marți

16 iulie, 2024

9 iunie, 2022

Cheltuielile de consum au crescut cu circa 7% în primul trimestru din 2022, însă evoluția poate fi pusă pe seama inflației, în contextul în care acesta este al doilea trimestru consecutiv în care consumatorii s-au orientat către produse din segmente inferioare de preț, fenomen cunoscut drept down-trade, reiese din datele GfK Consumer Panels & Services.

Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete și lactatele) și de produse pentru îngrijirea locuinței, precum și jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomenul de down-trade.

În segmentele de alimente proaspete și lactate, ponderile categoriilor care au înregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%.

Hypermarketurile au pierdut teren în fața discounterilor


În primul trimestru din 2022, doar discounterii au reușit să își crească volumul de vânzări față de T1 2021, potrivit GfK. Aceștia au înregistrat o creștere valorică de 18% în intervalul de referință, peste ritmul hypermarketurilor și al comerțului tradițional și în opoziție cu trendul descendent al supermarketurilor.

Magazinele online și-au temperat și ele creșterea în primul trimestru al anului și au rămas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodăriilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzând aplicațiile de livrări, segmentul e-grocery deține mai puțin de 3% din această valoare.

“Discounterii au devenit prima opțiune a shopperilor pentru misiunile de stocare (achizițiile FMCG de volum mare pentru acasă), devansând hypermarketurile. În retailul brick-and-mortar (magazinele fizice), doar discounterii și magazinele moderne de proximitate au reușit să atragă o valoare mai mare din bugetele shopperilor români, în detrimentul celorlalte canale offline de vânzare”, comentează Diana Scaunasu, Consumer Panel Director în cadrul GfK România.

Mai ieftin, dar nu mai puțin

Românii au reacționat la inflație cumpărând mai ieftin, dar nu mai puțin, mai arată analiza Inflation Tracker derulată de GfK România începând cu acest an.


Jumătate dintre categoriile afectate de creșteri de prețuri au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similară din 2021, declinul fiind înregistrat în doar 38% din aceste categorii.

Spre exemplu, în categorii precum făină, paste făinoase, bere, capsulele de cafea, dulciuri sau vopsea de păr, consumatorii au migrat către produse mai accesibile ca preț, pentru a nu elimina aceste categorii din coșul de cumpărături.

GfK Consumer Panel este un studiu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România, pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziție.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: