vineri

29 martie, 2024

27 august, 2020

Operatorul magistralelor naționale de transport de gaze naturale, Transgaz (TGN), a obținut un profit net de 231,1 milione de lei în Semestrul 1 /2020, cu 18% peste cel din S1 / 2019, pe seama veniturilor suplimentare obținute din rezervarea de capacitate, a importurilor, dar și a reducerii cheltuielilor de investiții.

Astfel că a fost posibil un profit mai mare obținut dintr-o cifră de afaceri cu 9,33% mai mică, până la 851,17 milioane de lei și deși s-au transportat cantități de gaze mai mici cu 4,5%, până la aproape 70 MWh, potrivit raportului administratorilor pe Semestrul 1.


În schimb, din investițiile cele 1,95 de miliarde de lei programate pentru anul 2020, nu s-au cheltuit decât 678,8 milioane de lei, la finele Semestrului 1, „ceea ce reprezintă un grad de realizare a programului în proporție de 34,76%”.

Amânată de anul trecut, finalizarea gazoductului BRUA – Faza 1 va permite, totuși, începerea operării acestuia în octombrie.

Alte proiecte de investiții întârziate sunt cele privind:

  • conducta Tuzla–Podișor pentru preluarea gazelor din Marea Neagră (coridorului sudic de transport) care depinde de începerea exploatării gazelor în zăcământul Neptun Deep, încă greu de prevăzut;
  • interconectarea Sistemului Național de Transport cu conducta de transport internațional a gazelor naturale T1 și „reverse flow Isaccea”:
  • dezvoltarea rețelei din Nord–Estul României în scopul asigurării capacității de transport spre Republica Moldova, afectată de presiunea mai mică decât îmn sistemul moldovenesc.

Câștig din importuri

Veniturile obținute din rezervarea de capacitate au fost mai mari cu peste 155 milioane de lei, datorită:

  • creșterii capacității de rezervare cu 9,25 miliane MWh, ceea ce a adus în plus peste 21,1 milioane de lei în conturile TGN;
  • creșterii tarifului de rezervare a capacității cu 0,67 lei/MWh, ceea ce a sporti veniturile cu cu peste 134,9 milioane de lei.

Această din urmă creștere a fost „determinată în principal de facturarea veniturilor din prima de licitație, ca urmare a licitațiilor de rezervare de capacitate desfășurate conform CAM-NC pe punctele de interconectare” transfrontalieră, potrivit raportului citat.


Altfel spus: în punctele de import. Ca urmare a reglementărilor  (OUG 114, ordine ANRE), prețurile gazelor românești pe piața liberă au crescut suficient de mult ca să descurajeze exporturile.

Gazprom plătește deși nu folosește

Altfel, veniturile din transportul internațional al gazelor naturale au fost mai mici cu 111,2 milioane de lei, din cauza:

  • „încetării contractului de transport cu Gazprom export Ltd pentru conducta Isaccea 2-Negru Voda 2” și
  • a faptului că Firul 1 al acestui Coridor Transbalcanic, ieșit de sub incidența contractului cu Gazprom, nu se mai califică drept transport internațional, ca urmare a conectării acestei conducte cu SNT începând din 01 octombrie 2019.

Totuși, veniturile din activitatea de transport internaţional s-au ridicat la 59,2 milioane de lei, deoarce contractul cu Gazprom pe Firul 3 este de tip „ship or pay”, ceea ce înseamnă că plătește o sumă minimă chiar dacă nu a mai transportat gaze prin Ucraina spre Balcani, din momentul inaugurării Turk Stream, anul trecut.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: