Jumătate dine profesorii şi părinţii din mediul rural acceptă interzicerea măştilor textile la şcoală, doar dacă statul va asigura gratuit măşti medicale, conform unui sondaj realizat de Fundaţia World Vision România.
În opinia a 59% din părinţii şi 65% din profesorii din rural cred că şcolile nu ar trebui închise, însă intenţia de
vaccinare din aceste zone rămâne în continuare mică, mai arată studiul. Mai puţin de un sufert dintre profesori s-ar vaccina pentru ca şcoala să rămână deschisă şi 70% dintre părinţi refuză în continuare să-şi vaccineze copiii, în pofida riscului ca școlile să fie închise.
Măştile conforme ar trebui distribuite gratuit în şcoli
Majoritatea celor intervievați sunt împotriva obligativității măștilor medicale, în condițiile în care 1 din 5 familii respondente au venituri sub 1.000 de lei pe lună.
- Jumătate dintre părinţi şi profesori sunt de acord să se interzică măştile textile doar dacă se asigură gratuit măşti conforme.
- 1 din 10 nu sunt de acord cu această decizie şi un procent similar nu ştiu ori nu vor să răspundă.
- Mai mult de o treime dintre părinţii din mediul rural chestionaţi au spus că şcoala nu asigură deloc măşti şi sunt nevoiţi să le cumpere.
- Legat de suma pe care o cheltuiesc pentru măşti, aproape jumătate dintre părinţi au spus că între 30 şi peste 50 lei pe lună (12 % au spus că dau mai mult de 50 de lei pentru că au mai mulţi copii).
- Aproape 1 din 10 au spus că nu cheltuiesc pentru că au cumpărat măşti textile la un moment dat şi le folosesc pe acelea.
- 9% alocă în jur de 10-20 de lei, chiar dacă au mai mulți copii, pentru că uneori mai folosesc masca și două zile la rând.
70% din părinții din rural nu vor să-și vaccineze anti-Covid copiii
Deşi 59% dintre părinţi şi 65% dintre profesori cred că şcolile nu ar trebui închise în valul cinci al pandemiei, intenţia de vaccinare în mediul rural rămâne în continuare mică.
Astfel:
- 70% dintre părinţi nu şi-au vaccinat copiii mai mari de 12 ani, 20% se mai gândesc şi doar 10% răspund că au copiii vaccinaţi.
- Legat de intenţia de vaccinare pentru copiii cu vârsta între 5 și 11 ani atunci când acest lucru ar fi posibil, 70% nu ar face acest lucru, 20% se mai gândesc şi doar 10% i-ar lăsa să se vaccineze.
Aproximativ 70% din profesori au răspuns că sunt vaccinaţi, dar mai puţin de 1 din 4 (23%) au spun că s-ar vaccina pentru ca şcolile să se desfăşoare în format fizic.
În peste 90% din cazuri, testarea elevilor s-a făcut acasă
- Peste 90% dintre părinţi şi profesori au spus că, în cazul şcolii lor, testarea s-a făcut acasă, de către părinţi.
- 70% dintre profesori au spus că nu pot efectua testele la şcoală pentru că sunt prea mulți copii și s-ar pierde prea mult din timpul de predare.
- Mai puţin de jumătate dintre părinţi au spus că li s-a părut uşor procesul de testare şi au înţeles instrucţiunile.
- Peste 40% spun că s-au descurcat pentru că li s-a arătat la şcoală cum să procedeze de către cadrele didactice sau asistenţi, iar 10% au spus că li s-a părut un proces dificil şi au cerut ajutorul unor cunoștințe/asistent medical/profesor ori au căutat pe Youtube cum se face testarea.
- Pentru aproape 70% dintre părinţi, cea mai dificilă parte a testării a fost recoltarea probelor, pentru 18% a fost dificil să înţeleagă cum se face testul, iar pentru aproape 15% a fost dificil să facă testele în aceeaşi zi pentru mai mulţi copii.
“După aproape doi ani de pandemie, din păcate, vedem că sistemul de educaţie este în continuare nepregătit, fără un plan concret pentru a continua fără sincope procesul de învăţare.
Suntem în plin val cinci, ne luptăm cu o variantă a virusului extrem de contagioasă şi, în acelaşi timp, vorbim de lipsă de teste în şcoli, reguli care se schimbă de la o zi la alta, copii care nu au nici măcar măşti pentru a se proteja. Pentru cei mai vulnerabili copii, accesul la educaţie pare o utopie. În acelaşi timp, în mediul rural retincenţa cu privire la vaccinare este în continuare foarte mare. Toate premisele arată o răspândire foarte mare a virusului şi, prin urmare, închiderea din
nou a şcolilor.
În acelaşi timp, şcoala online rămâne la fel de nepregătită. Sistemul de educaţie alege să se lupte cu mâinile goale cu această pandemie şi pierde de fiecare dată.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
World Vision România solicită autorităţilor claritate şi coerenţă în legătură cu deciziile referitoare la desfăşurarea şcolii, descentralizarea deciziei cu privire la menţinerea şcolilor deschise în funcţie de specificul fiecărei şcoli:
- rata de infectare în localitate
- numărul de copii
- rata de infectare în şcoală
- rata de infectare la nivel de comunitate.
Digitalizarea sistemului de educaţie trebuie să fie o prioritate pe termen mediu şi lung pentru Ministerul Educaţiei, întrucât şcoala online trebuie integrată în învăţământul clasic, atrage atenția asociația World Vision.