fbpx

La obiect

20-34 de ani – nici nu lucrează și nici nu învață: Observații pe locul fruntaș deținut de România la procentul tinerilor fără nicio ocupație

România figurează printre statele UE cu cea mai mare pondere a tinerilor care nici nu lucrează și nici nu învață („neither in employment nor in… Mai mult

16.07.2021

Chestiunea

Noul test de stres al industriilor europene: condițiile și țintele sectoriale de mediu impuse de Comisia Europeană

Odată cu lansarea, miercuri 14 iulie, pachetului legislativ ”Fit for 55”, UE devine prima economie din lume care dă startul procesului de legiferare a obiectivului… Mai mult

15.07.2021

La obiect

Cum ar urma să arate Educația, pe cicluri școlare, dacă s-ar implementa Programul România Educată

Raportul România Educată elaborat de Președinția României a fost publicat pentru prima oară miercuri, ziua în care Guvernul Florin Cîțu a adoptat Memorandul prin care… Mai mult

14.07.2021

La obiect

În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele

Guvernul va înființa un grup de lucru interministerial coordonat de premierul Florin Cîțu, pentru elaborarea pachetului legislativ necesar implementării Proiectului România Educată elaborat la Președinție,… Mai mult

14.07.2021

Recomandările specifice de ţară 2013 – mecanisme, controverse, beneficii

de Leonard Orban 10.6.2013

La sfârşitul lunii mai, Comisia Europeană a făcut publice recomandările specifice de ţară, ca parte a procesului anual de coordonare a politicilor economice ale statelor membre ale Uniunii Europene, în vederea atingerii ţintelor Strategiei Europa 2020. Acest demers este menit a oferi tuturor ţărilor din Uniune o serie de orientări strategice cu privire la potenţialul de creştere şi dezvoltare, sporirea competitivităţii şi crearea de noi locuri de muncă, în contextul unei coordonări mai riguroase a politicilor de reformă economică ale statelor membre.

Recomandările specifice de ţară sunt parte a procesului intitulat semestrul european, lansat în anul 2010, ca urmare a nevoii de a consolida semnificativ guvernanţa economică în Uniune. Ele sunt punctul final al unui îndelungat proces de analiză a politicilor economice ale statelor membre, care începe în anul anterior, odată cu publicarea de către Comisia Europeană a documentului intitulat „Analiza anuală a creşterii”. Pe baza priorităţilor identificate în ceea ce priveşte creşterea economică şi crearea de locuri de muncă, Consiliul European de primăvară adoptă orientările Uniunii pentru politicile naţionale. Aceste orientări stau la baza programelor de stabilitate sau convergenţă şi a programelor naţionale de reformă pe care statele membre le prezintă, spre evaluare, Comisiei Europene.

După prezentarea de către Comisie a recomandărilor specifice de ţară, acestea sunt aprobate de către Consiliul European de vară. În cazul nerespectării acestor recomandări de către unele state membre, şefii de stat şi guvern din Uniune pot adresa avertismente respectivelor ţări. Chiar mai mult, în cazul constatării unor dezechilibre macroeconomice sau bugetare excesive, Consiliul European poate decide aplicarea de sancţiuni.

Între momentul prezentării recomandărilor specifice de ţară şi cel al adoptării lor de către şefii de stat şi guvern din Uniune, au loc discuţii între Comisia Europeană şi reprezentanţii statelor membre pe această temă. Aşa după cum s-a putut constata în anii precedenţi, Comisia a fost foarte fermă în a-şi menţine punctul de vedere cu privire la recomandările făcute, deşi au fost ţări care au contestat puternic unele dintre acestea. Aşa că, este de aşteptat, ca şi anul acesta, să fie operate puţine modificări şi nu de substanţă faţă de propunerile Comisiei Europene.

În ceea ce priveşte România, este pentru prima dată când ţării noastre i se adresează recomandări extinse. În anii anteriori, având în vedere acordul de asistenţă internaţională cu Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială, singura recomandare era una generală, care viza implementarea tuturor prevederilor acordului.

După cum se cunoaşte, Comisia Europeană a făcut opt recomandări, care privesc o gamă largă de aspecte, de la asigurarea unei consolidări fiscale favorabile creşterii economice, continuarea reformelor în domeniul sănătăţii, accelerarea reformei din domeniul învăţământului, creşterea ocupării, combaterea şomajului în rândul tinerilor, a sărăciei, până la îmbunătăţirea calităţii administraţiei publice, îmbunătăţirea şi simplificarea mediului de afaceri şi îmbunătăţirea calităţii şi independenţei sistemului judiciar.

Este de remarcat faptul că recomandările făcute nu reprezintă o noutate, vulnerabilităţile pe care le are ţara noastră fiind identificate şi subliniate în mod repetat de către executivul european. În plus, în discuţiile cu autorităţile române, Comisia insistă asupra necesităţii finanţării cu prioritate, din bugetul Uniunii pentru perioada 2014-2020, a proiectelor menite să îmbunătăţească situaţia în domeniile acoperite de cele 8 recomandări.

Unele dintre recomandările Comisiei sunt dificil de realizat, având în vedere că implementarea acestora presupune nu doar profunde schimbări de sistem, ci şi modificări structurale de acţiune şi chiar de mentalitate.
De exemplu, recomandarea privind recurgerea într-o mai mare măsură la taxele de mediu, sau cea referitoare la reducerea recurgerii la spitalizarea excesivă a pacienţilor, inclusiv prin îmbunătăţirea serviciilor de tratament ambulatoriu.

O altă dificultate majoră pentru implementarea recomandărilor este legată de calitatea scăzută a activităţii multor instituţii publice, de capacitatea redusă a administraţiei publice atât la nivel central, cât mai ales local. Chiar dacă există voinţă la nivel politic pentru realizarea acestui demers, cu o asemenea capacitate administrativă, succesul reformelor este pus serios sub semnul întrebării. Acesta este motivul pentru care Comisia a solicitat României adoptarea şi implementarea unei strategii de consolidare a administraţiei publice ca o condiţionalitate ex-ante pentru utilizarea fondurilor comunitare pentru perioada 2014-2020.

Nu trebuie uitate şi presiunile care vin din piaţă şi care crează dificultăţi autorităţilor pentru implementarea recomandărilor Comisiei. De exemplu, măsura privind continuarea dereglementării preţurilor la gaze şi la electricitate şi îmbunătăţirea eficienţei energetice, care este puternic contestată de unii actori din domeniu, încercându-se amânarea sau chiar blocarea procesului.

Fără îndoială că unele dintre recomandările specifice de ţară făcute tuturor statelor membre, nu numai României, sunt dincolo de competenţele Uniunii, aşa cum sunt ele definite de Tratatele UE.
Un exemplu îl reprezintă reforma sistemului de pensii unde, în cazul României, se recomandă, printre altele, egalizarea vârstei de pensionare pentru femei şi bărbaţi, un aspect care ţine de competenţa exclusivă a statelor membre.

Recomandări similare au fost făcute şi altor state membre şi reacţiile nu au întârziat să apară. Recent, preşedintele francez François Hollande afirma că nu este cazul: Comisia nu poate dicta Franţei ce trebuie să facă. Ea poate să spună doar că Franţa trebuie să-şi reechilibreze finanţele publice. În ceea ce priveşte reformele structurale, în special reforma pensiilor, noi şi numai noi suntem în măsură să spunem care este drumul de urmat pentru a atinge acest obiectiv (*1).

Și totuşi…

Legat de aceste controverse, care au fost prezente şi în anii trecuţi, trebuie subliniat faptul că semestrul european a fost creat cu scopul de a asigura un cadru comun şi echitabil de analiză a situaţiei economice a statelor membre, în vederea unei mai bune coordonări a politicilor naţionale din domeniul economic. Obiectivul asumat era de a evita repetarea unor greşeli din trecut, când tratarea cu prea mare flexibilitate a regulilor de convergenţă a şubrezit Uniunea Economică şi Monetară în faţa crizei.

După atât de anevoioasele eforturi făcute pentru ieşirea din criză, este esenţial ca deciziile luate să fie respectate cu cea mai mare rigoare. Acesta este şi motivul pentru care deciziile de asemenea anvergură, propuse de Comisie, sunt luate prin consens, numai după asumarea lor de către toate statele membre. Contestarea unor astfel de decizii, luate cu mare greutate de statele membre, ar reprezenta un risc major pentru stabilitatea zonei euro şi chiar a Uniunii Europene în ansamblul ei.

Dincolo de discuţiile privind legitimitatea Comisiei de a face asemenea propuneri şi de anumite nemulţumiri legate de conţinutul unora dintre acestea, respectarea recomandărilor specifice de ţară va fi benefică pentru România. De aceea, ar trebui ca implementarea acestor recomandări să fie o prioritate de prim ordin pentru autorităţile române.

-(*1) – “La Commission n’a pas à nous dicter ce que nous avons à faire. Elle a simplement à dire que la France doit rétablir ses comptes publics. Pour ce qui concerne les réformes structurelles, notamment les réformes de retraites, c’est à nous et à nous seuls de dire quel sera le bon chemin pour atteindre l’objectif”

*
Articol redactat cu contribuția Arabelei Vasilescu

***
Leonard Orban este fost comisar european, fost ministru al Afacerilor Europene

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 10.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Premierul Cîțu l-a numit pe Andrei Novac secretar de stat în MAE, încălcând o decizie a Biroului Național PNL

Razvan Diaconu

Premierul Florin Cîțu l-a numit pe Andrei Novac secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe împotriva deciziei Biroului Politic Național al PNL, au declarat, sâmbătă,… Mai mult

Europa

Israelul acuză Iranul de atacul din Marea Oman soldat cu moartea unui român şi a unui britanic

Razvan Diaconu

Israelul acuză Iranul de faptul că se află la originea atacului din Marea Oman împotriva petrolierului M/T Mercer Street, soldat cu moartea a doi membri… Mai mult

Stiri

Coronavirus în România: 156 cazuri noi și 3 decese în ultimele 24 de ore

Vladimir Ionescu

De vineri până sâmbătă, în România s-au înregistrat 156 de cazuri noi de infectare cu Covid din peste 31.000 de teste procesate. De la ultimul… Mai mult

Europa

Grecia a intrat pe ”lista roșie” – CNSU a actualizat lista statelor cu risc epidemiologic

Razvan Diaconu

Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a actualizat  lista statelor considerate cu risc epidemiologic. Grecia a fost inclusă pe lista roşie, ca urmare a creşterii… Mai mult

Europa

SUA anunță concedierea forțată a personalului angajat pe plan local în Rusia

Razvan Diaconu

Departamentul de Stat a anunţat vineri că autorităţile ruse obligă Statele Unite să concedieze cetăţenii ruşi angajaţi de misiunile sale diplomatice din Rusia. Secretarul de… Mai mult

Stiri

Eurostat: Economia europeană a revenit pe creştere în trimestrul al doilea

Razvan Diaconu

Produsul Intern Brut al zonei euro a înregistrat o creştere peste aşteptări în al doilea trimestru al acestui an, iar aceasta s-a reflectat asupra pieţei… Mai mult

Europa

Marinar român ucis într-un atac al piraților asupra unui petrolier aflat în largul coastelor Omanului

Razvan Diaconu

Un cetățean român a fost ucis în urma unui atac al piraților asupra unui petrolier care naviga în largul coastelor Sultanatului Oman. În urma atacului și-a… Mai mult