Chestiunea

Proiectul finlandez: Compromis european pentru Bugetul multianual UE. Cine pierde, cine câștigă – punctele sensibile

Președinția finlandeză a Consiliului UE a finalizat, după lungi negocieri cu statele membre, propunerea unui acord pe marginea următorului Cadru Financiar Multianual al Uniunii. Documentul… Mai mult

03.12.2019

Interviu

Cum conduci și dezvolți un oraș ca Oradea: Interviu Ilie Bolojan. ”Asumă-ți măsurile de dezvoltare, nu pe cele populare”

Doar 2-3 idei din amplul interviu cu Ilie Bolojan, primarul minicipiului Oradea – un oraș în care, dacă ajungi, ai impresia că ești, deja în… Mai mult

03.12.2019

La obiect

PISA 2018 – cele mai proaste rezultate din ultimii 9 ani: Record al analfabetismului funcțional pentru elevii români – 44%

Procentul analfabetismului funcțional al tinerilor de 15 ani din România a urcat cinci puncte procentuale, în medie, pe toate cele trei discipline, de la 39%… Mai mult

03.12.2019

La obiect

Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult

03.12.2019

Cronicile

Record după record la deficitul comercial: creștere cu 45% după primele 2 luni ale anului. 85% din plusul industriei auto se duce pe importurile de alimente

de Marin Pana , 9.4.2019

Deficitul comercial pe luna februarie 2018 a fost de 1.152 milioane euro, cu circa 30% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent.

Rezultatul este ceva mai bun decât în prima lună a anului curent dar tendinţa îngrijorătoare de expandare a minusului din schimburile externe, pe fondul unei creşteri semnificativ mai rapide a importurilor decât a exporturilor se menține.

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară la valoarea din criză!

Cumulat pe primele două luni ale lui 2018, exporturile fob au însumat 11.403,0 milioane euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 13.816,1 milioane euro. Astfel, deficitul a ajuns deja la 2,413 miliarde de euro, valoare cu circa 45% mai mare faţă de ianuarie-februarie 2017.

În pofida deficitului în creştere, gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a revenit undeva între valorile consemnate în 2017 şi 2018, ( atenţie !) la nivelul din 2011 – 2012.

Este o situaţie nesustenabilă pe termen lung şi va trebui să găsim rapid o cale pentru a reveni la practica din 2013 – 2014 (când gradul de acoperire a urcat sensibil peste pragul de 90%) care ne-a scos din criza economică.

De luat aminte, deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns deja la 1,1% din PIB estimat pentru 2019.

(Citiți și: ”Banchetul de Centenar, la nota de plată: cine, cu ce și din banii cui a hrănit această țară foarte bogată”)

Din păcate, producţia nu a ţinut pasul cu creşterea veniturilor iar competitivitatea transpusă în raportul calitate/preţ a fost sub cea a produselor venite din ţări ceva mai avansate pe calea apropierii de Occident (Ungaria şi Polonia sunt cele mai bune exemple).

Deficitul pe relaţia non-UE: de la excedent acum 4 ani, la un minus de peste 40%

În februarie 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 8,88 de miliarde euro la export și 10,29 miliarde euro la import (circa 78% din total la exporturi şi 75% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 2,53 miliarde euro și importuri de 3,52 miliarde euro (aproximativ 22% din total la exporturi şi 25% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 1,4 miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi de un miliarde de euro pe relaţiile extracomunitare. Fenomen care ar trebui examinat mai atent, ponderea în deficit a comerţului cu ţările non-euro s-a menţinut peste pragul de 40% din total ( adică mult peste ponderea în total schimburi) , după ce în urmă cu patru ani aveam chiar un mic excedent pe această relaţie externă.

85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente

Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.

Din păcate, acesta a fost anulat de minusul şi mai mare consemnat pe celelalte produse manufacturate (-507 milioane euro). Minus care ne spune că avem nevoie de mai multe domenii industriale în care să fim competitivi.

Totodată, a continuat să se manifeste deficitul greu de acceptat (date fiind condiţiile pedo-climatice de care dispunem) pe segmentul produselor alimentare, care au ajuns la un grad de acoperire sectorial semnificativ sub cel de la alte produse manufacturate, doar 65%. Simplificat, cam cinci şesimi din plusul din industria auto se duce pe mâncare din import.

Dar, lovitura de graţie a venit în comerţul exterior pe partea de petrochimie,  sector care a generat peste două miliarde de euro sau şase şeptimi din deficitul comercial din primele două luni ale anului , 58% la produse chimice şi derivate şi 26% la combustibili şi lubrifianţi.

La fel ca şi în cazul agriculturii, degeaba avem resurse naturale dacă nu (mai) ştim să le exploatăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.4.2019

2 comentarii

  1. Alexandru
    9.4.2019, 6:15 pm

    Buna seara,
    Daca permiteti, o scurta precizare / lamurire pentru cei care nu sunt familiarizati cu aceste codificari din statistica….
    Dvs spuneti “[…]85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente: Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.[…]”
    In acest caz, “industria auto” NU se identifica cu ceea ce cuprinde capitolul “mașini și echipamente de transport”…conf SITC (standardul intl de clasificare comert), la cap. Section 7 – Machinery and transport equipment, intra categoriile de mai jos:
    1. Power-generating machinery and equipment
    2. Machinery specialized for particular industries
    3. Metalworking machinery
    4. General industrial machinery and equipment and machine parts, n.e.s.
    5. Office machines and automatic data-processing machines
    6. Telecommunications and sound-recording and reproducing apparatus and equipment Electrical machinery, apparatus and appliances,n.e.s., and electrical parts thereof (including nonelectrical counterparts, n.e.s., of electrical household-type equipment)
    7. Road vehicles (including air-cushion vehicles)
    8. Other transport equipment
    …cu alte cuvinte 50 grupe de marfuri cu 217 subgrupe….Iar grupa “Road vehicles” are si ea 16 subgrupe, pe care putem sa le consideram ca reprezentand ceea ce dvs numiti in articol “industria auto”….celelalte categorii nu prea au de a face cu industria auto…parerea mea. Va multumesc.

  2. Mircius
    12.4.2019, 10:07 pm

    @Alexandru

    Capitolul e “masini si echipamente transport”
    Consumi prea multă energie să însiri subcapitole din acest capitol.
    Nu asta e important, nici măcar nu asta era ideea.
    Ci faptul că ce câștigăm din industrie, dăm pe mâncare din import.
    Rezultat al politicii amatoriste a prezentului guvern.

Lăsați un comentariu


Europa

Congresul SUA cere sancționarea companiilor implicate în Nord Stream 2. Și OMV pe listă

Iulian Soare

Comisiile pentru apărare din Congresul american au convenit asupra unor amendamente la legea apărării naționale, care ar forța administrația Trump să aplice sancțiuni economice asupra… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a retras 12 decorații – în listă: Adrian Năstase, Dan Voiculescu, Adrian Severin

Razvan Diaconu

Administrația Prezidențială a anunțat miercuri că președintele Klaus Iohannis, a semnat o serie de decrete privind retragerea decorațiilor atribuite în trecut lui Adrian Năstase, Bucur… Mai mult

Stiri

Producția Uzinei siderurgice Hunedoara a fost suspendată de ArcelorMittal

Vladimir Ionescu

Scumpirea energiei pe piaţa liberă ca urmare a OUG 114/2018 este motivul  invocat de ArcelorMittal pentru oprirea  producţiei la Uzina siderurgică din Hunedoara încă din… Mai mult

Europa

UE pregătește o nouă procedură de acceptare a noilor membri. Oficial de la Skopje: Promisiunile nu mai sunt suficiente

Iulian Soare

Uniunea Europeană modifică procedura pentru acceptarea de noi membri, intervențiile urmând, printre altele, să garanteze că ”dacă o parte îşi respectă obligaţiile, atunci şi cealaltă… Mai mult

Europa

Reforma sistemului francez de pensii – pensiile speciale eliminate, vârsta de pensionare rămâne 62 de ani, pensie minimă 1.000 euro

Iulian Soare

Premierul Edouard Philippe a prezentat miercuri proiectul de reformare a sistemul pensiilor publice franceze, document ale cărui principale prevederi desființează pensiile speciale și impune un… Mai mult

Stiri

Microîntreprinderile din România au ajuns la un grad de îndatorare de 73% – analiză Instant Factoring

Vladimir Ionescu

Gradul de îndatorare al microîntreprinderilor din România a ajuns, în 2018, la 73%, cele mai afectate fiind companiile cu o cifră de afaceri mai mică… Mai mult

Stiri

Guvernul a demis 28 de prefecți și a numit doar 13

Vladimir Ionescu

28 de prefecți și 11 subprefecți au fost schimbați în ședința de marți a Guvernului. Operațiunea de înlocuire a reprezentanților puterii în teritoriu a fost… Mai mult