Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Europa

Buget UE 2021-2027: Toți liderii vor Acord rapid, dar nimeni nu face concesii. Poziția de negociere a României

În pregătirea summit-ului special convocat pe 20 februarie de către Consiliul European, președintele Charles Michel (foto) încearcă să obțină un acord prealabil asupra dimensiunii și… Mai mult

07.02.2020

Cronicile

România plătește partidelor politice una dintre cele mai mari subvenții din UE – raport Expert Forum

de Razvan Diaconu , 19.4.2019

Mircea Drăghici, trezorier PSD, este cercetat în prezent de DNA pentru modul în care a gestionat fondurile partidului

Într-un raport publicat vineri, EFOR arată cum plătim una din cele mai mari subvenţii din UE partidelor politice – 37 milioane EUR în 2018 – și care ar trebui să fie regulile pentru asigurarea transparenței cheltuirii acesteia.

Legislația modificată în 2018 – la inițiativa trezorierului PSD Mircea Drăghici – a condus la o creștere semnificativă a sumelor alocate partidelor, până la un total de aproximativ 37 milioane euro.

Subvențiile alocate în 2018 au crescut de peste 20 de ori față de cele din urmă cu un deceniu, mult peste rata inflaţiei sau a creşterii PIB.

Noua formulă de alocare a subvențiilor arată astfel:

Suma alocată anual partidelor politice de la bugetul de stat este de cel puțin 0,01% și de cel mult 0,04% din produsul intern brut. Pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocată de la bugetul de stat va fi majorată dublu proporțional cu numărul mandatelor obținute în alegeri de candidații femei.

În vechea formulă, ”bonificația” acordată partidelor care promovează femei pe listele electorale se calcula astfel: suma alocată de la bugetul de stat era majorată proporțional cu numărul mandatelor obținute în alegeri de candidații femei.

În Uniunea Europeană, regulile de alocare a subvențiilor pentru partide și sumele anuale la care pot ajunge acestea diferă mult de la ţară la ţară.

Cert este că în majoritatea cazurilor totalul, prezentat în graficul de mai jos e mai mic de 37 de milioane euro pe an, cât a ajuns în România.

Legea nu este clară cu privire la soarta fondurilor rămase necheltuite la finalul anului. Nu este clar daca sumele necheltuite din subvenție rămân la finalului anului fiscal în conturile partidului sau trebuie restituite la bugetul de stat.

(Citiți și: ”Față în față – două guverne românești: Un veac de singurătate. Și 10 lumânări aprinse la agonia leadershipului politic românesc”)

În cazul în care banii se păstrează de către partid nu este clar dacă ei ar trebui sau nu să fie scăzuți din subvenția aferentă anului următor. Cu alte cuvinte, partidul poate pune deoparte fonduri în ani neelectorali când cheltuielile sunt mai mici, urmând a utiliza sumele economisite în anii electorali. Comparativ cu alte entități publice, partidele politice sunt avantajate.

Acumularea de fonduri în perpetuitate – dacă bugetul nu se închide pe zero măcar la nivelul unui ciclu electoral de patru ani, dacă nu anual – poate deturna sensul subvenţiei pentru activitate politică și rupe legătura partidului cu publicul, răsturnând astfel logica subvenţiei cu bani publici care în principiu este una corectă, este concluzia EFOR.

În contextul în care fondurile alocate au crescut exponențial, EFOR consideră că:

  • Trebuie să se asigure transparența maximă in privinta cheltuirii banului public și în privinta raportărilor periodice în timp real făcute de partidele politice: dacă se declară și publică transparent, dacă declaraţiile de cheltuire reflectă realitatea, dacă sunt publicate într-un format deschis etc.
  • Este esențial modul în care Autoritatea Electorală Permanentă realizează controale pentru fondurile utilizate în campanie, dar și pentru fondurile utilizate în afara campaniei electorale. Este importantă și activitatea Curții de Conturi cu privire la verificarea subvențiilor și a activității de rambursare pentru cheltuielile aferente campaniilor electorale de către AEP.
  • Este necesară clarificarea situației juridice a fondurilor din subvenție rămase în conturile partidelor la finalul anului
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.4.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Document al Comisiei: Transporturile din UE își vor reduce la jumătate dependența de petrol abia în 2050

Iulian Soare

În pofida obiectivului declarat de a decarboniza transporturile și a actelor promovate de Comisia Europeană pentru a stimula acest lucru, sectorul transporturilor va rămâne puternic… Mai mult

Stiri

PNL merge pe mâna lui Mihai Chirica la alegerile pentru Primăria Iași

Razvan Diaconu

Mihai Chirica a confirmat, miercuri, că va candida la alegerile locale din partea PNL, după ce anterior au apărut informații pe surse că liderii PNL… Mai mult

Stiri

Patronii combinatului de la Galați promit investiţii de un miliard de euro

Adrian N Ionescu

GFG Alliance s-a angajat să investească un miliard de euro pentru a moderniza combinatul siderurgic de la Galați, în scopul reducerii emisiilor şi al creșterii… Mai mult

Stiri

Știați că inclusiv Fiscul poate cere acces la informațiile despre clienți, relații de afaceri și tranzacții?

AVOCATNET

Accesul organului fiscal central la informații privind combaterea spălării banilor este prevăzut în procedura fiscală de la finele lui 2018. Practic, în anumite condiții, băncile,… Mai mult

Europa

România a avut cea mai mare rată de creştere în construcţii din UE în Trimestrul 4 / 2019

Adrian N Ionescu

Constructorii români au profitat de vremea bună şi de creșterea salariului minim și au înregistrat de departe cele mai mari creșteri ale producției în ultimul… Mai mult

Stiri

Telekom România şi-a crescut veniturile cu 5% în 2019, în pregătirea vânzării

Adrian N Ionescu

Veniturile consolidate ale Telekom România au crescut anul trecut cu 5%, până la 980 milioane euro, creștere generată în cea mai mare parte de activitatea… Mai mult

Stiri

Specialiști – ocupația cea mai căutată de angajatori, în T 4 din 2019

Mariana Bechir

Aproape un sfert din locurile de muncă vacante (LMV) în Trimestrul IV din 2019 erau joburi scoase pe piața muncii de sistemul bugetar, similar cu… Mai mult