24 noiembrie, 2015

turciaAviația turcă a doborât, marți dimineață, un avion de vânătoare Suhoi 24 care îi încălcase spațiul aerian. Rusia a recunoscut că avionul îi aparținea la peste o oră după incidentul produs în timp ce președintele Vladimir Putin efectua o vizită în Iordania.

Acțiunea în forță a aviației turce a generat amenințări din partea Rusiei, dar și o reuniune de urgență a Consiliului NATO, în paralel cu eforturi diplomatice intense ale cancelariilor Occidentale pentru ca situația să nu degenereze.

O singură chestiune controversată: oficialii de la Ankara au afirmat inițial că avionul rusesc ”a fost somat de 10 ori, vreme de 5 minute”  să părăsească spațiul aerian turc. În cursul serii, un oficial al Casei Albe citat de Guardian afirmă că, potrivit informațiilor inițiale,  incursiunea neautorizată rusă în spațiul aerian turc ar fi durat ”câteva secunde”.


Ulterior, Ankara a revenit cu precizări: au fost două aeronave rusești, unul s-a supus somațiilor, altul nu.

Consiliul NATO – în desfășurare, reacții pe surse Reuters

Reuters transmite primele informații de la reuniunea NATO din Bruxelles (convocată de urgență la solicitarea Turciei), unde oficialii Alianței confirmă faptul că aeronava rusă a încălcat spațiul aerian al Turciei înainte să fie doborâtă.

Casa Albă anunțase anterior că incursiunea neautorizată a durat ”cîteva secunde”, iar ambasadorii statelor membre NATO par să considere că Turcia ar fi putut să dea dovadă de mai multă reținere în acțiunea desfășurată în cursul dimineții.

Potrivit Reuters, niciunul dintre reprezentanții statelor membre NATO nu a găsit justificări pentru acțiunea aviației rusești, însă mulți s-au arătat contrariați că Turcia nu a escortat avionul SU-24 în afara spațiului său aerian. ”Sunt destule alternative să răspunzi la provocări de acest gen”, declară pentru Reuters, sub protecția anonimatului, unul dintre participanții la reuniune. Fiind sub protecția anonimatului, nu se poate ști dacă sursa este reprezentantul unei țări care are relații speciale cu Rusia.


La ora redactării prezentului material, Consiliul NATO era în plină desfășurare, la Bruxelles, concluziile oficiale fiind așteptate de toate țările implicate.

Explicațiile și acțiunile Turciei

Ambasadorul Turciei la ONU a trimis o scrisoare Consiliului de Securitate, în care informează că, de fapt, două avioane Su-24 au intrat marţi dimineaţă în spaţiul aerian al Turciei, în provincia Hatay. Cele două avioane au fost avertizate de 10 ori în 5 minute, pe canalul de urgenţă, cerându-li-se să schimbe ruta către sud.

scrisoare
Scrisoarea adresată Consiliului de Securitate ONU. Sursa Al Jazeera

Unul dintre avioane a părăsit spaţiul aerian al Turciei, în timp ce cel de-al doilea, rămas în spaţiul aerian turcesc, a fost lovit de avioane F-16 turceşti care aveau misiune de patrulare a spaţiului aerian.

Avionul s-a prăbuşit peste graniţă, în Siria, mai arată oficialul turc în faţa Consiliului de Securitate al ONU.

După producerea incidentului, ambasadorul rus la Ankara a fost convocat la Ministerul de Externe, unde i s-a transmis că Turcia are dreptul să își apere teritoriul national. Potrivit Reuters, versiunea oferită ambasadorului a fost: ”Nu a fost o acțiune îndreptată împotriva unui stat anume – aviația noastră a luat măsurile necesare apărării suveranității Turciei”.

turcia avion rus radarAnkara transmisese Moscovei de câteva zile că nu este mulțumită de activitățile pe care armata rusă le desfășoară în apropierea granițelor sale – săptămâna trecută, vineri, atașatului militar și ambasadorului rus fiindu-le înmânate note de protest pe această temă.

Reacții și explicații oficiale ale Rusiei

Reacția inițială a Kremlinului a fost prudentă.

Purtătorul de cuvânt al președintelui Vladimir Putin, Dmitry Peskov, a declarat RIA Novosti: “Ar fi incorect să facem orice evaluare sau declarație înainte de a avea informații complete. Așadar, trebuie să avem răbdare. Dar, în lipsa unor informații complete, este imposibil să spunem ceva, nu ar fi corect”.

putin-afpPrima reacție a președintelui Vladimir Putin, care a primit vestea în timpul unei  întâlniri cu regele Abdulah al Iordaniei a fost:

Este ca și cum am fi fost înjunghiați în spate de către complicii teroriștilor. Nu pot să descriu altfel… Eventimentul tragic din Turcia va avea consecinţe grave”.

Ministerul rus al Apărării a oferit, spre seară,explicația oficială a părții ruse în privința  misiunii aeronavei doborâte: ”Operațiunile ruse vizau formațiuni teroriste ilegale, constituite în majoritate din luptători din regiunea rusă a Caucazului de Nord. Am încercat, fără succes, contactarea de urgență a omologilor de la Ankara. Ministerul analizează o serie de măsuri de răspuns la acest incident, asigurăm că operațiunile militare din Siria împotriva teroriștilor vor continua.”

Spre seară, Ministerul rus al Apărării a înnăsprit tonul declarațiilor.

Potrivit Ria Novosti, viitoarele contacte militare dintre Rusia și Turcia vor fi ”severe”. Rusia afirmă că avionul său a fost lovit în interiorul spațiului aerian sirian.

Ce se știe, oficial, despre producerea incidentului

avion
Televiziunea turcă a prezentat imagini ale aeronavei care se prăbușește
  • Armata turcă a anunțat, la ora 9.20, doborârea unui avion care încălcase spațiul aerian deasupra provinciei Hatay. Oficialii au afirmat că aeronava a fost somată de 10 ori în 5 minute înainte să fie doborâtă. Turcia a publicat imagini radar în susținerea afirmațiilor.
  • Ministerul rus al Apărării a anunțat initial, oficial, că aeronava  SU-24 nu a parasit nici un moment spatial aerian sirian.
  • Echipajul aeronavei lovite au reușit să se catapulteze, aterizînd pe teritoriul Siriei. Un grup rebel anti-Assad a anunțat că ambii piloți au fost uciși. Spre seară, Turcia a afirmat că cei doi sunt în viață. Rusia afirmă că unul dintre piloți este mort.
  • Un elicopter rusesc a fost trimis în zonă pentru recuperarea piloților ruși, însă rebelii sirieni afirmă, cu dovezi, că au reușit să îl doboare cu o rachetă.

hartaContextul producerii incidentului

Nordul Siriei a fost recent lovit de aviația rusă, acțiune care a determinat Turcia să ceară convocarea Consiliului de Securitate ONU din cauză că aviația rusă a lovit sate locuite de minoritatea turkmenă, sirieni de origine turcă sprijiniți de Ankara.

Prezența avionului rusesc în nordul Siriei ar putea avea legătură cu aceste atacuri.

Rusia a efectuat miercuri primele bombardamente în Siria pe data de 30 septembrie, la mai puţin de 5 ore de la momentul în care Parlamentul rus a autorizat operaţiunile aeriene în Orientul Mijlociu.

Primele ținte lovite de avioanele rusești în Siria nu au fost în zone controlate de Statul Islamic (motivul oficial al prezenței ruse în Siria), ci poziții ocupate de opozanții regimului Assad, în principal cele deținute de grupările rebele sunite, susţinute de Turcia și de alte state Occidentale.

De la amplificarea conflictului din Siria, aviația turcă a mai doborât un avion de luptă sirian și o dronă rusească, ambele intrând fără aprobare în spatial aerian turc.

Barack Obama: Turcia are dreptul să își apere teritoriul

În timp ce președintele UE Donald Tusk a făcut apel la calm, criza militară a fost subiect al discuțiilor purtate de președintele Franței, Francois Hollande, cu omologul său american, Barack Obama, la Casa Albă.

obamaBarack Obama a afirmat că Rusia și Turcia trebuie să colaboreze pentru calmarea situației, însă a precizat că Turcia are dreptul să își protejeze teritoriul și spațiul aerian, iar dacă Rusia s-ar concentra pe acțiuni împotriva ISIS atunci ar exista mai puține șanse de eroare. ”Problema este că Rusia este preocupată mai mult de inamicii lui Assad”, a spus președintele american.

Până la o dorită ”calmare” a spiritelor, ministrul rus de Externe Serghei Lavrov a anunțat în jurul prânzului că anulează vizita programată miercuri la Ankara. În cadrul unei intervenții televizate, Serghei Lavrov și-a sfătuit concetățenii să evite călătoriile în Turcia, acolo unde, spune oficialul rus, ”numărul manifestărilor de terorism nu este mai mic, conform estimărilor noastre, decît în Egipt”.

Scurtă istorie a confruntărilor aeriene Occident-URSS

Evenimentul de marți marchează o premieră: niciun stat membru al NATO nu a mai doborât un avion rusesc după încetarea Războiului Rece, însă în trecut au existat numeroase incidente aviatice între Occident și Uniunea Sovietică.

  • Cel mai dramatic s-a petrecut în mai 1960, când apărarea antiaeriană sovietică a doborât un avion spion U2, pilotul American Gary Powers fiind capturat de sovietici. URSS a somat SUA să își ceară scuze pentru acțiunea de spionaj, după refuzul americanilor un summit al superputerilor militare care trebuia găzduit la Paris fiind anulat. Doi ani mai târziu, URSS l-a eliberat pe Powers din închisoare, la schimb cu un spion sovietic deținut de americani.
  • În războiul Coreean (1950-1953) au fost raportate lupte individuale purtate de piloți americani și sovietici. Ultimul incident care a implicat în respective perioadă aviația celor două state este înregistrat oficial în noiembrie 1952, când 4 MIG-15s au fost doborîte în timpul bombardamentelor efectuate  asupra portului nord-coreean Hoeryong, situate în apropierea bazei sovietice de la Vladivostock. Pilot al US Navy, căpitanul Royce Williams a fost creditat cu doborârea a trei dintre cele 4 MIG-uri.
  • În anii 80, pe timpul intervenției sovietice din Afghanistan, piloți pakistanezi care pilotau aeronave americane F-16 au doborât cel puțin 10 aeronave sovietice.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: