duminică

21 iulie, 2024

20 decembrie, 2021

UPDATE: Șefii CFR spun că sindicaliștii aflați în grevă vor plăti prejudiciile

„Greva spontană nu și-o asumă nimeni, teoretic, doar că ea creează prejudicii. Și colegii trebuie să știe că aceste prejudicii nu pot fi suportate pe costurile companiilor. Fac apel la toți colegii să deblocheze și să dea drumul trenurilor, a cerut Traian Preoteasa, directorul CFR Călători.

Acesta i-a avertizat pe greviști că va sesiza organele de cercetare penală și îi va pune să deconteze prejudiciul generat de protestul spontan – banii pe biletele returnate călătorilor afectați și contravaloarea ceaiului și a apei oferite călătorilor.


UPDATE 15.00: Peste 100 de trenuri sunt afectate de protestul spontan al angajaților din transportul feroviar, iar în 54 de stații este oprită activitatea.

UPDATE: Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că o majorare cu 10% a salariilor de la CFR ar avea un impact de 1 miliarde de lei, bani care nu există. Cu atât mai puțin s-ar putea răspunde revendicării greviștilor, care cer aplicarea Statutului feroviarului, ceea ce presupune o creștere a salariilor cu 35%.

El spune că a discutat cu ministrul Finanțelor ca de anul viitor să fie plafonat prețul la energie pentru companiile feroviare unde statul este acționar, astfel încât să fie acoperite pierderile, iar banii economisiți astfel să meargă către majorările salariale.

„Am avut discuții și cu ceilalți colegi din guvern, și discuțiile au fost pozitive, o să vedem dacă în ianuarie o să putem să discutăm despre o anumită plafonare a prețurilor la energie către beneficiari de tipul CFR, care sunt tot de stat. Aceste lucruri urmează să le detaliem în ianuarie, februarie, pentru a acoperi din pierderi”, a declarat Sorin Grindeanu.


Ministrul le cere sindicaliștilor aflați în grevă să respecte legea și atrage atenția că VFR are nevoie de investiții masive: „Trebuie să se respecte legea. Este o grevă și aș face apel să se respecte cadrul legal. Este o grevă spontană, nu a fost anunțată. Eu sunt dispus cu pixul în mână, cu bugetele în mână, să găsim soluții sustenabile economic. Nu am nici cea mai mică ezitare să aprob măriri de salarii. Îmi doresc să găsesc soluția, dar să știți că CFR a fost privit ca ruda săracă în transporturi în acești ani. Are nevoie de investiții masive. În fiecare zi avem evenimente, întârzieri, ăsta este efectul a 30 de ani de neinvestit în domeniul feroviar”.

UPDATE: Peste 30 de trenuri sunt afectate de protestul spontan al angajaților din transportul feroviar, anunță CFR Călători.

În Gara de Nord, niciun tren nu a mai plecat și nici nu a mai sosit luni dimineață, întârzierile depășind 120 de minute. Situații similare sunt și în alte gări.

***

Știrea inițială:

Reparatorii de locomotive din toate depourile CFR Călători din ţară au oprit lucrul luni dimineaţă, nemulţumiţi de înghețarea salariilor. Traficul feroviar de călători este afectat luni dimineața, mai multe trenuri care trec prin Gara de Nord din Capitală având întârzieri.

Au intrat în grevă aproximativ 1.500 de angajați ai CFR, din totalul de peste 47.000, care cer respectarea legii în vigoare.

Legea 195/2020 privind statutul personalului feroviar, inițiată de PSD și votată anul trecut, prevede creșterea cu aproximativ 35% a salariilor.

Actualul guvern PSD – PNL – UDMR nu a luat în calcul aceste majorări pentru anul viitor și a stabilit prorogarea măsurii până în 2023.

”Salariile pe calea ferată nu mai sunt atractive, e criză de personal, condițiile de muncă și de odihnă sunt inumane. Reparatorii de locomotivă au oprit lucrul în această dimineață, așteaptă să vadă ce discută liderii de sindicat cu conducerea ministerului transporturilor. În toate depourile de locomotivă sunt reparatori de locomotivă, ei au oprit lucrul astăzi. Este inadmisibil ca un inginer să stea pe un salariu de 2300 de lei, bani în mână, în situația în care totul s-a scumpit. Nu mai sunt atractive salariile, toate acestea se întâmplă în 2021, anul căilor ferate europene”, a declarat Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).

Greviștii sunt nemulțumiți de prorogarea aplicării legii statutului personalului feroviar, care ar fi dus la majorarea salariilor cu circa 35%.

„Salariile la reparatorii de locomotive care au oprit lucrul se apropie de salariul minim brut pe economie, iar oamenii nu mai fac faţă, cu toate scumpirile care s-au făcut, nu mai rezistă. Neaplicarea legii privind statutul personalului feroviar înseamnă şi îngheţarea salariilor. În legea 195/2020 privind statutul personalului feroviar se prevedea o grilă de salarizare în funcţie de salariul minim brut pe economie. Deci salariul angajatului egal cu salariul minim brut pe economie înmulţit cu un coeficient, care nu însemna foarte mult, era o creştere salarială de 35%, care aplicată pe salariul minim brut pe economie nu însemna o creştere atât de mare, cu atât mai mult cu cât la CFR Călători din 13.000 de oameni s-a ajuns la 11.500 de salariaţi. Dacă se aplica legea privind statutul personalului feroviar mai ieşeau la pensie o mare parte din ei, deci practic nu ar fi însemnat un impact financiar foarte mare pe bugetul Ministerului Transporturilor. Dacă era gândit şi aplicat bine, putea să fie fără niciun impact financiar”, a declarat Rodrigo Maxim, citat de Agerpres.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: