Cea mai mare parte a banilor economisiți ca urmare a reducerilor de preț operate de comercianții din piața bunurilor de larg consum (FMCG) în urma scăderii cotei TVA la alimente la 9% a fost investită tot în consum, reiese dintr-un studiu realizat de institutul de cercetare GfK.
”Din suma totală pe care românii ar fi putut să o economisească în urma unor prețuri mai mici, 76% a fost reintrodusă în circuitul cumpărăturilor de larg consum”, se arată în documentul citat.
În perioada iunie-septembrie 2015, prețurile din acest segment au scăzut cu 6,8%, potrivit datelor INS centralizate de GfK.
Mai mult de jumătate din economiile făcute ca urmare a reducerilor de preț au fost direcționate către produsele alimentare și băuturile non-alcoolice. Circa 17% au mers către zona produselor ne-alimentare, produse de îngrijire personală și de îngrijire a casei. Restul sumei a rămas în buzunarul românilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.
La nivelul comportamentului de consum s-au observat o serie de modificări. Chiar după intrarea în vigoare a reducerii de TVA, sumele economiile au fost cheltuite, în proporții egalte, pentru produse alimentare și pentru produse ne-alimentare. În primele luni, românii au optat pentru produse de îngrijire personală dintr-un segment de preț superior, însă acest fenomen s-a diminuat, iar la sfârșitul perioadei analizate cea mai mare parte a sumelor economisite au fost investite tot în produse alimentare.
Studiul are la bază date din Panelul de gospodării GfK România, fiind analizate 3.000 gospodării, reprezentative la nivel național.