Prin aprobarea HG privind organizarea și funcționarea instituției, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice a devenit joi operațională. Agenția a fost înființată în decembrie 2022 (guvernul Ciucă) printr-un proiect de Lege adoptat de guvern și trimis la Parlament. Legea de aprobare a fost publicată în Monitorul Oficial în iunie.
O agenție care dictează politica de proprietate a statului român
Instituția nou înființată are rolul de a elabora și de a propune Guvernului proiectul de lege privind politica de proprietate a statului, de a coordona și monitoriza implementarea acțiunilor și politicilor de guvernanță corporativă la nivelul autorităților publice tutelare.
Responsabilitatea Agenției este de a asigura o procedură de selecție transparentă și competitivă pentru aprobarea numirii membrilor consiliului de administrație, monitorizează, evaluează, controlează și publică raportarea periodică a indicatorilor de performanță și aplică sancțiuni pentru întreprinderile de stat care nu respectă indicatorii-cheie de performanță.
Cine are ”pâinea și cuțitul”: prim-ministrul, prin SGG
Agenția va avea puterea de a impune conducerile întreprinderilor publice, mai ales în cazul celor care nu performează. Bineînțeles, ”cu respectarea regulilor guvernanței corporative”.
Din proiectul de Hotărâre reiese că AMEPIP se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale cu personalitate juridică în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.
La SGG a fost numit în funcție, la insistențele PNL, Mircea Abrudean, fost șef al cancelariei fostului premier Nicolae Ciucă.
100 de noi locuri de muncă la guvern: Salarizare de top asigurată din ”tarife de monitorizare” și amenzi
Agenția va avea un număr maxim de 88 de posturi, exclusiv demnitarii și cabinetele acestora. Conducerea Agenției va fi asigurată de către un președinte, ajutat în activitatea sa de doi vicepreședinți.
Mandatul președintelui și al vicepreședinților este de patru ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru o singură dată.
Funcțiile de conducere sunt asimilate funcției de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat.
Salarizarea acestora se va realiza la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcțiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, prin derogare de la prevederile Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Veniturile proprii ale Agenției vor proveni dintr-o cotă de 30% din amenzile aplicate și dintr-un tarif de monitorizare, de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situațiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent.
AMEPIP poate sancționa întreprinderile publice, autoritățile publice tutelare și persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credință a indicatorilor de performanță.
Ce atribuții oficiale are Agenția
Potrivit legii de înființare, AMEPIP are următoarele atribuții:
- a) inițierea, prin Secretariatul General al Guvernului, a proiectelor de acte normative în domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice și avizarea proiectelor de acte normative cu incidență în domeniul său de competență;
- b) elaborarea de reglementări, aprobate prin ordin al președintelui AMEPIP, în scopul aplicării principiilor de guvernanță corporativă;
- c) elaborarea, monitorizarea și revizuirea periodică a politicii de proprietate și transmiterea acesteia către guvern în vederea aprobării, prin hotărâre;
- d) monitorizarea și evaluarea implementării principiilor de guvernanță corporativă de către autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, în concordanță cu prevederile legale aplicabile și cele mai bune practici internaționale în materie, respectiv notificarea imediată a autorității publice tutelare responsabile sau a întreprinderii publice, în cazul unor încălcări, cu propuneri de remediere;
- e) participarea la procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, prin reprezentanții săi în comisia de nominalizare și selecție;
- f) publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice și a listei directorilor în funcție, pe pagina de internet, pe baza datelor transmise de autoritățile publice tutelare;
- g) monitorizarea implementării politicii de remunerare în conformitate cu principiile de remunerare a membrilor consiliului de administrație/supraveghere/ directori/directorat ai întreprinderilor publice, precum și a politicii de dividende pentru întreprinderile publice; h) sprijinirea, îndrumarea și acordarea de consultanță pe probleme de guvernanță corporativă, la solicitarea autorităților publice tutelare sau a întreprinderilor publice;
- i) furnizarea de recomandări întreprinderilor publice și autorităților publice tutelare, la solicitarea acestora;
- j) monitorizarea obiectivelor și a strategiilor întreprinderilor publice;
- k) colectarea, monitorizarea și publicarea pe pagina proprie de internet a rezultatelor de performanță financiară și nefinanciară a întreprinderilor publice, pe baza indicatorilor de performanță furnizați de întreprinderile publice, incluși în tabloul de bord;
- l) monitorizarea și evaluarea performanței administratorilor întreprinderilor publice;
- m) elaborarea de informări privind performanța întreprinderilor publice și transmiterea acestora Guvernului și, respectiv, Parlamentului, precum și aducerea la cunoștința publicului prin publicarea pe pagina de internet;
- n) aplicarea de sancțiuni autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, persoanelor fizice responsabile și publicarea acestora pe pagina de internet; o) organizarea de programe de formare pentru personalul autorităților publice tutelare, întreprinderilor publice, administratori, directori, precum și alte persoane interesate, pe teme de guvernanță corporativă.
Motivul oficial al înființării AMEPÎP
Potrivit Raportului de țară privind semestrul european România 2020 performanța întreprinderilor publice din România este în scădere. Rezultatele operaționale și financiare ale întreprinderilor de stat s-au diminuat substanțial în 2018 și în prima jumătate a anului 2019.
Profitul agregat, de 3,5 miliarde lei în 2018, a scăzut cu 53% față de 2017, potrivit datelor Ministerului Finanțelor, iar la această situație au contribuit în special întreprinderile din sectoarele energiei și transporturilor.
Înființarea acestei agenții este prevăzută în PNRR ( Componenta 14 „Buna guvernanță”, jalonul 440 – Operaționalizarea grupului operativ din cadrul Centrului Guvernului pentru coordonarea și monitorizarea politicilor de guvernanță corporativă; Reforma 9: Îmbunătățirea cadrului procedural de implementare a principiilor guvernanței corporative în cadrul întreprinderilor de stat).
***
Un răspuns
Nu se fac bine nici cu o tona de medicamente pe cap de guvernant! Încă o agenție? Ce alte structuri , care aveau responsabilitate in domeniu , vor fi desființate ? In loc sa simplifice aparatul administrației centrale si locale , INCOMPETENȚII si INCONȘTIENȚII care ne conduc , înființează structuri noi !
Doamne ferește-ne ! Ce blestem pe țara asta ?
Declarați STARE DE URGENȚĂ BUGETARĂ ! Aplicați măsurile Consiliului Fiscal. CLAR !