Analiză

Rețetă: Cum îți majorezi deficitul de 5 ori în 3 ani fără să construiești nimic de anvergură

Deficitul bugetului general consolidat pe primele nouă luni din 2019 a crescut cu peste 11 miliarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Comisia Europeană funcționează de la 1 noiembrie în ”mod avarie”

Ziua de 1 noiembrie ar fi trebuit să marcheze un nou început pentru Uniunea Europeană: o nouă Comisie urma să își înceapă mandatul, într-o Uniune… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Cronicile

Traian Băsescu îi prelungește interimatul lui Victor Ponta la Transporturi: Să-și asume răspunderea pentru privatizarea CFR Marfă. Silaghi nu e potrivit ca ministru

de Sorin Negoiţă 22.7.2013

Ministrul interimar al Transporturilor, premierul Victor Ponta

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat luni că va lua o decizie privind propunerea de numire a liberalului Ovidiu Silaghi în funcţia de ministru al Transporturilor pe data de 23 august, până atunci urmând să-l lase pe premierul Victor Ponta ministru interimar la Transporturi, pentru ca șeful Executivului să-și asume răspunderea pentru privatizarea CFR Marfă.

“Iată care sunt elementele: în primul rând, o chestiune de imagine a domnului Silaghi, în al doilea rând, o chestiune de responsabilitate pentru privatizare, care mă fac să continuu să reflectez la varianta Silaghi”, a spusținut Traian Băsescu.

”Voi lua o decizie vineri, 23 august, dacă resping sau, cu toate argumentele pe care le-am adus, dacă accept desemnarea domnului Silaghi. Dar până atunci ar fi timpul să se semneze sau să se respingă desemnarea contractului de privatizare şi n-aş vrea să-l văd pe Silaghi, chiar aşa cum e, că devine ţapul ispăşitor al unei operaţiuni de privatizare, eventual de tipul Oltchim”, a argumentat el.

Referitor la Ovidiu Silaghi, președintele a susținut că știe și el ”ca toţi românii şi ca toţi ziariştii, controversele legate de numele” ministrului propus.

În context, președintele a invocatr raportul Comisiei Europene pe Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV), în ceea ce privește reținerile sale față de o nouă numire a lui Silaghi în Guvern.

De asemenea, șeful statului a făcut referire la faptul că premierul Ponta l-a lăudat pe fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, pentru procesul de privatizare a CFR Marfă, motiv pentru care – consideră Băsescu – prim-ministrul ar trebui să ducă la bun sfârșit privatizarea.

”Știu şi eu că avem un MCV în decembrie şi ştiu şi eu ceea ce ştiţi toţi, că în mijlocul unui proces încheiat, care mai trebuie doar semnat şi plătit, arunci un ministru care să-şi asume răspunderea politică pentru acest proces de privatizare al CFR Marfă. Mi se pare incorect acest lucru şi, dacă ar fi fost o nominalizare în care să am foarte multă încredere, tot aş fi fost ezitant dacă să îl trimit la semnarea contractului sau să spun: <<Stai, că avem un om care ştie foarte bine procesul şi l-a lăudat public>>. Şi poate îl duce la bun sfârşit, dacă e bun, poate îl anulează, dacă nu e cum a spus, dacă nu e bun”, a mai declarat Traian Băsescu.

“Fără să fie rea intenţie, fără să fie joc politic, consider că privatizarea, în condiţiile pe care eu le înţeleg – şi vreau să subliniez că poate eu nu înţeleg atât de bine ca domnul Ponta, nu mă consider mai pregătit ca dânsul în a înţelege ce s-a întâmplat la CFR Marfă, sunt sigur că dânsul vorbeşte foarte responsabil, şi foarte bine informat – de aceea cred că dânsul trebuie să-şi menţină responsabilitatea politică pentru procesul de privatizare al CFR Marfă”, subliniat președintele Băsescu.

Traian Băsescu: Știu că GFR caută bani la bănci, cu disperare, pentru a achita privatizarea CFR Marfă

Președintele Traian Băsescu s-a arătat îngrijorat, luni, pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, șeful statului afirmând că firma Grup Feroviar Român, care a câștigat licitația, caută acum, ”cu oarecare disperare”, credite bancare pentru a putea achita cei 202 milioane de euro către statul român, în vederea finalizării tranzacției.

“Ştiu că cel care a câştigat caută, cu oarecare disperare, bani la bănci, să împrumute pentru a plăti valoarea la care s-a negociat privatizarea”, a spus Băsescu, într-un briefing de presă.

Șeful statului a avertizat că GFR ar putea astfel să nu dispună de resursele necesare modernizării CFR Marfă și să încerce, în schimb, să vândă din vagoane, ca fier vechi.

”Aici, cu siguranţă, domnul prim-ministru ştie mult mai bine ca mine şi înţelege, eu, nefiind în Executiv, nu am cum să înţeleg atât de bine… Marea mea problemă este că, ştiind despre câştigător că are oarecare credite pe propria companie, ştiind că acum trebuie să împrumute circa 200 de milioane să plătească noua companie, din ce va face investiţii să modernizeze compania, pentru că discutăm – aşa s-a stabilit în CSAT – să se facă o privatizare cu un investitor strategic?”, a mai spus Traian Băsescu.

De asemenea, președintele a acuzat de minciună Guvernul, după ce reprezentanții Executivului afirmaseră că finalizarea privatizării CFR Marfă trebuie precedată de un aviz de la Consiliul Concurenței, cum că preluarea companiei de stat de către GFR nu produce o concentrare pe piața românească de profil.

“Vreau să fac o precizare în spaţiul public – şi acesta este un alt motiv de îngrijorare pentru mine legat de privatizarea CFR Marfă – membrii Cabinetului au vehiculat ideea că se aşteaptă întâi avizul Consiliului Concurenţei, ceea ce este o minciună. Consiliul Concurenţei nu avizează decât după semnarea contractului”, a afirmat șeful statului.

În schimb, liderul de la Cotroceni a precizat că Guvernul trebuie să emită o hotărâre în care să constate îndeplinirea condițiilor pentru privatizare, pentru ca tranzacția pentru CFR Marfă să se finalizeze.

”Pentru semnarea contractului de privatizare, domnul prim-ministru, care apreciază atât de mult modul în care s-a făcut privatizarea, trebuie să emită o hotărâre de guvern în care să se constate îndeplinirea condiţiilor de privatizare şi desemnarea unui câştigător şi să dispună semnarea contractului. Abia din acel moment curg termenele pentru depunerea banilor de către câştigătorul contractului. Deci, atenţie, în spaţiul public circulă o minciună, o intoxicare venită de la Guvern, care spune: <<Aşteptăm avizul Consiliului Concurenţei>>”, a conchis Băsescu.

În luna iunie, compania Grup Feroviar Român a câștigat cei 51% din CFR Marfă scoși la vânzare, pentru un preț de circa 202 milioane de euro.

Pe lângă prețul care trebuie achitat integral, GFR va trebui să facă investiții suplimentare de încă 200 milioane de euro în CFR Marfă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.7.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Numărul companiilor vizate de inspecții fiscale: România, locul 7 în UE – sondaj PwC

Vladimir Ionescu

Peste 22% dintre companiile din România au fost vizate de inspecții fiscale în 2018, procent de aproape trei ori mai mare decât în 2017 sau… Mai mult

Europa

Poliția croată a deschis focul asupra unor imigranți care încercau să treacă în Slovenia

Iulian Soare

O persoană se află  în stare critică după ce poliția croată a deschis focul, în cursul nopții de sâmbătă spre duminică, asupra unui grup de… Mai mult

Europa

“Instalatorul polonez” se întoarce acasă. Motivele – Brexitul și creșterea salariilor în Polonia

Iulian Soare

Numărul polonezilor care s-au întors acasă l-a depășit anul trecut pe cel al celor care au emigrat, o prmeieră în ultimii 10 ani, scrie Bloomberg.… Mai mult

Stiri

Propunerile PLUS către USR: Structură executivă unică, fără fuziune, program politic comun și guvern din umbră

Vladimir Ionescu

Consiliul Național al PLUS a transmis o scrisoare deschisă către membrii formațiunii partenere în Alianța 2020, USR, care conține mai multe propuneri pentru viitorul an… Mai mult

Stiri

Ajutoare de stat pentru închiderea minelor necompetitive ale Complexului Energetic Hunedoara

Vladimir Ionescu

Ministerul Economiei vrea să majoreze ajutorul de stat pentru închiderea minelor de cărbune necompetitive din cadrul Complexului Energetic Hunedoara (CEH) şi să acorde un alt… Mai mult

Stiri

Iran / Proteste declanșate de scumpirea benzinei – cel puțin doi morți

Iulian Soare

Un poliţist şi cel puţin un civil au fost ucişi în timpul protestelor violente declanșate vineri, în mai multe orașe din Iran, după ce autoritățile… Mai mult

Stiri

România a importat în 8 luni alimente de 5,43 de mld. euro. Deficitul -1,14 mld.

Vladimir Ionescu

Deficitul din comerțul cu produse agroalimentare a urcat la 1,14 miliarde de euro în primele opt luni din acest an,în creştere cu 24% faţă de… Mai mult