De studiat graficul de mai jos: el reprezintă o parte a analizei apărute în revista (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare nr. 88 (titlurile și autorii – LINK AICI) – și focalizeză pe forța liniei de mijloc a unei economii.
Comparația cu Polonia e deosebit de relevantă – pe de o parte datorită asemănării dintre structurile celor două economii, pe de alta pentru că Polonia a fost și este un antemergător pentru Europa de Est în ce privește dezvoltarea mediului de afaceri.
(Redacția)
***
România are un mediu de afaceri dominat de companii foarte mici, cu impact neglijabil la nivel macro. Polonia, în schimb, se bucură de o veritabilă clasă mijlocie de companii, situată între multinaționalele mari, cel mai adesea de origine străină, și microîntreprinderile care nu întotdeauna se dezvoltă pentru a contribui la capitalizarea economiei.
Dincolo de cifrele reci ale statisticii, am ales calea vizualizării grafice – așezând cifrele de afaceri pe culori.
Important: pentru rigoarea vizualizării, cifrele din casetele colorate reprezintă procentele pe care le reprezintă companiile dintr-o secțiune de cifre de afaceri în numărul total al companiilor din cele două țări. În stânga Polonia, în dreapta – România.
Culorile reprezintă:
albastru – companiile cu cifre de afaceri anuale de mai puțin de 100.000 de euro: Polonia – 31% / România – 73%
Portocaliu – companiile cu cifre de afaceri cuprinse între 100.000 – 500.000 de euro: Polonia – 24% / România – 18%
Gri – companiile cu cifre de afaceri cuprinse între 500.000 – 1 milion de euro: Polonia – 11% / România – 4%
Galben – companiile cu cifre de afaceri între 1 milion și 5 milioane de euro: Polonia – 21% / România – 4%
Verde + Albastru închis și celelalte culori din vârf reprezintă deja marile companii, de peste (și mult peste) 50 de milioane de euro
Analiza din sursa citată mai focusează – într-un grafic separat – și pe aportul la valoarea adăugată brută în economie și la veniturile totale ale fiecărei grupe de companii.
De asemenea, sunt consemnate și câteva caracteristici de bază ale companiilor poloneze – cu creșteri spectaculoase și mult peste media europeană la export și la accelerarea dezvoltării companiilor
Analiza integrală poate fi citită în numărul 88 al revistei CRONICILE Curs de guvernare nr. 88.
Materialul articulează și cele câteva puncte forte ale ecosistemului de afaceri românesc, dar și lista caracteristicilor rudimentare ale acestuia, atribute care îl țin în actuala situație: polarizare extremă și lipsa coloanei vertebrale – adică acea parte a economiei care asigură stabilitatea în crize.
***
3 răspunsuri
Si cum depasim pe astia in doi ani cu GDP pe capita? Domnu Citu?
Nu a fost niciodata vorba de GDP per capita. Nu ai cum sa ajungi tari industrializate ca Polonia, Ungaria, Cehia cu structura economica de la noi si politicile economice facute in Romania.
A fost o minciuna prin omisiune.
Era vorba de GDP la paritatea puterii de cumparare. Inventia „economistilor” ca si cei amarati sa se simta bogati in rapoarte.
Excelent exemplu despre cum NU trebuie prezentat un grafic. Un pie chart ar fi fost mult mai indicat si semnificatia explicata in grafic si nu in textul alaturat ca sa dai scroll sa intelegi. Iar steguletele sunt … 🙂