Președintele Traian Băsescu a anticipat marți seară modul în care consilierii săi vor pune problema la întâlnirea de miercuri, în mecanismul de evaluare a pactului de coabitare semnat anul trecut cu premierul Victor Ponta.
Traian Băsescu a spus că nu-și ”mai poate ține semnătura pe un acord care să păcălească partenerii noștri internaționali”.
Șeful statului a prezentat, mai întâi, punct cu punct, prevederile Acordului de colaborare instituțională. De la rațiunea conceperii Acordului și până la articolele pe care Traian Băsescu îl acuză pe premier că le-a încălcat.
Președintele a inventariat încălcările pactului de coabitare de către premier și a oferit explicațiile sale în privința consecințelor acestor încălcări, pe trei mari direcții: Justiție, constituționalitatea legislației, imixtiunea în politica externă.
Acuzațiile președintelui la adresa premierului :
Justiția
Mulți se întreabă de ce a fost necesar acordul și eu o să vă spun dimensiunea politică reală. Vă aduceți aminte reacția cancelariilor occidentale în timpul loviturii de stat din 2012. Actorii principali ai loviturii de stat, Ponta și Antonescu au câștigat zdrobitor alegerile.
Ca om politic cu experiență, am ințeles ce înseamna un blocaj pe termen mediu sau lung al relațiilor României cu alte state și o puternică suspiciune legată de capacitatea noii puteri de a urma cursul democratic de până în 2012, care a însemnat inclusiv consolidarea instituțiilor statului de drept.
Nu a venit de nicăieri propunerea acestui pact, a fost o idee a consilierilor.
A fost singura soluție care l-a făcut frecventabil pe cel care a semnat acordul, Crin Antonescu este încă profund nefrecventabil
Acest acord nu spune nimic altceva decât să respectăm Constituția și regulile statului de drept.
La independența Justiției punctul a), se precizează: respectul pentru valorile constituționale și instituțiile fundamentale ale statului, începând cu Justiția care nu trebuie atacată.
CSM tocmai azi a judecat un astfel de caz din partea semnatarului acordului. Acest punct va fi subiect în discuțiile de mâine
Un alt punct: consolidarea independenței Justiției în raport cu influenta politică.
Când premierul ordonă ”schimbați un procuror șef care e cu delegație și puneți omul meu”, iar ministrul și procurorul general execută, mai suntem în fața consolidarii independenței Justitiei?
Atunci am convenit un mecanism: acolo unde preeminența deciziei e la președinte, dacă sunt dispute prevalează punctul de vedere al președintelui. Formularea este: Vor fi respectate de către fiecare atribuțiile și pozițiile celeilalte părți în actele de decizie administrativă ce implică ambele părti. Dacă sunt puncte de vedere diferite, va avea prioritate decidentul final
Aceasta e situația în cazul procurorilor. Trebuia făcută o consultare de către ministrul Justiției.
Constituționalitatea legislației
Numirea unui Avocat al Poporului care se bucură de sprijinul grupurilor parlamentare
Efectul îl vedem: 96 Ordonanțe de urgență ale Guvernului, niciuna atacată de Avocatul Poporului, inclusiv cea care încalcă grosier tratamentul egal al persoanelor, pentru ca dl Ghiță trebuie să purceadă la a achiziționa televiziuni și radiouri să le pună în slujba dlui. Ponta, dacă se poate și TVR. Atunci dăm o OUG pentru țintele dlui. Ghiță și dlui. Ponta.
Imixtiunea în politica externă
E scris în acord și e în acord cu CCR: presedintele, participând la Consiliul European, dacă ministrii, care merg la consiliile UE, JAI, sau Mediu, nu-și corelează poziția, trebuie să muncesc enorm să îndrept ce nu au făcut miniștrii.
Singura deplasare unde am stabilit mandatul a fost în Germania.
A ținut să meargă în Azerbaidjan: rezultatul a fost extraordinar, am pierdut Nabucco
A ținut sa meargă în Kazahstan: a cedat 400 milioane de dolari din datoria Rompetrol față de România
A vizitat Arcul de Triumf și am obținut o extraordinară sustinere pe Schengen
A venit că vrea să meargă la Consiliul European pe Energie, în mai, înainte de decizia privind Nabucco. În interventii a sustinut Nabucco, dar nu a știu cum să introducă în documentul Consiliului că Nabucco e prioritar. In mandat a avut clar scris Nabucco și nu TAP .
Nu mai amintesc de celebrele declarații cu Kosovo, cum le dădea el independența, când România are o pozitie consecventa direct legată de Transnistria.
Nu mai vorbim de poziția pe Siria, unde era cel care condamna și declara guvernul sirian ilegitim, criminal, iar azi SUA și Rusia stau la masă cu acel guvern. A dat o lovitura formidabilă șansei noastre de a fi parte a soluției, și nu parte a problemei.
Ca sa nu aveti dubii, va rog sa va uitati la deiczia 784/2012 a CCR: In exercitarea atribuțiilor, președintele participă la reuniunile Consiliului European în calitate de șef al statului.
Despre MCV
Justiţia şi-a făcut treaba şi Comisia Europeană nu va avea observaţii că, fie că vorbim de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), DIICOT, DNA, vor fi rezultate pozitive.
Rău va fi la respectarea satului de drept de către guvern şi Parlament. Guvernul, cu multitudinea de ordonanţe de urgenţă, adesea nejustificate, iar Parlamentul, prin poziţiile succesive pe care le are faţă de orice solicitare de ridicare a imunităţii.
„Este un act de profundă laşitate şi poate ne gândum cum au evoluat politicienii”, a spus şeful statului referindu-se la „demisia de onoare” a lui Varujan Vosganian, fost ministru al Economiei.
„Varujan Vosganian ar fi dat şi 10 funcţii de ministru, numai să nu-şi piardă imunitatea” a adăugat Traian Băsescu.
Despre Dosarul referendumului
Preşedintele a citit o parte din dosar şi spune că a fost impresionat de munca procurorilor şi răbdarea cu care aceştia au cercetat ce s-a întâmplat într-o mulţime de secţii din ţară.
„Dacă te uiţi în rechizitoriu, există probe. Dar, nu Dragnea trebuie să fie ţinta, ci cum promovăm o legislaţie care să nu mai permită furtul la alegeri”.
„DNA ne-a făcut tuturor un serviciu extraordinar. A avut răbdare să analizeze cum s-au făcut aceste fraude… Întrebarea este dacă suntem capabili să promovăm o lege care să prevină furtul la alegeri, ele fiind cel mai puternic pilon al democraţiei”, a mai spus Traian Băsescu.