luni

18 martie, 2024

22 iulie, 2019

Mentenanța Bazei de Date a sistemului informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) va fi atribuit în regim de urgență, luni, după 22 de zile de când platforma nu mai funcționează.

Ministerul, a anunțat luni Sorina Pintea, va sesiza DNA și le va trimite procurorilor anticorupție raportul specialiștilor IT din CNAS privind problemele sistemului informatic și cronologia cu prezentarea defecțiunilor.

Există suspiciuni referitoare la „fapte de natură penală” în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanță.


”Sper ca toţi cei care au avut competenţe în a rezolva aceste probleme să înţeleagă că e o problemă de securitate naţională şi să îşi ia rolul în serios”, a  mai spus ministrul Pintea. Sesizarea ministrului ar constitui bază pentru un al patrulea dosar penal în care s-ar ancheta responsabili ai CNAS.

Anunțul a fost făcut de Sorina Pintea, într-o conferință de presă organizată la finalul unei întâlniri de urgență la care s-a decis procedura de achiziție fără licitație a mentenanței Bazei de Date:

Azi, se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă având în vedere că pentru baza de date contractul a expirat, procedura începută nu a fost finalizată, fiind contestată, aşa că e nevoie de o procedură de urgenţă.

Ar fi trebuit să fie făcută când s-a constatat că procedura pentru achiziţia sistemului de mentenanţă nu e finalizată.


Achiziţionarea unei infrastructuri – e vorba de capacitatea de stocare, acum e ocupată 98%, va duce pe viitor la periclitarea sistemului.

De ani de zile, CNAS, uzând de procedee exagerate şi birocratice, a blocat funcţionarea normală a sistemului.

Când niște proceduri puteau fi finalizate, au fost uitate oferte, care au expirat stând în Casă, ceea ce a îngreunat acest sistem.

Contractul de mentenanță pentru Baza de Date, cu SIVECO, a expirat în martie anul trecut, ceea ce a provocat cea mai gravă  și lungă criză a sistemului informatic.

Sistemul a fost repus în funcțiune luni, dar a picat din nou, la numai trei ore după repornire.

CNAS a anunţat abia pe 10 iulie că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă, astfel că toate serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line. În realitate, sistemul era căzut de pe 1 iulie, lucru reclamat continuu de furnizorii de servicii medicale, însă Casa a refuzat, până săptămâna trecută, să recunoască acest lucru.

Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sănătate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL și Novensys Corporation SRL, contract în valoare de 87.636.000 lei (fără TVA).

SIVECO Romania a fost subcontractor în acest contract, furnizand inclusiv serviciile de validare a operațiunilor semnate cu cardul.

Reamintim că purtătorul de cuvânt al CNAS, Daniel Osmanovici, a demisionat din funcție la câteva zile după ce premierul Viorica Dăncilă a cerut demiterea lui în urma declaraţiilor din spațiul public potrivit cărora „oamenii mor şi cu un sistem, şi fără un sistem”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: