fbpx

Digital

Cloud-ul guvernamental – restanța esențială în digitalizarea administrației

Una dintre marile restanțe ale guvernului Orban în materie de digitalizare o reprezintă neadoptarea Legii cloud-ului guvernamental, componentă esențială pentru transformarea digitală a administrației românești.… Mai mult

17.01.2021

Analiză

Lecțiile ieșirii din criza precedentă, pentru criza actuală: istoria corelației PIB – salariu – inflație

În condițiile în care rezultatul economic este în scădere, cazul României anului 2020 (-5% pe primele trei trimestre), se pune problema sursei și a ritmului… Mai mult

17.01.2021

La obiect

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult

15.01.2021

Chestiunea

Bugetul 2021: în căutarea unei consolidări fiscale fără șocuri

Bugetul pe anul 2021 reprezintă ora adevărului – atât pentru ieșirea din criza produsă de Covid și menținerea unei direcții de dezvoltare coerente, cât și… Mai mult

14.01.2021

România în analiza Comisiei Europene: Priorităţi, progrese, probleme

de Elena Poenaru 30.5.2012

Comisia Europeană a adoptat un pachet de recomandări privind măsurile bugetare și reformele economice menite să sporească stabilitatea financiară, să stimuleze creșterea economică și să creeze locuri de muncă în UE.

Recomandările sunt specifice fiecărei țări, ținând seama de situația existentă în fiecare stat membru.

De asemenea, Comisia a emis recomandări pentru zona euro în ansamblu și a prezentat viziunea sa privind acțiunile de politică necesare la nivelul UE pentru completarea măsurilor adoptate la nivel național, astfel încât să se concretizeze o inițiativă ambițioasă de creștere economică a UE, ancorată pe două nivele.

Președintele Comisiei Europene, Manuel Barroso, a declarat miercuri, într-o conferință de presă: ”Comisia a luat decizii importante care stabilesc acțiunile următoare ce trebuie adoptate atât la nivel național, de fiecare stat membru, cât și la nivelul UE pentru creșterea competitivității noastre,stimularea creșterii economice și a creării de locuri de muncă, precum și pentru consolidarea fermă a Uniunii noastre economice și monetare. Recomandările noastre sunt adaptate fiecărui stat membru, dar sunt parte dintr-o abordare coerentă în vederea reechilibrării economiei europene. Am realizat progrese importante: finanțele publice încep să se amelioreze, iar dezechilibrele încep să fie eliminate. ”

Plus şi minus pentru România: atenţie la “Europa 2020”

În ceea ce privește România, documentul CE arată că țara noastră trebuie să accelereze restructurarea companiilor de stat, să crească absorbţia fondurilor europene, să continue implementarea politicilor fiscale solide şi să amplifice eforturile de reformare a sectorului energetic.

Actualul program de asistenţă financiară pentru România rămâne pe drumul cel bun, ţinta de deficit pe cash pentru 2011 a fost atinsă, în timp ce ţinta ESA ar fi fost atinsă dacă nu ar fi existat o măsură considerabilă legată de deciziile în instanţă prin care guvernul a fost obligat să plătească compensaţii anumitor categorii de angajaţi.

Bugetul pe 2012 este pe drumul cel bun în atingerea unui deficit de sub 3% din PIB în termeni ESA. Autorităţile vor continua să implementeze politici fiscale solide.

Sistemul bancar a rămas solid, în pofida deteriorării continue a calităţii activelor, care a continuat să aibă un impact nefavorabil asupra profitabilităţii sectorului bancar. Progresele în domeniile-cheie vizate de reforma structurală au fost inegale, dar în general satisfăcătoare. În particular, reformele din sectorul energiei s-au accelerat recent. Totuşi, implementarea programului ar putea fi îmbunătăţită în câteva domenii – relevă executivul comunitar.

Referitor la ţintele naţionale din cadrul Strategiei Europa 2020, România a înregistrat progrese limitate în 2011. Unele ţinte rămân dificil de atins, mai ales în ceea ce priveşte investiţiile în cercetare-dezvoltare, rata şomajului, rata abandonului şcolar timpuriu şi numărul persoanelor aflate în risc de sărăcie sau excluziune.

Raportul Comisiei menţionează că progrese semnificative au fost obţinute în privinţa liberalizării preţurilor în sectorul energiei electrice, în timpul misiunii din ianuarie-februarie, iar la sfârşitul lunii aprilie – începutul lunii mai s-a convenit asupra unei foi de parcurs în privinţa liberalizării preţurilor la gaze.

În schimb, s-au înregistrat puţine progrese, până acum, în sectorul transporturilor. De asemenea, va fi alocat mai mult timp reformei în sectorul de sănătate, date fiind dificultăţile politice. În final, în condiţiile în care autorităţile au îndeplinit ţinta de absorbţie a fondurilor UE pentru sfârşitul lui 2011, îndeplinirea ţintei de absorbţie pentru 2012 rămâne o provocare.

După doi ani de declin, se estimează că PIB-ul real în România a crescut cu 2% în 2011. Pentru anul 2012, pe fondul evoluţiilor economice din Europa, este de aşteptat o reducere a creşterii economice la 1,4 %; se prognozează că cererea internă, principalul factor al creşterii şi investiţiilor, susţinută de ameliorarea absorbţiei fondurilor UE, va juca un rol esenţial în acest an.

În contextul asistenţei financiare pe termen mediu şi lung convenite în 2011, România s-a angajat să implementeze un program de politici economice cuprinzător, cu atenţie specială pe măsurile de reformă structurală destinate ameliorării funcţionării pieţei forţei de muncă şi pieţei de bunuri şi sporirii potenţialului de creştere a economiei româneşti. În paralel, programul asigură continuarea consolidării fiscale, reforma administraţiei fiscale şi o mai bună gestionare a finanţelor publice.

În urma unei cereri prezentate de România în 17 februarie 2011, Comisia Europeană şi FMI au negociat un program de ajustare economică cu autorităţile române. Acesta a fost aprobat de către Consiliul European în 12 mai 2011 şi de către FMI în 25 martie 2011. Programul acoperă o perioadă de doi ani, până la 31 martie 2013. Pachetul său financiar ajunge la 4,9 miliarde de euro, din care 1,4 miliarde de euro de la UE şi 3,5 miliarde de euro de la FMI. Banca Mondială va continua să ofere sprijinul convenit anterior, în valoare de 400 de milioane de euro, în cadrul programului de credite pentru dezvoltare şi o finanţare de 750 de milioane de euro pentru asistenţă socială şi reforma din domeniul sănătăţii.

În contextul asistenţei de la UE, România s-a angajat să implementeze un program de politici economice cuprinzător, cu atenţie specială pe măsurile de reformă structurală destinate ameliorării funcţionării pieţei forţei de muncă şi pieţei de bunuri şi sporirii potenţialului de creştere a economiei româneşti. În paralel, programul asigură continuarea consolidării fiscale, reforma administraţiei fiscale şi ameliorări în gestionarea finanţelor publice, precum şi reforma monetară, a pieţei financiare şi a stabilităţii financiare. În ansamblu, programul este orientat spre atingerea a trei obiective principale: eliminarea deficitului bugetar excesiv în 2012, ameliorarea potenţialului de creştere şi scăderea probabilităţii viitoare a unor noi dezechilibre excesive în economia românească.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.5.2012

Lăsați un comentariu


Stiri

Cristian Popa (BNR): Riscul României: „Să nu ne ținem de cuvânt” privind consolidarea fiscală

Adrian N Ionescu

Există condițiile pentru ca România să reducă deficitul bugetar prin consolidare fiscală, și astfel să evite sancțiunea agențiilor de rating. Există însă și riscul „să… Mai mult

Stiri

Minuta BNR: Reducerea dobânzii de referință are ca scop să stimuleze economia în condițiile „consolidării bugetare”

Adrian N Ionescu

Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a decis reducerea dobânzi de referință, până la 1,25%, ca să stimuleze economia în condițiile „necesarei… Mai mult

Stiri

CFA România: Agențiile de rating nu vor descalifica România dacă Guvernul ia măsuri convigătoare de reducere a deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Agențiile de raing nu vor reduce nivelul ratingului de țară al României, dacă Guvernul va lua măsuri convingătoare pentru reducerea deficitului bugetar, au susținut analiștii… Mai mult

Stiri

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: Pandemia COVID-19 și viitoarea Strategie Națională de Sănătate 2021-2027 – oportunități pentru reforma sistemului de sănătate

Redacţia

Pandemia COVID-19 a reliefat încă o dată nevoile de reformă structurală ale sistemului de sănătate din România. Cheltuielile pentru sănătate, atât pe cap de locuitor,… Mai mult

Europa

Căderea rețelei electrice europene interconectate din 8 ianuarie a plecat de la o stație din Croația – raport ENTSO-E

Adrian N Ionescu

Declanșarea unui cuplaj de „protecție la supracurent”, la stația de transformare Ernestinovo din Croaţia, a provocat separarea în două zone a reţelei electrice europene interconectate,… Mai mult

Stiri

Disney+ blochează, ”din considerente rasiste”, accesul copiilor la filme precum Pisicile Aristocrate, Dumbo sau Peter Pan. Conturile pot fi accesate numai de către adulți

Razvan Diaconu

Platforma de streaming video Disney+ a blocat accesul copiilor sub 7 ani la vizionarea unor filme clasice de animaţie, precum „Pisicile aristocrate”, „Dumbo” sau „Peter… Mai mult

Stiri

ICCJ: Deschiderea unui cont pe o rețea de socializare folosind numele altei persoane este infracțiune

Vladimir Ionescu

Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis că este infracţiune fapta unei persoane de a… Mai mult