La obiect

Numărul prezentărilor la Camera de Gardă – echivalentul a mai mult de un sfert din locuitori. Din total, 20% nu sunt urgențe

Peste cinci milioane de prezentări au fost înregistrate anul trecut la Unitățile de Primiri Urgențe (UPU) sau Compartimentele de Primiri Urgențe (CPU), conform Raportului 2018… Mai mult

05.09.2019

Chestiunea

Gripă la Berlin, Bucureștiul face febră: cel mai mare partener pentru exporturile românești se apropie de recesiune tehnică

Problemele economice ale Germaniei, precum cea a scăderii peste așteptări a comenzilor din industrie, multiplică probelemele României. Economia acesteia depinde de cea a Germaniei în… Mai mult

05.09.2019

Chestiunea

Economia crește, volumul creditelor noi pentru firme a scăzut sub jumătate din total. Prudența băncilor versus prudența companiilor

Ponderea creditelor noi acordate companiilor a coborât până la numai 42% din totalul creditelor noi, pe primele șapte luni ale anului 2019. Tendința de scădere… Mai mult

05.09.2019

La obiect

Cheltuielile pentru sănătate în România – cea mai joasă cotă din UE și la mare distanță de Bulgaria

România figurează pe ultimul loc între statele UE în ceea ce privește sumele cheltuite pentru sănătate ca procentaj în PIB, potrivit celor mai recente date… Mai mult

04.09.2019

Cronicile

Tratatul fiscal european a fost semnat. Riscuri şi avantaje pentru România

de Marin Pana 2.3.2012

Liderii din 25 de state europene (mai puţin Marea Britanie şi Cehia) au semnat vineri dimineaţă Tratatul de stabilitate, cooperare şi guvernanţă europeană – aşa numitul Tratat sau Pact fiscal. (Citeşte AICI textul tratatului).

Potrivit Tratatului, statele vor trebui să se încadreze într-un deficit structural de maximum 0,5% (aşa numita “Regulă de aur), iar deficitul ciclic maxim nu va trebui să depăşească 3% din PIB. În cazul statelor care au un grad de îndatorare mai mic de 60% din PIB, deficitul structural va putea fi negociat până la 1%.

În cazul depăşirii cifrelor, Tratatul prevede declanşarea unui mecanism automat de sancţiune, care poate merge până la amenzi de 0,1% din PIB.

Doar statele care semnează Tratatul vor beneficia de ajutor prin Mecanismul European de Stabilitate – aşa numita Facilitate Financiară.

Statele semnatare ale Tratatului urmează să-l ratifice pe plan intern şi să găsească modalităţi legislative de-a impune “Regula de aur”. În unele cazuri ar putea fi vorba de modificarea Constituţiilor statelor, în altele s-ar putea apela la modalităţi parlamentare.

Tratatul intră în vigoare de la 01 ianuarie 2013, sau când va fi ratificat de 12 state semnatare.

România şi Tratatul fiscal: Trei riscuri

1.Limitarea la 0,5% a deficitului structural, cifră fixată unitar pentru toate ţările din pact, deşi datoria lor publică diferă considerabil, de la 6% ( Letonia) la 160% (Grecia) – România fiind în preajma pragului de 40% – nu poate realiza reglajul fin cerut de optimizarea economică.

Ţara noastră ar putea solicita o derogare pentru extinderea la 0,7% sau chiar 1% a deficitului structural. Fără această concesie, creşterea economică ar fi afectată artificial iar potenţialul de dezvoltare va rămâne subutilizat. 0,5% mai degrabă ar conserva decalajele decât să permită recuperarea lor.

2.În cazul unei evoluţii economice favorabile, va fi foarte dificil de explicat populaţiei de ce nu pot fi acordate recompense imediate şi de ce trebuie acceptată consolidarea rezultatelor înainte de a distribui avantaje pe termen lung.

Problema suveranităţii naţionale limitate prin acest acord suprastatal se pune deja. Pasul doi, de intervenţie, fie şi la nivel de experţi, asupra bugetelor prezentate Bruxelles-ului înainte a de a trece prin Parlamentele naţionale este inevitabil şi va naşte controverse.

3. Modul de calcul destul de dificil şi aplicarea neuniformă ar putea duce la controverse importante privind respectarea regulii de 0,5% deficit structural.

Pot fi aşteptate efecte negative asupra coeziunii europene şi reacţii destabilizatoare la nivel instituţional.

Concret, Ungaria deja se arată nedumerită de sancţiunile impuse de Comisia Europeană pentru depăşirea deficitului bugetar. Grecia acceptă cu greu şi pentru moment condiţiile impuse. Simultan contestă calculele privind calenadrul de “restructurare” bugetară şi fezabilitatea efectuării rambursării de datorie publică, programată pe termen mediu şi lung

Şi trei avantaje

1.Prevenirea derapajelor politicianiste, de acordare a unor beneficii electorale cu efect destabilizator pe termen lung, prin intermediul deficitului structural. Cel mai bun exemplu în acest sens este decizia de majorare a pensiilor în baza unei prezumate creşteri economice, care, în realitate, nu a mai avut loc.

Valoarea punctului de pensie a fost majorată anticipat (!!) la 697,50 lei în octombrie 2008, urmare a prognozei ultraoptimiste de creştere a PIB cu 6,5% în anul 2009. În realitate, PIB a scăzut în acel an cu peste şapte procente, dar, culmea, valoarea punctului de pensie a fost majorată la 718,40 lei în aprilie şi 732,80 lei în octombrie.

2.Obligarea implicită a oricărui iniţiator legislativ de acordare de beneficii la demonstrarea sustenabilităţii în timp a beneficiilor acordate. Practica a demonstrat că, odată acordate, beneficiile nu mai pot fi retrase, chiar dacă factorii de decizie îşi asumă răspunderea în acest sens.

Din nou, în acest sens, se poate face trimitere la diminuarea valorii punctului de pensie. Acesata ar fi fost logică, fie şi în 2010, după scăderea economică înregistrată pentru al doilea anu consecutiv şi după diminuarea salariilor din sectorul bugetar. Deşi logică, nu a fost şi legică, potrivit Curţii Constituţionale.

3.Stabilitatea macroeconomică permite o dezvoltare mai rapidă, utilizarea mai bună a resurselor disponibile, pentru investiţii cu efect favorabil ulterior şi nu pentru consum. Totul este ca regula de 0,5% sau cât se va obţine să fie acceptată ca o valoare în sine, prin cadrul solid asigurat activităţii economice.

Majorarea TVA de la 19% la 24%, măsură luată de nevoie pentru a echilibra bugetul, a afectat mediul de afaceri şi a stimulat asumarea de riscuri pentru înfăptuirea evaziunii fiscale. Concurenţa s-a deplasat dinspre tehnologie şi productivitate către abilitate şi contabilitate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.3.2012

Un raspuns

  1. pase scurte
    3.3.2012, 1:44 pm

    avantajele necesita urgenta

Lăsați un comentariu


Europa

Rusia anunță un summit pe tema procesului de pace din Ucraina, dar pune trei precondiții

Iulian Soare

Kremlinul a sugerat vineri că un summit între liderii Rusiei, Ucrainei, Germaniei și Franței ar putea fi organizat luna viitoare, cu scopul de a discuta… Mai mult

Stiri

BNR: Datoria externă a crescut cu 8,5 mld euro în primele 7 luni, investiţiile străine directe au crescut pe 7 luni, dar rămân în stagnarea multianuală.

Adrian N Ionescu

Investiţiile străine directe (ISD) au crescut cu 22,3% în primele şapte luni din 2019 faţă de perioada similară din 2018, până la 2,916 miliarde de… Mai mult

Stiri

INS: Afacerile din comerţul cu autovehicule au stagnat în iulie dar se mențin pe creștere pe primele 7 luni ale anului

Adrian N Ionescu

Comerțul cu autovehicule a scăzut marginal cu 0,8% în iulie 2019 față de luna anterioară, dar se menține în creștere cu 7,9%, în serie ajustată… Mai mult

Stiri

Serghei Lavrov, după scandalul de spionaj din Bulgaria: Unele state din Balcani ajung sub influenţa NATO în pofida voinţei populare

Iulian Soare

Unele state din Balcani au ajuns sub influenţa Alianţei Nord-Atlantice în pofida voinţei majorităţii cetăţenilor, a declarat ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov. “Cât priveşte… Mai mult

Stiri

PMB dorește să împrumute 574 de milioane de lei pentru a refinanța datoria publică generată de emisiunea de obligațiuni din 2015

Vladimir Ionescu

Consilierii municipali vor dezbate marţi un proiect ce prevede contractarea şi/sau garantarea unei finanţări rambursabile în valoare totală de până la 574.869.000 lei (inclusiv cupoane… Mai mult

Stiri

Ingka Group, partener IKEA, cumpără o participație de 80% în 7 parcuri eoliene din România

Vladimir Ionescu

Ingka Group (Ingka Holding B.V. și entitățile controlate) partener strategic al sistemului de  franciză IKEA, a ajuns la  un acord cu Vestas Wind Systems A/S… Mai mult

Europa

Poziția CE referitoare la Secția specială pentru magistrați, trimisă Curții de Justiție a UE: Contravine legislaţiei europene

Iulian Soare

Comisia Europeană consideră, într-un punct de vedere trimis Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE), că înfiinţarea de către puterea PSD-ALDE a Secţiei pentru Investigarea… Mai mult