculelor comerciale și autobuzelor, pe care nu le mai producem în țară, a crescut semnificativ. Și unde s-a majorat aproape în același cuantum numărul mașinilor importate suplimentar față de numărul de mașini produse și vândute în țară în plus pe 2015 față de 2014.

Doar că autoturismele aduse din afară costă mult mai mult decât cele produse în țară, de unde a rezultat și o înrăutățire a soldului rezultat din schimburile externe pe zona de auto.

tabel2Se poate observa că lupta pentru piața suplimentară de vânzări de autoturisme, apărută ca urmare a faptului că tot mai mulți români și-au permis să cumpere acest produs, a fost adjudecată la limită pe primele nouă luni de către producția autohtonă.

Ceea ce nu a făcut decât să modifice proporția defavorabilă industriei românești de profil (altminteri competitivă în afară !), de la circa 30%/70% la o treime de la noi și două treimi de la ei. Insuficient, însă, pentru a genera un ritm de creștere mai consistent, bazat pe cererea internă. Și, mai ales, pentru a reduce importurile, în baza faptului că avem și noi capacitatea de a obține produse competitive prin cele două mărci internaționale care sunt acum Made in Romania.

Precizez că am ales acest sector industrial deoarece, după casă, mașina este achiziția de cea mai mare valoare ( pentru unii – pasionați de automobile sau moștenitori de imobile – este chiar invers) și, prin urmare, transmite un semnal important pentru modul în care evoluează întreaga economie.

Așadar, stimularea consumului prin creșterea veniturilor, dincolo de efectele certe pe partea de reducerea competitivității pe calea majorării costurilor salariale ( plus lipsa investițiilor în autostrăzi care să reducă și costurile de livrare, dar asta este o altă problemă, ce merită discutată pe îndelete) se dovedește a fi un joc riscant.
În care partea ce revine dezvoltării producției interne depinde de mai mulți factori iar rezultatele pot fi discutabile de la un sector al economiei la altul.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.11.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

9 universități românești în topul Times Higher Education Emerging Economies – ASE, trend ascendent

Vladimir Ionescu

Nouă universități din România au intrat în topul Times Higher Education Emerging Economies, pe locurile 200+. Prima universitate clasată în top este Universitatea Babeș-Bolyai din… Mai mult

Stiri

PSD boicotează votul de investitură al Guvernului Orban 2 – decizie unanimă a CEx

Vladimir Ionescu

Conducerea PSD au votat miercuri, în unanimitate, în ședința CEx să boicoteze ședința de plen programată luni, în care ar fi trebuit să fie dat… Mai mult

Europa

Document al Comisiei: Transporturile din UE își vor reduce la jumătate dependența de petrol abia în 2050

Iulian Soare

În pofida obiectivului declarat de a decarboniza transporturile și a actelor promovate de Comisia Europeană pentru a stimula acest lucru, sectorul transporturilor va rămâne puternic… Mai mult

Stiri

PNL merge pe mâna lui Mihai Chirica la alegerile pentru Primăria Iași

Razvan Diaconu

Mihai Chirica a confirmat, miercuri, că va candida la alegerile locale din partea PNL, după ce anterior au apărut informații pe surse că liderii PNL… Mai mult

Stiri

Acționarii combinatului de la Galați promit investiţii de un miliard de euro

Adrian N Ionescu

GFG Alliance s-a angajat să investească un miliard de euro pentru a moderniza combinatul siderurgic de la Galați, în scopul reducerii emisiilor şi al creșterii… Mai mult

Stiri

Știați că inclusiv Fiscul poate cere acces la informațiile despre clienți, relații de afaceri și tranzacții?

AVOCATNET

Accesul organului fiscal central la informații privind combaterea spălării banilor este prevăzut în procedura fiscală de la finele lui 2018. Practic, în anumite condiții, băncile,… Mai mult

Europa

România a avut cea mai mare rată de creştere în construcţii din UE în Trimestrul 4 / 2019

Adrian N Ionescu

Constructorii români au profitat de vremea bună şi de creșterea salariului minim și au înregistrat de departe cele mai mari creșteri ale producției în ultimul… Mai mult