Școlile ar putea funcționa cu prezență la clasă a elevilor indiferent de incidența cazurilor de Covid-19 din localități, conform unei măsuri pe care guvernanții o analizează zilele acestea și care va fi decisă până vineri. Modul de funcționare a școlilor va depinde numai de numărul de îmbolnăviri din unitatea respectivă. În cazul trecerii în online, perioada va fi de 14 zile, dar vor putea reveni la clasă mai devreme cei testați negativ după opt zile, a explicat ministrul Sorin Cîmpeanu, miercuri.
În prezent, cursurile se mută în online la o rată de 6 cazuri la 1.000 de locuitori, dar autoritățile intenționează să elimine pragul și să introducă masiv testarea elevilor pentru a evita propagarea noului coronavirus în clase.
Sorin Cîmpeanu a explicat că pragul a fost stabilit fără nicio fundamentare: „Când s-a stabilit pragul de 6 la mie, multă lumea a fost convinsă că nu ne vom mai apropia vreodată de el”, a spus ministrul.
Noua decizie va trebui adoptată săptămâna aceasta pentru că Bucureștiul va depăși incidența de 6 la 1.000 și luni ar urma ca toate școlile să se închidă.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat marți seara, la Digi24, că România nu este pregătită nici acum, după un an și jumătate de epidemie, pentru școala online, iar pierderile elevilor sunt imense în acest sistem de învățare. De aceea, până vineri se va lua o decizie definitivă privind situația școlilor după depășirea incidenței de 6/ 1.000 cazuri de Covid-19.
Declarația ministrului Educației:
Până vineri va trebui să ne decidem într-un fel. Și va trebui ca deciziile luate să fie sustenabile din perspectivă legală. Atfel, ne îndreptăm încă o dată spre pierderi cauzate de învățământul online (…)
Am primit la minister 183 de petiții – părinți, profesori – pentru trecerea școlii în online și 175 de petiții pentru păstrarea școlilor deschise cu prezență fizică. Nu vom decide în funcție de diferența asta, sunt foarte multe propuneri antagonice. Unii vor să se închidă odată cu atingerea pragului de 6 la mie, sunt foarte speriați. Îmi cer scuze… sunt speriați de mersul la școală, dar nu au niciun fel de problemă să meargă în mall-uri sau în alte locuri. Iar alții vor să rămână deschise și după 6 la mie.
Interesul copiilor este să nu se întrerupă școala. Riscul nu poate fi eliminat, riscul poate fi gestionat.
Cele cinci probleme ale învățământului online din România, în opinia lui Sorin Cîmpeanu:
- Nu avem conectivitate generalizată
- Nu există echipamentele necesare, și în pofida eforturile care s-au făcut, sute și sute de mii de echipamente care s-au achiziționat, tot nu putem spune că fiecare elev are acces la un echipament adecvat pentru online, a explicat ministrul
- Nu avem conținut digital. Chiar dacă avem conectivitate și tablete și profesori dornici să facă acest lucru, nu există conținut digital. Să trimiți temele pe WhatsApp nu înseamnă conținut digital.
- Nu avem toți profesorii pregătiți pentru predarea online. Avem câteva zeci de mii de profesori, dar sunt peste 200.000.
- Chiar dacă am avea și conectivitate, și tablete, și conținut digital, și profesori, dacă nu ai platforme de evaluare online, dedicate, nu poți încheia actul educațional, care în orice situație trebuie să se încheie printr-o evaluare.
Direcția de Sănătate Publică București a propus și ea Parlamentului ca școlile din Capitală în care nu sunt cazuri de Covid să nu se mai închidă, chiar dacă incidența cazurilor noi de Covid-19 urmează să depășească pragul de 6 în următoarele zile.
Medicul Angelica Chirică de la DSP a explicat că, în București, de la începutul anului, de la începutul anului școlar, au fost depistați pozitiv 1.088 de copii din peste 100.000 testați. Totuși, potrivit Inspectoratului Școlar București, peste jumătate dintre clasele din București sunt închise fizic, din cauza noului coronavirus.