S&P Global Ratings se așteaptă ca deficitul bugetar al României să depășească 10% din PIB în 2021 și să se mențină în apropierea acestui nivel în următorii doi ani, ca urmare a creșterii pensiilor cu 40% și a altor creșteri de cheltuieli.
Ca urmare, agenția de rating se așteaptă ca Guvernul român „să folosească toate instrumentele disponibile ca să conteste măsura sau să o tempereze. Credem că este probabil ca guvernul să încerce să întârzie orice creștere pentru a lăsa alegerile din 6 decembrie să configureze un Parlament care să modifice” legea, spune o notă a S&P Global Ratings emisă marți seara.
Următoarea decizie privind ratingurile S&P acordate României va fi anunțată pe 4 decembrie. Acum România încă beneficiază de ultima treaptă de ratinguri care recomandă investiția, BBB-/Negative/A-3.
„Timingul este esențial, având în vedere deciziile anterioare ale Curții Constituționale a României care interzic reducerea nivelurilor de pensie după ce acestea au fost plătite”, mai spune docuemtul citat.
Caruselul dezechilibrelor poate sufoca relansarea economică
„Structura bugetului României este deja rigidă, cu cheltuieli cu salariile și pensiile deja acoperind 90% din veniturile fiscale. O creștere abruptă a pensiilor și a dobânzilor, combinată cu perspectiva sumbră a generării de venituri ar reduce și mai mult posibilitatea Guvernului de a-și ajusta politica fiscală”, spune S&P Global Ratings.
Datoria netă a României față de PIB ar putea crește rapid până la mai mult de 60% din PIB în 2023, în timp ce așteptările S&P Global Ratings încă sunt menținute la 45%. În mod similar, cheltuielile cu dobânzile raportate la veniturile totale ale guvernului ar crește substanțial, pe seama creșterii nevoilor de finanțare pe termen scurt.
Mai mult, pensiile mai mari ar putea stimula nu numai creșterea PIB, ci și a importurilor și a deficitului de cont curent „și, probabil, ar exercita o presiune ascendentă asupra prețurilor interne”.
„Creșterea în continuare a dezechilibrelor fiscale și externe ar putea accentua stresul finanțării externe și ar putea complica politica monetare în condițiile regimului de flotare controlată a cursului leului. În plus, dezechilibrele gemene în creștere riscă să provoace o corecție fiscală dezordonată, a cărei dimensiune ar putea sufoca relansarea economică și ar putea opri parcursul său”, spune S&P Global Ratings.
Un răspuns
S&P Global Rating „nu stie” ca am propus recent P.S.Democrat un proiect de tara cu obiectivul reindustrializarii si aducerii competitivitatii economice nationale catre indicele tarilor Vestice, in locul catastrofalului indice actual 74! Partidului National Liberal i-am propus acest proiect, personal d-lui presed. L. Orban!Asa ca alarmismul S&P este gratuit, deoarece treptat se vor face investitii industriale majore de catre industriasii straini, creind in 10 ani, 2-3 milioane de noi locuri de munca industriale, in locul celor pierdute dupa 89, iar deficitul bugetar va dispare.
Problema este daca cele doua mari partide sint sau nu interesate la o ‘reforma economca totala”, ori sa continue cirpeala financiar-fiscala si legislativa aflata in curs de 3 decenii!
Intrebarea este daca cele doua partide vor sa continue la nesfirsit proiectele economice „punctuale” in favoarea clientelei politice si partinice proprii, ori sa decida ca de comun acord sa implementeze proiectul de reindustrializare…
prof. Caliman I. Eugen
consultant independent
constructor proiect de tara.