fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

„Inflaţia industrială” a scăzut puternic. Atenție, însă, tendințe semnificative de creștere se mențin la bunuri de capital și bunuri de uz curent !

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu aproape șapte puncte procentuale pe parcursul ultimelor cinci luni, de la 4,72% în ianuarie 2020 până la… Mai mult

02.07.2020

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Un studiu de caz: Efectele creșterii veniturilor populației asupra industriei auto

de Marin Pana 17.11.2015

autoNumărul de autoturisme produse și asamblate în România a crescut cu 3,8% în primele trei trimestre ale lui 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Valoare destul de aproape de avansul PIB, dar de natură să ne pună pe gânduri, dacă se face trimitere la creșterea exporturilor de profil cu doar 1,4% în același interval de timp și la avansul de 13,4% înregistrat de importurile de autovehicule.

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) arată că efectul majorării veniturilor populației asupra unui sector-cheie al industriei românești a fost unul limitat.

Pe de o parte, pentru că vânzările la intern reprezintă mai puțin de o zecime din producție și, pe de alta, pentru că nu a existat o adaptare a modelelor de pe piață la pretențiile bazate pe creșterea sumelor din buzunarele consumatorilor.

tabel1Din perspectiva comerțului exterior, respectiv a evoluției soldului sectorial cu efect direct pe contul curent și indirect pe cotația monedei naționale, creșterea veniturilor a dus la un avans mult mai consistent al importurilor.

Unde partea care revine autovehiculelor comerciale și autobuzelor, pe care nu le mai producem în țară, a crescut semnificativ. Și unde s-a majorat aproape în același cuantum numărul mașinilor importate suplimentar față de numărul de mașini produse și vândute în țară în plus pe 2015 față de 2014.

Doar că autoturismele aduse din afară costă mult mai mult decât cele produse în țară, de unde a rezultat și o înrăutățire a soldului rezultat din schimburile externe pe zona de auto.

tabel2Se poate observa că lupta pentru piața suplimentară de vânzări de autoturisme, apărută ca urmare a faptului că tot mai mulți români și-au permis să cumpere acest produs, a fost adjudecată la limită pe primele nouă luni de către producția autohtonă.

Ceea ce nu a făcut decât să modifice proporția defavorabilă industriei românești de profil (altminteri competitivă în afară !), de la circa 30%/70% la o treime de la noi și două treimi de la ei. Insuficient, însă, pentru a genera un ritm de creștere mai consistent, bazat pe cererea internă. Și, mai ales, pentru a reduce importurile, în baza faptului că avem și noi capacitatea de a obține produse competitive prin cele două mărci internaționale care sunt acum Made in Romania.

Precizez că am ales acest sector industrial deoarece, după casă, mașina este achiziția de cea mai mare valoare ( pentru unii – pasionați de automobile sau moștenitori de imobile – este chiar invers) și, prin urmare, transmite un semnal important pentru modul în care evoluează întreaga economie.

Așadar, stimularea consumului prin creșterea veniturilor, dincolo de efectele certe pe partea de reducerea competitivității pe calea majorării costurilor salariale ( plus lipsa investițiilor în autostrăzi care să reducă și costurile de livrare, dar asta este o altă problemă, ce merită discutată pe îndelete) se dovedește a fi un joc riscant.
În care partea ce revine dezvoltării producției interne depinde de mai mulți factori iar rezultatele pot fi discutabile de la un sector al economiei la altul.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.11.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

698 de cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore – sâmbătă, 11 iulie, un nou record de la debutul pandemiei

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore au fost confirmate 698 de cazuri noi de COVID-19 în România, a anunțat sâmbătă Grupul de Comunicare strategică. Este cea… Mai mult

Stiri

Donald Trump a comutat pedeapsa cu închisoarea aplicată fostului său colaborator Roger Stone

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, i-a comutat pedeapsa cu închisoarea prietenului său Roger Stone (foto), condamnat în februarie la 40 de luni de închisoare în cadrul… Mai mult

Europa

Tesla planifică 10.500 de angajări pentru viitoarea fabrică din Germania

Iulian Soare

Producătorul american Tesla se așteaptă să angajeze 10.500 de oameni care să lucreze în prima fabrică din Europa, care se află în construcție în apropiere… Mai mult

Stiri

Senatul a amânat votul pe proiectul legii privind carantina. Ludovic Orban: Sunt la capătul răbdării

Vladimir Ionescu

Senatorii au decis sâmbătă să amâne până luni lucrările comisiei care discută proiectul legii carantinei și izolării în ciuda faptului că procedura acceptată pentru dezbatere… Mai mult

Europa

Bulgaria și Croația au fost acceptate în ERM 2, anticamera zonei euro

Iulian Soare

Bulgaria și Croația au fost primite în anticamera zonei euro. Banca Centrală Europeană a anunțat că cele două țări candidate au fost acceptate în Mecanismul… Mai mult

Stiri

Alina Bica și Ioan Bene, reținuți de poliție în Italia

Vladimir Ionescu

Alina Bica, fosta șefă a DIICOT, urmărită internațional cu mandat european pentru infracțiunea de favorizarea infactorilor, și Ioan Bene, de asemenea condamnat în România și… Mai mult

Stiri

Provocare Turcia-Occident: Ankara a anulat statutul de muzeu al Sf. Sofia – Erdogan anunță transformarea în moschee

Razvan Diaconu

Cea mai înaltă instanță administrativă din Turcia a decis vineri anularea decretului din 1934 care a acordat celebrei catedrale Sfânta Sofia din Istambul (devenită moschee… Mai mult