fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Consiliul Fiscal European: Eliminați pragul de 60% din PIB datorii externe și investiți – Pactul de stabilitate european este suspendat

Conducerea Consiliului Fiscal European a recomandat pe data de 1 iulie ca UE să renunțe la pragul general de 60% din PIB ca nivel maxim… Mai mult

02.07.2020

La obiect

Relansarea: 8 miliarde de euro alocări pentru capitalizarea companiilor și creșterea competitivității

Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede măsuri de circa 8 miliarde de euro, potrivit calculelor cursdeguvernare.ro, pentru sprijinirea reluării activității companiilor, realizarea de… Mai mult

01.07.2020

Chestiunea

Planul de relansare economică a României – anunțat de guvern: 100 mld. în 10 ani – investiții masive în infrastructură și digitalizare, măsuri de stimulare a capitalului autohton și a competitivității, alinierea la noua revoluție tehnologică

Premierul Ludovic Orban lansează Planul național de investiții și de relansare economică, practic un program de guvernare cu acțiuni planificate până la orizontul anului 2030.… Mai mult

01.07.2020

Just Business

Companiile high tech dețin doar 8% din creditele corporate de la nivel local. Digitalizarea, esențială pentru economia post-criză

Firmele din sectorul knowledge intensive services și high tech dețineau, la nivelul lunii martie 2020, doar 8% din creditarea bancară, în condițiile în care au… Mai mult

30.06.2020

Regionalizarea. Cu nişte swingeri politici şi responsabilitatea lor

de Cristian Grosu 16.6.2011

Iniţial mă gândisem aşa: „Regionalizarea: Unde începe dreptatea ungurilor. Şi unde sfârşeşte ea”. Dar rândurile unui prieten m-au făcut să privesc dincolo de subiectul reorganizării teritoriale. Dincolo, hăt, departe, până în urmă cu 20 de ani. Când UDMR-ul lui Domokos Geza se năştea din acelaşi trunchi cu FSN-ul lui Ion Iliescu.

Din acelşi trunchi”: pentru că aşa cum forţa social-democraţiei lui Năstase şi Iliescu consta în cei care chiar aveau nevoie de cornul şi laptele de la guvern, şi puterea UDMR s-a sprijinit pe populaţia maghiară ţinută ostatică de partidul care – într-un fel pe care majoritarii de oriunde nu au cum să-l înţeleagă – o reprezenta.

Nu e dur deloc „ostatic”. Dacă cineva ar face un studiu cinstit în multe sate din HarCov, ar constata că electoratul UDMR e la fel de rupt de România înconjurătoare ca şi vechiul electorat al PDSR-ului dintr-un cătun fără asfalt şi electricitate din Botoşani. Evident, nu vorbim de “Secuimea” vizibilă din goana maşinii: şi mie îmi place să încetinesc în curatele lor sate şi să nu mi se pară lungi semafoarele din Tg. Mureş.

Dar eu vorbesc de alt HarCov decât cel aşezat de-a lungul şoselelor pe care se întorc în colegii demnitarii UDMR. De satele din HarCov în care nu ştiu româneşte nici tinerii, şi nimănui nu i se pare că asta e un handicap devastator, şi în care reglajele fine şi rezolvările care cer nuanţe şi stiinţă de carte au fost şi încă sunt îngropate în cele mai rudimentare clişee naţionaliste şi etnice. Clişee comode, la adăpostul cărora nimeni nu s-a gândit şi la reversul medaliei. În treacăt fie spus: nu limba maghiară în manualele din HarCov e problema, ci tocmai limba română. Dar ţinerea electoratului maghiar rupt, prin handicapul limbii, de lumea înconjurătoare, să fi fost doar teama UDMR de asimilare?

Paradoxal, tocmai de aici, de unde sfârşeşte responsabilitatea UDMR, începe şi dreptatea lui, cel puţin în materie de regionalizare. Un exemplu – s-ar putea petrece, s-ar putea să nu: cele 80 de procente maghiari din HarCov ar putea deveni 35-40 într-un superjudeţ cu Brasovul, Sibiul şi Alba. Iar un consiliu „superjudetean” (sau regional) dominat 60-65% de majoritari ar putea, cel puţin teoretic, să dirijeze investiţiile în alte zone decât HarCov-vul unde majoritari sunt ungurii. Aici, da, UDMR ar avea dreptate, căci cele două judeţe sunt foarte, foarte jos.

Pe vremea când eram redactor-şef la Cotidianul, colegul Marius Cosmeanu şi secţia economic au făcut o analiză: chiar, tot strigă UDMR după autonomia HarCov: cum s-ar descurca ea singură această mică enclavă? Au vorbit cifrele: infrastructură la pamânt, industrie nu, PIB pe cap de locuitor între cele mai mici din ţară, investiţii mărunte şi fără viitor, agricultură de subzistenţă, bugete proprii prăpădite. Iar Remus Radu, după ce a descins în secuime să vadă la faţa locului problema manualelor şi a învăţământului s-a întors derutat: absolut toţi politicienii de la Bucureşti bat câmpii, problemele sunt mult mai complicate decât clişeele cu care, de ani de zile, se împroaşcă UDMR şi PRM, oamenii ăia chiar au nevoie de ajutor. De fapt, aceste clişee sunt populismele de bază ale UDMR, la distanţă egală de realitate ca şi cele ale stângii, ale dreptei, ale oricărui partid.

Asta e situaţia HarCov, în numele căreia ar trebui să strige UDMR. Dar nu pentru asta strigă. Şi tocmai din acest punct, unde începe, dreptatea acestui partid şi sfârşeşte. Pentru că ea ridică atât problema eficienţei politice a UDMR, cât şi pe cea a bunei credinţe.

Ce a câştigat, în definitiv, HarCov din faptul că partidul care-l reprezintă este la putere de 15 ani – chiar anii în care s-au pus bazele construcţiei României cât de “europeană” o fi ea astăzi?

În 1996 a intrat la guvernare cu CDR partener. În 2000, a intrat alături de PSD-PUR, în 2004 a început guvernarea alături de alianţa DA şi-a păşit în Europa. Acum guvernează cu PDL şi UNPR. Dacă la anul se va întoarce Adrian Năstase (desigur, prin Ponta, Antonescu şi Voiculescu), o să auzim iarăşi că, fără UDMR la guvernare, ungurii (ungurii, nu udemeriştii) din HarCov or să păţească nu ştiu ce. Asta e poziţia de pe care trebuie judecată eficienţa acestui partid care are tot ce-i trebuie ca să fie eficient: vocal, spălăţel, cu şarm şi foarte open minded când e vorba de a schimba partenerii, sau de a se lăsa schimbat între ei.

Dar aici intervine partea cealaltă: buna/reaua credinţă. Căci paharul guvernării UDMR nu are doar partea goală, cu cele două judeţe de amărîţi ţinuţi cu heblul tras de România în mişcare. Să vorbim puţin şi de partea plină.

Cu ani în urmă (prin 1996?), un baronete PSD (Corneliu Iacobov) îmi explica, luându-mă de un nasture, de ce PDSR va rămâne 12 ani la guvernare: „Nu vrem 13”. Era o glumă pritocită la Bucureşti şi trimisă prin fax filialelor din ţară. Dar dincolo de ea, nici în cele mai urâte vise ale lor, baronii locali “de stânga” şi “de dreapta” nu se gândeau că roata se va învârti atât de repede. Pentru ei, clienţii fideli (şi, în felul acesta, „cinstiţi”) venirea şi rămânerea la putere e un joc greu şi complicat, pentru care chiar trebuie să „muncească”. Nu e atât de simplu ca la UDMR: să-ţi ţii electoratul în joc de glezne pe întuneric, pompându-i andrenalină cu miza autonomiei, în vreme ce clientela suge din încă o guvernare. De aia domnul Verestoy Attila va fi întotdeauna mai frate cu codrul decât Oprişan, Manţog, Falcă, Mazăre şi alţi vremelnici în ale guvernării. De aia românii „de bine” privesc cu nostalgie la vremurile în care îi invidiau pe udemerişti pentru judecata, discursul şi ştaiful lui Georgy Frunda, ajuns astăzi unul din cei mai înverşunaţi duşmani ai Agenţiei de Integritate.

Dar reaua credinţă mai are o dimensiune. Mai serioasă, cu o miză mai mare. Să ne uităm în jur, în Europa. În urmă cu doi-trei ani, credeam cu toţii că vom trece repede la moneda euro, şi că odată cu asta vom vorbi româneşte cu accent când ne vom întoarce pe Otopeni. Astăzi, criza ne-a trezit la realitate, iar ţările (unele cu mult înaintea noastră – vezi Polonia) se reîntorc la ce au încă în mână: moneda naţională. Şi odată cu moneda, îşi reîntorc privirile între propriile graniţe. Prudenţă la tot pasul, toată lumea suflă acum până şi într-o amărâtă integrare în Schengen. Departe de-a se dizolva, naţiunile se redescoperă, îşi reevaluează şi-şi revalorizează potenţialul. Or regionalizarea României nu are voie să omită această realitate, mai ales când ţări precum chiar Ungaria mizează atât de mult pe identitate şi control. De altfel, politica domnului Victor Orban în materie de modificare a Constituţiei, naţionalizare a fondulrilor private de pensii, „reglementare” a presei, a pus pe gânduri multă lume la Bruxelles şi Strassbourg. Regionalizarea complică această reevaluare, ea înseamnă intrarea într-un foarte complicat joc politic, economic, cultural, financiar, în care doar reglajele fine ale tuturor instrumentelor guvernării pot da previziunile corecte despre cum se vor brodi, până la urmă, lucrurile în Europa.

Şi de unde atâta fineţe la guvernul domnului Emil Boc? Sau poate că toată această tevatură e doar pentru a se obţine o „împărţeală” ceva mai favorabilă UDMR şi pe „preţul corect”? Oare s-ar putea juca cineva, pe o psihologie socială specifică crizei, cu aşa ceva?

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.6.2011

5 comentarii

  1. John din Sud
    17.6.2011, 7:55 am

    Graba pedeleului (si a acolitilor mercenari politici, adica oameni fara convingeri politice, sociale sau morale) ar veni cam asa: Daca se adopta legea asta cu 8 judete (probabil prin metoda asumarii raspunderii, care ar trebui interzisa sau lasata doar pentru cazuri extreme, cum ar fi starea de razboi) anul asta, atunci ea se va aplica de la anul, probabil 1 ianuarie sau pe-aproape; deci actualii prefectii si presedinti de consilii judetene vor avea suspendate functionalitatile; deci organizarea alegerilor din 2012 o vor face noii (cei 8) presedinti, care – nefiind inca alesi – vor fi oamenii actualei (si paguboasei) puteri; deci alegerile vor fi castigate de actuala (si dezastruoasa) putere. De-aia zicea Boc ca pedeleul lor va castiga alegerile din 2012 (desi ei vad clar ca la alegeri cinstite n-ar castiga nici cat sa treaca pragul electoral).

    Bun, sa presupunem ca trecem peste asta. Ce vrea iu-de-me-re-ul? (Problema neclara: UDMR este partid politic? Daca nu – atunci ce cauta la alegeri; daca da – atunci este partid etnic, adica ceva interzis in UE). Iu-de-me-re-ul vrea doua din noile judete. Deci grosso-modo vrea doua din 8, adica 25% din puterea locala. Faina treaba, nu? Mai tineti minte ce zicea Antal acum vreo 10 zile? Pedeleul sa nu se mire cand chiar romanii din HarCov si altele vor cere autonomia, alaturi de maghiarii de acolo (printre care sunt super-diluati, asta zic eu, nu Antal). Cum o fi cand au pe mana 25% din puterea locala?

    Asta e o reusita certa a clicii aflate la putere. Alte reusite declarate de ei nu se simt deloc – nici politic, nici social.

    Avem democratie – nu? Din moment ce mai exista PSD, PNL, conservatorii, tzaranishti etc. Dar aceasta opozitie este ca bunica moarta din bancul cu Bula, pe care o mai tzinea ta’-su in geam sa mai ia pensia cateva luni. Opozitia este atat de ineficienta si inexistenta incat e numai buna sa-i faca jocul dezbinatorului de neam si tzara Basescu.

    • Cristian Grosu
      17.6.2011, 8:07 am

      (v.am editat niţel comentariul, avem nişte rigori – ceva mai învechite :)- de limbaj, la care nu vrem să renunţăm).

      lucrul asta cu scoaterea din joc a actualelor autorităţi locale înainte de organizarea alegerilor mi se complicat şi, în orice caz, imporobabil. cred că din punct de vedere politic miza este ceva mai subtilă.

  2. niku_elektriku
    17.6.2011, 2:41 pm

    are legatura cu 30 iunie, vorba marelui combinator ?

  3. CURU Horia
    19.8.2011, 3:06 pm

    Regionalizarea e o prostie …daca aveti argumente economice impotrive as vrea sa le aud si eu

Lăsați un comentariu


Stiri

Finanțarea achizițiilor de utilaje, prag maxim 5 milioane lei – programul IMM Leasing, în primă lectură la Guvern

Vladimir Ionescu

Guvernul a aprobat în primă lectură în şedinţa de joi mai multe proiecte de acte normative, printre care şi pe cel privind programul IMM Leasing,… Mai mult

Europa

Ministrul irlandez de Finanțe, Paschal Donohoe, a fost ales președinte al Eurogrupului

Vladimir Ionescu

Ministrul irlandez de Finanţe, Paschal Donohoe (foto), a fost ales joi preşedinte al Eurogrupului, potrivit unui comunicat de presă al Consiliului UE. Paschal Donohoe, în… Mai mult

Stiri

Document / Prevederile noii legi a carantinei: Izolare obligatorie, carantină instituită individual prin ordin DSP

Vladimir Ionescu

Noul proiect de lege a carantinei și izolării a fost votat, joi seara, de deputați și a fost transmis Senatului (cameră decizională) pentru dezbatere și… Mai mult

Europa

Reuters: Anunțul invitării Bulgariei şi Croaţiei în anticamera zonei euro e iminent – ar putea avea loc în acest weekend

Vladimir Ionescu

Oficialii zonei euro sunt pregătiţi să lase Croaţia şi Bulgaria să intre în ERM-2 (mecanismul ratelor de schimb, n.r.), o perioadă de tranziţie obligatorie de… Mai mult

Stiri

SUA / Curtea Supremă îl obligă pe Donald Trump să transmită procurorilor declarațiile sale fiscale. O solicitare similară a Camerei Reprezentanților a fost respinsă

Iulian Soare

Curtea Supremă a Statelor Unite a respins joi argumentul avocaților președintelui Donald Trump potrivit acesta este protejat de imunitatea funcției inclusiv în materie fiscală și… Mai mult

Stiri

Inechitate severă în școală: Ministrul Educației a primit ”catalogul” celor 900.000 de elevi absenți de la cursurile on-line

Razvan Diaconu

Un catalog supradimensionat, în care au fost trecuți 900.000 de elevi absenți de la cursurile online pentru că nu au laptopuri sau tablete, a fost… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Programul ”O casă, o familie” (Prima Casă), modificările propuse de Finanțe

Alexandra Pele

Guvernul  propune majorarea de la 66.500 de euro la 95.000 de euro a valorii maxime a creditului acordat prim programul Prima Casă, ce urmează să… Mai mult