duminică

12 mai, 2024

21 februarie, 2024

Ucraina a anunțat că dorește să utilizeze o rută suplimentară pe Dunăre pentru a-și majora exporturile la nivelurile de dinainte de război, din cauza blocajelor de la granița cu Polonia pentru produsele agricole cu destinația Uniunea Europeană.

Dunărea a devenit o cale prioritară pentru aprovizionarea Ucrainei după ce Rusia a denunțat acordul pentru un coridor de transport maritim Marea Neagră. Cu toate acestea, o cantitate semnificativă de cereale este transportată și pe calea ferată și rutieră spre UE, însă fermierii polonezi care protestează împotriva a ceea ce ei consideră că este un flux necontrolat de produse agricole ucrainene – blocheazp aceste rute-cheie.

„Planul nostru pentru acest an este să înlăturăm obstacolele artificiale pentru exportatori și să îmbinătățim logistica internă”, a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakokov, într-un interviu acordat Conferinței de securitate de la Munchen. „Plănuim transportul containerelor pe Dunăre”, deoarece România este „mai previzibilă” decât Polonia.


Nu au fost date multe detalii despre noua rută, care ar urma să lege portul ucrainenan Izmail cu Constanța și porturile dunărene din Germania, potrivit ministrului ucrainean. Compania ucraineană Danube Shipping Co. a construit deja o a doua barjă SLG de mare tonaj pentru transport mărfuri, a declarat Ministerul Infrastructurii la începutul acestui luni.

Exporturile ucrainene de anul trecut, în mare parte produse alimentare și metalurgice, au avut o valoare de 35,8 miliarde de dolari, cu aproape 48% sub nivelul de dinainte de război în 2021, potrivit datelor guvernamentale. După ce acordul intermediat de ONU s-a încheiat în iulie anul trecut, Kievul a reușit să creeze o nouă cale de transport pe Marea Neagră, dar Dunărea rămâne crucială.

Deși mulți exportatori preferă porturile de la Marea Neagră pentru că este o rută mai ieftină, volumele transportate pe Dunăre se ridică în continuare la 1,2 milioane – 1,8 milioane de tone pe lună, a spus Kubrakov.

Cu toate acestea, Kievul a folosit și căile rutieră și ferată pentru comerț pe tot parcursul războiului, iar volumele de export prin Polonia au scăzut în prezent la 300.000 de tone pe lună de la 1,3 milioane în 2022, cu puntele de graniță rutieră blocate total.


Protestele afectează atât exportatorii europeni, cât și ucraineni, potrivit lui Kubrakov.

„Cu siguranță nu este o amenințare pentru fermierii polonezi, deoarece transportăm nu numai produse agricole, ci și piese auto pentru producătorii germani de mașini, produse procesate care nu sunt direcționate către Polonia”, a spus ministrul. „Blocarea frontierei înseamnă pierderi de miliarde atât pentru economia noastră, cât și pentru economiile statelor membre ale Uniunii Europene.”

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: