Vânzările în comerțul cu amănuntul au crescut într-un ritm accelerat în 2015. Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 8,9% în 2015, pe serie brută, datorită creșterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+19,1%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+5,8%) şi vânzărilor de produse nealimentare (+2,8%).
Cu toate acestea, un studiu GfK scoate în evidență faptul că perspectivele economice ale consumatorilor români au scăzut în decembrie 2015 la valoarea de 10,6 puncte. Cu un an înainte, indicatorul se situa la 17,7 puncte.
”Veniturile românilor ajung în continuare doar în oarecare măsură pentru acoperirea necesităților zilnice. Astfel, înclinația spre consum nu s-a modificat cu mult nici în trimestrul al patrulea. Aceasta a scăzut în decembrie cu alte 1,2 puncte, ajungând la valoarea de -7,6 puncte”, reiese din studiul citat.
ING: Atenție la presiunile inflaționiste
Analiștii ING notează că efectul negativ al creșterii puternice a consumului o reprezintă acumularea presiunilor inflaționiste.
”Ca urmare a reducerii de taxe din România și a prețului scăzut al petrolului, este greu de estimat cât de mari sunt”, se arată într-un raport. În opinia economiștilor ING, indicele IPC armonizat este un indicator adecvat pentru a măsura presiunile inflaționiste de bază. ”România a încheiat anul 2015 cu cea mai mare creștere a prețurilor de consum din UE”, notează ei.
Economiștii ING sunt de părere că scăderea TVA de la 1 ianuarie 2016, la 20% pentru toate produsele mai puțin cele alimentare, dar și creșterile bruște de salarii vor duce la intensificarea presiunilor inflaționiste și va face misiunea băncii centrale cu atât mai dificilă cu cât tăierile de taxe și scăderea prețurilor energiei vor face ca inflația să se mențină la un nivel scăzut. Ei se așteaptă ca banca centrală să înceapă un ciclu de înăsprire a politicii monetare la finele acestui an.
România, cea mai accelerată creștere a volumului comerțului cu amănuntul
România s-a clasat în ultima lună din 2015 pe primul loc la nivel european în ceea ce privește creșterea volului comerțului cu amănuntul, reiese din datele publicate miercuri de Eurostat.
La nivelul UE, comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 2% în decembrie 2015 față de decembrie 2014, în vreme ce în România creșterea a fost de șapte ori mai mari, respectiv de 14,3%.
Pe locul doi, dar la o distanță considerabilă s-a situat Irlanda, cu o creștere de 6,1%.
Dacă în România creșterea consumului a fost stimulată în mare parte de segmentul alimentar, în UE creșterea a venit din vânzarea de produse nealimentare.