La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Cronicile

Un studiu de caz: Efectele creșterii veniturilor populației asupra industriei auto

de Marin Pana 17.11.2015

autoNumărul de autoturisme produse și asamblate în România a crescut cu 3,8% în primele trei trimestre ale lui 2015 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Valoare destul de aproape de avansul PIB, dar de natură să ne pună pe gânduri, dacă se face trimitere la creșterea exporturilor de profil cu doar 1,4% în același interval de timp și la avansul de 13,4% înregistrat de importurile de autovehicule.

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) arată că efectul majorării veniturilor populației asupra unui sector-cheie al industriei românești a fost unul limitat.

Pe de o parte, pentru că vânzările la intern reprezintă mai puțin de o zecime din producție și, pe de alta, pentru că nu a existat o adaptare a modelelor de pe piață la pretențiile bazate pe creșterea sumelor din buzunarele consumatorilor.

tabel1Din perspectiva comerțului exterior, respectiv a evoluției soldului sectorial cu efect direct pe contul curent și indirect pe cotația monedei naționale, creșterea veniturilor a dus la un avans mult mai consistent al importurilor.

Unde partea care revine autovehiculelor comerciale și autobuzelor, pe care nu le mai producem în țară, a crescut semnificativ. Și unde s-a majorat aproape în același cuantum numărul mașinilor importate suplimentar față de numărul de mașini produse și vândute în țară în plus pe 2015 față de 2014.

Doar că autoturismele aduse din afară costă mult mai mult decât cele produse în țară, de unde a rezultat și o înrăutățire a soldului rezultat din schimburile externe pe zona de auto.

tabel2Se poate observa că lupta pentru piața suplimentară de vânzări de autoturisme, apărută ca urmare a faptului că tot mai mulți români și-au permis să cumpere acest produs, a fost adjudecată la limită pe primele nouă luni de către producția autohtonă.

Ceea ce nu a făcut decât să modifice proporția defavorabilă industriei românești de profil (altminteri competitivă în afară !), de la circa 30%/70% la o treime de la noi și două treimi de la ei. Insuficient, însă, pentru a genera un ritm de creștere mai consistent, bazat pe cererea internă. Și, mai ales, pentru a reduce importurile, în baza faptului că avem și noi capacitatea de a obține produse competitive prin cele două mărci internaționale care sunt acum Made in Romania.

Precizez că am ales acest sector industrial deoarece, după casă, mașina este achiziția de cea mai mare valoare ( pentru unii – pasionați de automobile sau moștenitori de imobile – este chiar invers) și, prin urmare, transmite un semnal important pentru modul în care evoluează întreaga economie.

Așadar, stimularea consumului prin creșterea veniturilor, dincolo de efectele certe pe partea de reducerea competitivității pe calea majorării costurilor salariale ( plus lipsa investițiilor în autostrăzi care să reducă și costurile de livrare, dar asta este o altă problemă, ce merită discutată pe îndelete) se dovedește a fi un joc riscant.
În care partea ce revine dezvoltării producției interne depinde de mai mulți factori iar rezultatele pot fi discutabile de la un sector al economiei la altul.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.11.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult

Stiri

Avertisment OMM: 2015-2019, cel mai călduros cincinal din istoria înregistrărilor meteorologice

Vladimir Ionescu

Intervalul 2015-2019 reprezintă cea mai călduroasă perioadă de cinci ani din istoria înregistrărilor meteorologice, începute acum 150 de ani, potrivit Organizaţiei Meteorologice Mondiale (OMM), transmite… Mai mult

Stiri

AmCham România anunță că nu e implicată în organizarea vizitei premierului Dăncilă în SUA

Vladimir Ionescu

Camera americană de comerţ din România (AmCham) nu este implicată în organizarea vizitei premierului Viorica Dăncilă în Statele Unite, potrivit unui comunicat transmis de organizaţie.… Mai mult

Stiri

CE Oltenia ar putea fi sprijinit de toţi consumatorii de energie, dar ajutorul de stat trebuie aprobat de Bruxelles

Vladimir Ionescu

Complexul Energetic Oltenia ar putea beneficia de sprijin pentru plata certificatelor de emisii sub forma unor contribuţii în factura de energie, însă acest ajutor de… Mai mult

Europa

Thomas Cook, cea mai veche agenţie de turism din lume, riscă să intre în faliment

Vladimir Ionescu

Șefii Thomas Cook se întâlnesc duminică cu băncile și investitorii pentru a decide dacă cea mai veche companie de turism din lume îşi mai poate… Mai mult

Stiri

Premierul Viorica Dăncilă, poză cu două fetiţe şi o mitralieră

Vladimir Ionescu

Premierul şi-a făcut mai multe fotografii  alături de două fetiţe, în faţa unei puşti de asalt, expuse la festivalul “Toamna Cugireală”, în cadul căruia fabrica… Mai mult

Stiri

USR-PLUS își anunță prioritățile pentru cazul că PSD va fi înlăturat de la guvernare

Alexandra Pele

Dacian Cioloș, reprezentantul alianței USR-PLUS care ar viza funcția de premier dacă alianța ar ajunge la guvernare, a prezentat duminică un document cu măsurile urgente… Mai mult