fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Record după record la deficitul comercial: creștere cu 45% după primele 2 luni ale anului. 85% din plusul industriei auto se duce pe importurile de alimente

de Marin Pana , 9.4.2019

Deficitul comercial pe luna februarie 2018 a fost de 1.152 milioane euro, cu circa 30% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent.

Rezultatul este ceva mai bun decât în prima lună a anului curent dar tendinţa îngrijorătoare de expandare a minusului din schimburile externe, pe fondul unei creşteri semnificativ mai rapide a importurilor decât a exporturilor se menține.

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară la valoarea din criză!

Cumulat pe primele două luni ale lui 2018, exporturile fob au însumat 11.403,0 milioane euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 13.816,1 milioane euro. Astfel, deficitul a ajuns deja la 2,413 miliarde de euro, valoare cu circa 45% mai mare faţă de ianuarie-februarie 2017.

În pofida deficitului în creştere, gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a revenit undeva între valorile consemnate în 2017 şi 2018, ( atenţie !) la nivelul din 2011 – 2012.

Este o situaţie nesustenabilă pe termen lung şi va trebui să găsim rapid o cale pentru a reveni la practica din 2013 – 2014 (când gradul de acoperire a urcat sensibil peste pragul de 90%) care ne-a scos din criza economică.

De luat aminte, deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns deja la 1,1% din PIB estimat pentru 2019.

(Citiți și: ”Banchetul de Centenar, la nota de plată: cine, cu ce și din banii cui a hrănit această țară foarte bogată”)

Din păcate, producţia nu a ţinut pasul cu creşterea veniturilor iar competitivitatea transpusă în raportul calitate/preţ a fost sub cea a produselor venite din ţări ceva mai avansate pe calea apropierii de Occident (Ungaria şi Polonia sunt cele mai bune exemple).

Deficitul pe relaţia non-UE: de la excedent acum 4 ani, la un minus de peste 40%

În februarie 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 8,88 de miliarde euro la export și 10,29 miliarde euro la import (circa 78% din total la exporturi şi 75% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 2,53 miliarde euro și importuri de 3,52 miliarde euro (aproximativ 22% din total la exporturi şi 25% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 1,4 miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi de un miliarde de euro pe relaţiile extracomunitare. Fenomen care ar trebui examinat mai atent, ponderea în deficit a comerţului cu ţările non-euro s-a menţinut peste pragul de 40% din total ( adică mult peste ponderea în total schimburi) , după ce în urmă cu patru ani aveam chiar un mic excedent pe această relaţie externă.

85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente

Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.

Din păcate, acesta a fost anulat de minusul şi mai mare consemnat pe celelalte produse manufacturate (-507 milioane euro). Minus care ne spune că avem nevoie de mai multe domenii industriale în care să fim competitivi.

Totodată, a continuat să se manifeste deficitul greu de acceptat (date fiind condiţiile pedo-climatice de care dispunem) pe segmentul produselor alimentare, care au ajuns la un grad de acoperire sectorial semnificativ sub cel de la alte produse manufacturate, doar 65%. Simplificat, cam cinci şesimi din plusul din industria auto se duce pe mâncare din import.

Dar, lovitura de graţie a venit în comerţul exterior pe partea de petrochimie,  sector care a generat peste două miliarde de euro sau şase şeptimi din deficitul comercial din primele două luni ale anului , 58% la produse chimice şi derivate şi 26% la combustibili şi lubrifianţi.

La fel ca şi în cazul agriculturii, degeaba avem resurse naturale dacă nu (mai) ştim să le exploatăm.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.4.2019

2 comentarii

  1. Alexandru
    9.4.2019, 6:15 pm

    Buna seara,
    Daca permiteti, o scurta precizare / lamurire pentru cei care nu sunt familiarizati cu aceste codificari din statistica….
    Dvs spuneti “[…]85% din plusul industriei auto, dat pe importurile de alimente: Soldul pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem) a acoperit 18% din deficitul consemnat pe total, la un sold pozitiv destul de bun, respectiv 434 milioane euro.[…]”
    In acest caz, “industria auto” NU se identifica cu ceea ce cuprinde capitolul “mașini și echipamente de transport”…conf SITC (standardul intl de clasificare comert), la cap. Section 7 – Machinery and transport equipment, intra categoriile de mai jos:
    1. Power-generating machinery and equipment
    2. Machinery specialized for particular industries
    3. Metalworking machinery
    4. General industrial machinery and equipment and machine parts, n.e.s.
    5. Office machines and automatic data-processing machines
    6. Telecommunications and sound-recording and reproducing apparatus and equipment Electrical machinery, apparatus and appliances,n.e.s., and electrical parts thereof (including nonelectrical counterparts, n.e.s., of electrical household-type equipment)
    7. Road vehicles (including air-cushion vehicles)
    8. Other transport equipment
    …cu alte cuvinte 50 grupe de marfuri cu 217 subgrupe….Iar grupa “Road vehicles” are si ea 16 subgrupe, pe care putem sa le consideram ca reprezentand ceea ce dvs numiti in articol “industria auto”….celelalte categorii nu prea au de a face cu industria auto…parerea mea. Va multumesc.

  2. Mircius
    12.4.2019, 10:07 pm

    @Alexandru

    Capitolul e “masini si echipamente transport”
    Consumi prea multă energie să însiri subcapitole din acest capitol.
    Nu asta e important, nici măcar nu asta era ideea.
    Ci faptul că ce câștigăm din industrie, dăm pe mâncare din import.
    Rezultat al politicii amatoriste a prezentului guvern.

Lăsați un comentariu


Stiri

Insolvența City Insurance: Guvernul a modificat legea Fondului de Garantare a Asiguraților, crescând plafonul de garantare

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat, miercuri, o ordonanţă de urgenţă de modificare a legii privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor, ca urmare a insolvenţei companiei City Insurance.… Mai mult

Stiri

Administrarea celei de-a 3-a doze de vaccin anti-Covid începe pe 28 septembrie

Vladimir Ionescu

Administrarea celei de-a treia doze de vaccin anti-Covid va începe săptămâna viitoare, pe 28 septembrie, a anunțat premierul Florin Cîțu, marți, la finalul ședinței de… Mai mult

Stiri

DOCUMENT: Guvernul își creează prin OUG noi condiții pentru plafonarea tarifelor la electricitate. Alte modificări ale pieței – Proiect

Adrian N Ionescu

Guvernul va putea plafona tarifele la electricitate pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de timp limitată, dar neprecizată, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență… Mai mult

Stiri

Dosar in rem în cazul documentului cu antetul Guvernului ce stabilea strategia de campanie a lui Florin Cîțu pentru șefia PNL

Vladimir Ionescu

DNA a început urmărirea penală in rem în cazul documentului de partid trimis de la Palatul Victoria, cu antetul Guvernului, către lideri ai PNL, anunță… Mai mult

Europa

Ucraina / Tentativă de asasinat comisă asupra lui Serhiy Șefir, consilier al președintelui Zelenski

Razvan Diaconu

Mașina principalului consilier al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski a fost miercuri ținta unui atac cu focuri de armă, anunță Reuters. Oficialii ucraineni spun că a… Mai mult

Stiri

După 30 de ani: A fost instalată prima platformă de exploatare a gazelor naturale din Marea Neagră

Adrian N Ionescu

Black Sea Oil & Gas (BSOG) și partenerii săi concesionari ai perimetrului de gaze naturale Midia din zona românească a Mării Negre au anunțat finalizarea… Mai mult

Stiri

2 angajați ai Primăriei Drobeta Turnu-Severin, suspectați că au falsificat certificate de vaccinare pentru 96 de persoane

Vladimir Ionescu

IPJ Mehedinți a efectuat 64 de percheziții, miercuri dimineață, în județele Mehedinți, Dolj și Caraș-Severin, la persoane suspectate că au falsificat certificate de vaccinare. Conform… Mai mult