sâmbătă

20 aprilie, 2024

9 aprilie, 2021

Cei mai mulți dintre părinți preferă ca sistemul educațional să formeze un copil respectuos, conformist și cu rezultate bune, nu un copil creativ și independent, conform sondajului de opinie „Percepția publică privind educația timpurie în România”, realizat de IRES. Un copil independent este indezirabil pentru părinții români, ceea ce adaugă pe lista problemelor de reformare a ineficientului sistem de educație și „problematica modulării așteptărilor parentale de către constrângerile societale privind sistemul educațional”.

Așteptările părinților privind educația copilului:

  • Produsul educației din perspectiva părinților trebuie să fie respectul – 48%, decența, disciplina („cei șapte ani de acasă„) – 31% și rezultatele școlare bune („să învețe bine”) – 23%, ceea ce probează mai degrabă un tip conformist social și mai puțin unul independent creativ, menționat de mai puțin de 1 din 6 respondenți – 12%.
  • Pentru cei care au copii de vârstă preșcolară, dominantele educației sunt respectul, buna creștere și rezultatele școlare și apoi, independența.
  • Disciplina este apreciată mai mult de către cei vârstnici și școlaritate redusă, în timp ce independența este valorizată mai mult de către tineri și cei cu studii superioare.

(Citiți și:”Mircea Miclea / Cele 4 metacompetențe prin care să ne pregătim elevii pentru un viitor incert și volatil”)

În general, părinții cred că un copil are nevoie în principal de educație și, în al doilea rând, de banii părinților, conform IRES. Un mediu familial sănătos și stabilitatea apar abia pe locul 5 în clasament:

Rolul educației

  • Părinții conștientizează importanța educației pentru dezvoltarea copilului: 61% din respondenți menționează spontan educația, comparativ cu cel puțin alte 13 nevoi cheie în afara celor de bază hrană, sănătate și afecțiunea părinților.
  • Educația este valorizată mai mult de femei, persoane peste 50 ani, din mediul urban și cu studii superioare.

Semnificația conceptului de educație timpurie:

  • Educația și dezvoltarea sunt pentru majoritatea respondenților esența educației timpurii, în tip ce paradigma medicală a îngrijirii copilului rămâne semnificativă pentru o treime din cei care declară că știu ce este educația timpurie, cu precădere în rândul celor peste 50 ani, fără studii superioare.
  • 1 din 3 părinți cu copii de vârstă preșcolară și care declară că a auzit de conceptul de educație timpurie consideră îngrijirea copilului ca fiind prioritară în fața educației și dezvoltării.
  • Sfera conceptului de educație timpurie cuprinde o multitudine de semnificații, de la asocierea educației cu înscrierea timpurie în sistemul educațional, receptivitate la nevoile copilului, dezvoltare mentală, învățarea regulilor și disciplinei, până la socializarea și dezvoltarea comunicării și a limbajului.
  • De fapt, 71% din părinții de copii cu vârsta preșcolară nu asociază educația timpurie cu creșa. Cu toate acestea, creșa este văzută ca un mediu propice pentru comunicare, socializare, cunoaștere, joc, muzică, desen etc., dar și îngrijirea și hrănirea corespunzătoare sunt
    definitorii pentru așteptările părinților cu copii de vârstă preșcolară.
  • Grădinița este asociată cu educația timpurie de aproape 49% din părinții de copii cu vârsta preșcolară. Paradigma medicală se estompează aici, importantă fiind educația copilului prin comunicare, socializare, joc, învățarea scrisului și cititului, dar și experimentarea activităților diverse( muzic, desen, poezie etc.).

 

 


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: