Percepțiile și așteptările generațiilor tinere legate de provocările viitorului fac obiectul sondajului „Vocea copiilor”, derulat de INACO în cadrul proiectului Ghidul Meseriilor Viitorului, ajuns acum la a cincea ediție.
Elevii de azi vor îmbrățișa noi meserii peste 5-10-15 ani, când lumea se va fi schimbat deja încă și mai mult, dar mai puțin de o treime dintre ei se declară interesați de modul în care se schimbă piața muncii.
Cauzele sunt multiple. Lipsa informațiilor relevante, lipsa dezbaterilor publice, lipsa înțelegerii schimbărilor și nevoilor care apar, școala care e prea puțin adaptată la tendințele pieței muncii de mâine sunt doar câteva dintre explicații
În acest context, Andreea Paul, președinte INACO, promite continuarea demersului civic pentru a crește conștiința colectivă și capacitatea publică în vederea flexibilității, a adaptării la nou, a alfabetizării tehnologice și digitale, a inovării, a gândirii critice, creative și computaționale.
Cum percep elevii piața muncii
Sondajul INACO a fost derulat între 15 iunie și 15 august 2022, cu 1.000 de participanți, elevi de școală generală (clase V – VIII) și liceu (clase IX – XII).
Obiectivul sondajului a fost acela de a identifica percepțiile și așteptările generațiilor tinere, cu vârsta între 11 și 18 ani, cu privire la:
- școala on-line în timpul pandemiei COVID
- nivelul de adaptare a sistemului de învățământ românesc la meseriile viitorului
- competențele pe care le dobândesc acum în școală în raport cu nivelul competențelor necesare pe piața muncii
Procentajul elevilor care sunt interesați de felul în care se schimbă piața muncii este foarte mic (V-VIII – 24,7%, IX-XIII – 31,6%). Acest fapt are numeroase implicații, întrucât o lipsă a înțelegerii tendințelor din jurul nostru îngreunează foarte mult adaptabilitatea.
Interesul foarte scăzut poate fi cauzat de următorii factori:
- Lipsa informațiilor relevante din surse relevante. Jumătate din numărul total al celor două segmente obțin informațiile despre acest subiect pe internet.
- Lipsa de înțelegere a pieței muncii și a relevanței pe care o au nevoile și tendințele ei Peste jumătate dintre liceeni (62,8%) nu se regăsesc profesând meseriile viitorului.
- Un sistem educațional puțin adaptat la nevoile și tendințele pieței muncii.
Școala nu susține gândirea creativă
În ceea ce privește impactul perceput al școlii asupra dezvoltării unor procese cognitive esențiale pentru adaptarea la nevoile și tendințele pieței muncii, percepția generală a liceenilor indică un nivel mediu, care înclină spre slab.
În percepția populației școlare active, cea mai puțin susținută este gândirea creativă.
(Descărcați AICI – LINK Ghidul Meseriilor Viitorului, ediția a V-a)
***