Inovaţia în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2010-2012, comparativ cu perioada 2008-2010, conform unei statistici INS, dată publicităţii vineri.
Studiul relevă că, în perioada cercetată, doar 4 din 10 întreprinderi mari şi 2 din 10 întreprinderi mici şi mijlocii (IMM-uri) au implementat un produs, un proces, o metodă de organizare sau o metodă de marketing noi sau îmbunătăţite semnificativ.
Întreprinderile mari, de două ori mai inovatoare decât IMM
Rezultatele statistice privind inovaţia arată că, în perioada 2010-2012, ponderea întreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing, noi sau îmbunătăţite semnificativ, a fost de 20,7%, în scădere cu 10,1 puncte procentuale faţă de perioada 2008-2010.
Datele INS arată că întreprinderile mari (cu peste 250 salariaţi) au fost mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (cu 10-249 salariaţi).
Din numărul întreprinderilor mari, 40,1% au fost inovatoare, în timp ce din rândul IMM numai 19,8% au fost inovatoare.
Faţă de perioada anterioară studiată, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a înregistrat o scădere cu 16,3 puncte procentuale. Aceeaşi tendinţă s-a manifestat şi în rândul IMM- scădere cu 9,9 puncte procentuale.
Puţină inovaţie, cooperare slabă
Statistica arată în ambele sectoare economice (industrie şi servicii) s-a înregistrat o scădere a potenţialului inovator al întreprinderilor.
- În industrie s-a înregistrat o scădere cu 7,7 puncte procentuale, de la 30,1% la 22,4%.
- În servicii, scăderea este aproape dublă, cu 12,9 puncte procentuale, de la 31,7% la 18,8%.
O altă concluzie- întreprinderile româneşti nu cooperează.
Conform INS, numai 7,4 % din numărul întreprinderilor inovatoare au cooperat în vederea realizării de produse sau procese noi sau îmbunătăţite semnificativ.