Deplasările efectuate de forțele navale rusești în ultimele 2 săptămâni, de la anunțul oficial al președintelui Vladimir Putin de retragere va forțelor armate din Siria, sugerează că, de fapt, Moscova trimite mai multe echipamente și provizii în Siria decât retrage, arată o analiză Reuters.
Toate indiciile arată că Rusia lucrează intens să își mențină la același nivel infrastructura militară și să aprovizioneze armata siriană, astfel încât să poată interveni rapid dacă va fi nevoie.
Când Vladimir Putin a anunțat retragerea contingentului militar, toata lumea se aștepta de exemplu ca Yauza, un spărgător de gheață folosit ca navă de aprovizionare, să se întoarcă în portul său din Oceanul Arctic.
În loc de asta, la trei zile după declarația făcută în 14 martie de Vladimir Putin, Yauza, componentă a „Expresului Sirian”, cum sunt denumite navele care aprovizionează trupele rusești, a părăsit portul din Marea Neagra Novorosiisk cu destinația Tartous, baza navală a Rusiei în Siria.
Indiferent de ce transporta, afirmă Reuters, era vorba de ceva greu: linia de plutire de-abia se putea vedea.
Nu se cunoaște exact ce transportă aceste nave, la fel cum nu se știe ce transportă imensele avioane cargo utilizate la podul aerian.
Vladimir Putin nu a oferit detalii legat de retragerea militară, însă a precizat că va proteja în continuare baza aeriana din Hmeymim și cea navală din Tartous.
„În condițiile în care, de facto, componenta principală a forței armate rămâne acolo, nu este niciun motiv pentru reducerea traficului”, spune Mihail Barabanov, analist la think-tankul CAST din Moscova.
Reuters a calculat că circa jumătate dintre avioanele rusești din Siria au revenit în țară după anunțul lui Vladimir Putin. Dimensiunea forței aeriene trimisă în Siria este secretă, dar Reuters sugerează că circa 36 de avioane de luptă au revenit la bazele militare din Rusia.
O analiză a datelor navale, bazată pe informații oficiale, pe surse maritime și pe fotografiile făcute de bloggeri cu nave rusești care trec prin strâmtoarea Bosfor în drum spre Marea Mediterană arată însă că „Expresul Sirian” funcționează din plin.
Reuters consideră că, cel mai probabil, Rusia a înlocuit navele care au părăsit Mediterana cu unele noi, astfel încât forța navală rusească rămâne la nivel constant în Mediterana.
Rusia pare să aibă mai mult de zece nave militare în Mediterana, inclusiv nava de război Zeleniy Dol, echipată cu rachete de croaziera Kalibr.
Ministerul rus al Apărării nu a răspuns întrebărilor formulate de Reuters, legate de prezența navelor rusești în Mediterana și de existența unor planuri de reducere a acestei prezențe.
De cînd Moscova a început oficial să se retraga din Siria, a trimis două nave de debarcare, care sunt în general folosite pentru a transporta trupe și vehicule blindate – Caesar Kunikov și Saratov – în Mediterana.
Nava Saratov arăta încărcată cand a trecut, joi, prin Bosfor, în drum spre Siria. Linia sa de încărcare era vizibil mai joasă decât în 14 martie, când a fost fotografiată venind spre Rusia.
În același timp, alte două nave de război (Alexander Otrakovsky și Minsk) și nava auxiliară Dvinitsa-50 au fost fotografiate de bloggeri turci trecând Bosforul în drum spre Rusia. Alexander Otrakovsky și Dvinitsa-50 păreau a naviga fără încărcătură la întoarcere.