Mașinile hibride noi vândute în Uniunea Europeană în septembrie au reprezentat 32,8% din totalul vânzărilor de mașini noi, depășind pentru prima dată cota de piață lunară a vehiculelor pe benzină, conform datelor furnizate de asociația industriei auto din Europa, transmite Reuters.
Vânzările totale de mașini din UE au scăzut cu 6,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, a anunțat marți Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în timp ce piețele importante din Germania, Franța și Italia au continuat să stagneze.
Vânzările de mașini hibride electrice (HEV) au crescut în UE în ultimele luni, deoarece cumpărătorii le consideră un compromis accesibil între motoarele cu combustie integrală și cele complet electrice.
Vânzările de mașini complet electrice (BEV) și hibride plug-in (PHEV) au încetinit în acest an, parțial din cauza politicilor divergente privind stimulentele practicate de statele membre, ar ș pe fondul impunerii de tarife pentru a încerca să țină la distanță vehiculele electrice ieftine din China.
Mașinile electrice pierd teren în 2024
Vehiculele electrificate – fie BEV, PHEV sau HEV – vândute în UE au reprezentat 56,9% din totalul înmatriculărilor de mașini noi din septembrie, în creștere cu 50,3% față de septembrie 2023. Vânzările de mașini complet electrice (BEV) au crescut în septembrie cu 9,8% față de anul trecut, dar vânzările cumulate din acest an au scăzut cu 5,8% față de aceeași perioadă din 2023.
Vânzările de mașini hibride electrice (HEV) au crescut cu 12,5% față de anul trecut, în timp ce vânzările de vehicule pe benzină au scăzut cu 17,9%, ajungând la o cotă de piață de 29,8% în septembrie.
„Cifrele de astăzi arată că suntem încă departe de piața EV prosperă de care are nevoie Europa”, a declarat Sigrid de Vries, Director General ACEA. „Aceasta nu este creșterea constantă și fiabilă necesară pentru o transformare de succes către mobilitatea verde”.
România, cel mai mare declin din UE pe segmentul full-electric
În ceea ce privește situația din România, în primele nouă luni din 2024 au fost înmatriculate 115.509 autoturisme noi (locul 14 la nivel european), în creștere cu 4,3% față de aceeași perioadă din 2023, potrivit datelor centralizate de ACAROM – Asociația Constructorilor de Automobile din România și ACEA.
Dintre acestea, 7.378 de autoturisme noi înmatriculate au propulsie full-electrică (-37.3%) și 43.237 unități au propulsie hibridă (+32.6%).
Declinul României pe segmentul mașinilor full-electrice este cel mai mare din UE, atât la nivelul primelor nouă luni din 2024 cât și la nivelul lunii septembrie (-56,3%, 501 unități față de 1.147 în septembrie 2023).
Producătorii europeni deplâng competiția neloială din China
Înmatriculările Volkswagen au crescut cu 0,3%, în timp ce vânzările Stellantis au scăzut cu 27,1%, iar cele ale Renault cu 1,5%.
Volkswagen, Stellantis și Renault se numără printre producătorii auto europeni care se confruntă cu o cerere slabă și care au dificultăți în a face față competiției din partea Chinei.
La începutul acestei luni, statele membre UE au votat la limită impunerea unor taxe de import de până la 45% pentru vehiculele electrice fabricate în China, menite să contracareze ceea ce Bruxelles-ul consideră a fi subvenții neloiale acordate de Beijing producătorilor chinezi. Beijingul neagă concurența neloială și a amenințat cu represalii.
Despre industria auto din UE:
- 12,9 milioane de europeni lucrează în sectorul auto.
- 8,3% din toate locurile de muncă din industria prelucrătoare din UE sunt în sectorul auto.
- 392,2 miliarde de euro în venituri fiscale pentru guvernele europene.
- 101,9 miliarde de euro excedent comercial pentru Uniunea Europeană.
- Peste 7% din PIB-ul UE este generat de industria auto.
- 59,1 miliarde de euro cheltuieli pentru cercetare și dezvoltare anual, reprezentând 31% din totalul cheltuielilor de R&D din UE.
***