luni

18 martie, 2024

6 martie, 2019

Noua metodologie de evaluare a studiilor universitare de doctorat viciază acest proces, periclitează suplimentar credibilitatea instituțiilor de învățământ superior și ar putea nărui definitiv prestigiul studiilor universitare de doctorat din România, la nivel internațional, avertizează Alianța Națională a Organizațiilor de Studenți.

Noile reguli de evaluare a studiilor doctorale au fost publicate săptămâna aceasta în Monitorul Oficial și înlocuiesc metodologia adoptată cu patru luni înainte, în noiembrie 2018, cu câteva zile înainte ca Ecaterina Andronescu să preia al patrulea mandat de ministru al Educației. Ordinul respectiv a fost semnat de secretarul de stat Gigel Paraschiv, interimar la Educație după demisia lui Valentin Popa.

Problemele identificate de ANOSR:

  • Această nouă metodologie este lipsită de legitimitate – nu a fost dezbătută și nu a fost agreată de niciun actor din sfera învățământului superior din România.
  • Au fost eliminați experții internaționali din comisiile de evaluare externă a studiilor doctorale. Prezența lor este extrem de importantă în contextul în care există multiple semne de întrebare cu privire la modul în care școlile doctorale din România sunt conectate la mediul academic internațional.
  • Nu sunt evaluate distinct școlile doctorale, cum cere Legea Educației, ci doar domeniile de studii universitare de doctorat.
  • Se observă solicitarea existenței a cel puțin trei conducători de doctorat pentru domeniu, fără a fi menționat în mod explicit dacă aceștia sunt titulari sau nu, ceea ce reprezintă un regres.
  • Printre indicatorii de performanță figurează „gradul de înnoire al infrastructurii de cercetare în ultimii 5 ani”, dar nu se spune cum este evaluat acesta, ce standarde se iau în considreare etc.
  • Unul dintre indicatori este „numărul de studenți doctoranzi care au participat la elaborarea contractelor în ultimii 10 ani”, care nu poate oferi însă nicio garanție pentru calitatea studiilor universitare de doctorat.

„ANOSR își exprimă totodată îngrijorarea cu privire la faptul că reprezentanții mediului universitar nu s-au pronunțat în mod public împotriva noii metodologii. Acest lucru ne întristează, întrucât actuala metodologie este contrară discursului public al universităților din România, care militează, teoretic, pentru un învățământ superior calitativ, echitabil, internaționalizat și centrat pe student”, precizează comunicatul Alianței.


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: