Analiză

Precizări și observații importante pe deficitul bugetar

Recentul comunicat al Eurostat referitor la soldul execuţiei bugetare pe primul trimestru din 2019 (-4,5% din PIB zice organismul de statistică al Uniunii, -0,5% din… Mai mult

05.08.2019

Evenimentul

Primăria Capitalei înființează un Birou special pentru diaspora și pentru familiile rămase în țară

În cadrul PMB se va înfiinţa un birou special pentru românii care muncesc în străinătate, astfel încât aceștia să-și rezolve rapid problemele administrative atunci când… Mai mult

31.07.2019

Chestiunea

Aproape trei cincimi dintre români nu îşi permit o vacanţă de o săptămână

Aproape trei cincimi dintre români nu-şi permit o vacanţă de o săptămână în afara casei, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un procentaj de 58,9%,… Mai mult

31.07.2019

La obiect

Semnal de alarmă la statistica înmatriculărilor auto: primii din UE la autoturisme, ultimii la camioane și utilitare

Puse cap la cap, ultimele statistici ale industriei auto relevă un trend îngrijorător în ceea ce privește înmatriculările de autovehicule: în România se investește în… Mai mult

30.07.2019

Cronicile

Record după record la deficitul comercial: creștere cu 45% după primele 2 luni ale anului. 85% din plusul industriei auto se duce pe importurile de alimente

de Marin Pana , 9.4.2019

Deficitul comercial pe luna februarie 2018 a fost de 1.152 milioane euro, cu circa 30% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent.

Rezultatul este ceva mai bun decât în prima lună a anului curent dar tendinţa îngrijorătoare de expandare a minusului din schimburile externe, pe fondul unei creşteri semnificativ mai rapide a importurilor decât a exporturilor se menține.

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară la valoarea din criză!

Cumulat pe primele două luni ale lui 2018, exporturile fob au însumat 11.403,0 milioane euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 13.816,1 milioane euro. Astfel, deficitul a ajuns deja la 2,413 miliarde de euro, valoare cu circa 45% mai mare faţă de ianuarie-februarie 2017.

În pofida deficitului în creştere, gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a revenit undeva între valorile consemnate în 2017 şi 2018, ( atenţie !) la nivelul din 2011 – 2012.

Este o situaţie nesustenabilă pe termen lung şi va trebui să găsim rapid o cale pentru a reveni la practica din 2013 – 2014 (când gradul de acoperire a urcat sensibil peste pragul de 90%) care ne-a scos din criza economică.

De luat aminte, deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns deja la 1,1% din PIB estimat pentru 2019.

(Citiți și: ”Banchetul de Centenar, la nota de plată: cine, cu ce și din banii cui a hrănit această țară foarte bogată”)

Din păcate, producţia nu a ţinut pasul cu creşterea veniturilor iar competitivitatea transpusă în raportul calitate/preţ a fost sub cea a produselor venite din ţări ceva mai avansate pe calea apropierii de Occident (Ungaria şi Polonia sunt cele mai bune exemple).

Deficitul pe relaţia non-UE: de la excedent acum 4 ani, la un minus de peste 40%

În februarie 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 8,88 de miliarde euro la export și 10,29 miliarde euro la import (circa 78% din total la exporturi şi 75% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 2,53 miliarde euro și importuri de 3,52 miliarde euro (aproximativ 22% din total la exporturi şi 25% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 1,4 miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi de un miliarde de euro pe relaţiile extracomunitare. Fenomen care ar trebui examinat mai atent, ponderea în deficit a comerţului cu ţările non-euro s-a menţinut peste pragul de 40% din total ( adică mult peste ponderea în total schimburi) , după ce în urmă cu patru ani aveam chiar un mic excedent pe această relaţie externă.

85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente

Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.

Din păcate, acesta a fost anulat de minusul şi mai mare consemnat pe celelalte produse manufacturate (-507 milioane euro). Minus care ne spune că avem nevoie de mai multe domenii industriale în care să fim competitivi.

Totodată, a continuat să se manifeste deficitul greu de acceptat (date fiind condiţiile pedo-climatice de care dispunem) pe segmentul produselor alimentare, care au ajuns la un grad de acoperire sectorial semnificativ sub cel de la alte produse manufacturate, doar 65%. Simplificat, cam cinci şesimi din plusul din industria auto se duce pe mâncare din import.

Dar, lovitura de graţie a venit în comerţul exterior pe partea de petrochimie,  sector care a generat peste două miliarde de euro sau şase şeptimi din deficitul comercial din primele două luni ale anului , 58% la produse chimice şi derivate şi 26% la combustibili şi lubrifianţi.

La fel ca şi în cazul agriculturii, degeaba avem resurse naturale dacă nu (mai) ştim să le exploatăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.4.2019

2 comentarii

  1. Alexandru
    9.4.2019, 6:15 pm

    Buna seara,
    Daca permiteti, o scurta precizare / lamurire pentru cei care nu sunt familiarizati cu aceste codificari din statistica….
    Dvs spuneti “[…]85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente: Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.[…]”
    In acest caz, “industria auto” NU se identifica cu ceea ce cuprinde capitolul “mașini și echipamente de transport”…conf SITC (standardul intl de clasificare comert), la cap. Section 7 – Machinery and transport equipment, intra categoriile de mai jos:
    1. Power-generating machinery and equipment
    2. Machinery specialized for particular industries
    3. Metalworking machinery
    4. General industrial machinery and equipment and machine parts, n.e.s.
    5. Office machines and automatic data-processing machines
    6. Telecommunications and sound-recording and reproducing apparatus and equipment Electrical machinery, apparatus and appliances,n.e.s., and electrical parts thereof (including nonelectrical counterparts, n.e.s., of electrical household-type equipment)
    7. Road vehicles (including air-cushion vehicles)
    8. Other transport equipment
    …cu alte cuvinte 50 grupe de marfuri cu 217 subgrupe….Iar grupa “Road vehicles” are si ea 16 subgrupe, pe care putem sa le consideram ca reprezentand ceea ce dvs numiti in articol “industria auto”….celelalte categorii nu prea au de a face cu industria auto…parerea mea. Va multumesc.

  2. Mircius
    12.4.2019, 10:07 pm

    @Alexandru

    Capitolul e “masini si echipamente transport”
    Consumi prea multă energie să însiri subcapitole din acest capitol.
    Nu asta e important, nici măcar nu asta era ideea.
    Ci faptul că ce câștigăm din industrie, dăm pe mâncare din import.
    Rezultat al politicii amatoriste a prezentului guvern.

Lăsați un comentariu


Stiri

Gaze din Caspica pentru UE: Gazoductul TAP este gata în proporție de 90%, BRUA întârzie

Adrian N Ionescu

Proiectul Trans Adriatic Pipeline (TAP) era finalizat în proporție de 88,8%, la sfârșitul lunii iulie, apropiindu-se data la care Uniunea Europeană va beneficia de o… Mai mult

Stiri

Masacru la Spitalul de Psihiatrie din Săpoca: 4 morți și 13 răniți după criza etilică a unui pacient

Vladimir Ionescu

Patru pacienți de la Spitalul de psihiatrie Săpoca au fost uciși și alți 13 au fost răniți în urma unui atac produc de un alt… Mai mult

Europa

Transgaz – BRUA: Un an întârziere la finalizarea sectorului românesc al gazoductului pan-european: decembrie 2020

Razvan Diaconu

Conducta de gaze BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria) nu va fi gata în luna decembrie 2019, aşa cum era planificat până acum, ci abia în decembrie 2020, potrivit… Mai mult

Stiri

Interesele SUA pentru Groenlanda: Resursele naturale și poziția geostrategică

Iulian Soare

Interesele SUA de a stăpâni Groenlanda sunt consistente și foarte serioase, dincolo de modul tipic pentru Trump de a le afirma pe twitter: Groenlanda este… Mai mult

Stiri

Repoziționarea SUA în Irak și Afganistan: Bombardierele americane – fără statut special de zbor. Acorduiminent cu talibanii

Iulian Soare

Politica Statelor Unite se repoziționează față de Iran și Afganistan. Donald Trump, intenţionează să ajungă la un acord de pace în Afganistan cu talibanii și… Mai mult

Stiri

Deputații României au costat 92 de milioane de lei în primul semestru

Vladimir Ionescu

Cheltuielile cu deputaţii în primele şase luni ale anului au fost de 91.849.485 de lei, cele mai mari fiind în martie, de peste 16 milioane… Mai mult

Europa

Întâlnire Macron – Putin în avanpremiera G7. Franța vrea să fie mediatoare

Adrian N Ionescu

Preşedintele francez Emmanuel Macron încearcă să joace rolul de mediator între Rusia și grupul celorlalte cele mai puternice 7 țări ale lumii cu excepția Chinei… Mai mult