fbpx

Interviu

Interviu cu fostul primar din La Paz: povestea și soluțiile unui edil de capitală sud-americană

Cum poate fi abordată administrația unei capitale atinsă de ”o corupție sud-americană”, atunci când nu vrei să te lași înghițit de mecanismul sofisticat de fraudă… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Date INS pe S1 / Economia a revine, +1,6% față de S1 2019, dar pe o structură mai slabă: -5,2% la industrie, cu expandarea comerțului. Prețul – adâncirea deficitelor externe

INS a confirmat creșterea PIB pe al doilea trimestru din 2021: a crescut cu 13% în termeni reali și cu 13,6% pe seria ajustată sezonier… Mai mult

07.09.2021

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Dosarul ”Reciclarea ambalajelor” / Mediul de afaceri cere ca legislația să respecte 5 principii

de Victor Bratu 14.4.2016

deseuri electronice si electriceCoaliția pentru Dezvoltarea României transmite Guvernului că modificarea cadrului legislativ privind gestionarea deșeurilor de ambalaje trebuie să se bazeze pe o serie de principii agreate de toate părţile implicate, inclusiv de organul legislativ, care să fie în totală concordanță cu aquisul comunitar pe acestă politică comună a Uniunii Europene de mediu.

Potrivit CDR, aceste principii ar trebui să fie:

  • responsabilizarea și tratamentul egal al tuturor actorilor implicați în circuitul deșeurilor de ambalaje, inclusiv consumatori, producători, autorități publice locale, operatori economici autorizați pentru preluarea responsabilității gestionării deșeurilor de ambalaje, operatori ai serviciului de salubrizare, colectori, reciclatori și valorificatori;
  • asigurarea unui sistem de trasabilitate viabil, care să poată sta la baza raportărilor privind cantitățile de deșeuri de ambalaje colectate, reciclate și valorificate de către toți actorii implicați, inclusiv autoritățile competente;
  • regândirea contribuției datorate la Fondul pentru mediu ca pârghie fiscală de corectare a comportamentului neconform al unor actori pentru a răspunde dezideratelor de mai sus și stabilirea unei metodologii clare și transparente, care să pună accent pe realizarea operațiunilor de reciclare și valorificare fără să dubleze obligațiile de documentare a activităților în acest domeniu față de cerințele deja aplicabile conform legislației fiscale și de mediu și care să prevină aplicarea abuzivă și netransparentă a regulilor şi penalităților în timpul controalelor;
  • controlul permanent şi efectiv efectuat de autorităţile locale şi/sau de inspectorii independenţi;
  • obligativitatea colectării separate.

Prin intermediul unui comunicat de presă emis joi, CDR ”își exprimă încă odată disponibilitatea de a contribui la revizuirea sistemului de gestionare a deșeurilor de ambalaje și a procedurilor actuale de transfer de responsabilitate, precum și de a sprijini angajamentul autorităților române privind respectarea obiectivelor de reciclare și valorificare la nivel național.”

”Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a început în luna februarie 2016 să supună dezbaterii publice câteva proiecte de acte normative pentru modificarea legislaţiei actuale. Aceste modificări legislative au fost iniţiate pentru a debloca situaţia creată la sfârşitul anului, dar nu reflectă o viziune pe termen lung şi nici nu abordează legislaţia privind gestionarea deşeurilor de ambalaje într-un sistem integrat, cu accent pe îndeplinirea obligațiilor legale în sarcina autorităților locale în special precum și a celorlalte categorii de actori implicați, producători, operatori de salubritate, colectori și valorificatori.

Neîndeplinirea acestor obligații are în prezent un impact negativ imediat asupra economiei țării, asupra pieţei libere, precum și asupra obiectivelor de valorificare și reciclare, asumate de România în calitate de stat membru al UE.

Aceste obiective nu vor putea fi, însă, atinse de România dacă nu se va implementa un sistem de responsabilizare a tuturor actorilor implicați în circuitul deșeurilor de ambalaje, inclusiv producători, autorități publice locale, operatori economici autorizați pentru preluarea responsabilității gestionării deșeurilor de ambalaje, operatori ai serviciului de salubrizare / colectori, reciclatori și valorificatori.

Dorim să subliniem că producătorii au acceptat și acceptă să finanțeze în continare sistemele de colectare selectivă la nivel național însă condiționat de conformarea celorlalți actori, fiind singurii responsabili pentru îndeplinirea obiectivelor de valorificare și reciclare a deșeurilor de ambalaje, fără a putea însă controla și influența în vreun fel colectarea separată la sursa de generare a acestor deșeuri, în special la populație. Asta în condițiile în care cea mai mare cantitate de deșeuri de ambalaje continuă să fie generată de consumatori iar administrațiile publice locale sunt cele care au obligația legală de a asigura gestionarea acestora, prin intermediul operatorilor de salubritate.

Responsabilizarea și penalizarea unui singur actor din acest lanţ complex al entităţilor implicate în gestionarea deşeurilor de ambalaje (respectiv, producătorii de bunuri ambalate) nu va rezolva starea actuală a acestui sistem. Asta mai ales în condițiile în care producătorii nu beneficiază de pârghii legale și administrative pentru a responsabiliza ceilalți actori din sistem, iar o mare parte a activității necesare pentru asigurarea reciclării și valorificării deșeurilor cade în sarcina administrațiilor publice locale și colectorilor / operatorilor serviciului de salubritate, care ar trebui să asigure colectarea separată și direcționarea acestor deșeuri pe fluxul de reciclare/valorificare.

În situația în care 60% din deșeurile de ambalaje ajung în deșeurile municipale, îndeplinirea țintelor la nivel național va fi imposibilă dacă nu se va asigura resposabilizarea și controlul efectiv al autorităților publice locale care încheie contractele de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare și al operatorilor serviciului de salubrizare cărora autoritățile publice locale ar trebui să le impună obligații privind asigurarea infrastructurii adecvate și, implicit, gestionarea corespunzătoare a deșeurilor de ambalaje, conform fluxului lor specific.

Efectele la nivelul economiei naționale vor fi greu de estimat, având în vedere complexitatea şi diversitatea situaţiilor în care managementul deşeurilor de ambalaje prezintă relevanţă. Un lucru este clar: în situaţia în care doar o parte din actori vor fi responzabilizaţi, sistemul va trece din nou prin situaţii neprevăzute iar rezultatul se va răsfrânge în primul rând la nivelul industriei, în al doilea rând asupra consumatorilor şi nu în ultimul rând la nivel național, România neîndeplinindu-și obiectivele de reciclare şi valorificare”, arată comunicatul CDR.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României este o iniţiativă privată, apolitică, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi. Membrii Coaliției contribuie voluntar cu resursele și expertiza necesară formulării unor opinii comune cu privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Coaliția reunește în total 45 de organizații sau membrii asociați.

Coordonarea Coaliţiei este asigurată de un Consiliu Director format din Președinţii și Vice-președinții Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camerei de Comerț Americane în România, (AmCham), Camerei de Comerț Franceze în România (CCIFER), Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și Romanian Business Leaders (RBL).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.4.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

Înscrieri deschise: CONFERINȚA Educația și schimbarea paradigmei economice – Cum recuperează România decalajele la capitalul uman adecvat calificat

Redacţia

Paradigma economică mondială se schimbă incredibil de repede, ritmul e năucitor – statele emergente au la dispoziție și timp și resurse puține de-a ține pasul:… Mai mult

Stiri

Document / Guvernul anunță autoritățile locale, cu 5 zile înainte de Congresul PNL, că e dispus să împartă bani din Fondul de rezervă

Razvan Diaconu

Cu 5 zile înainte de organizarea alegerilor din PNL, Guvernul a transmis în teritoriu că așteaptă, până pe 27 septembrie, cereri pentru alocarea de bani… Mai mult

Stiri

VIDEO / Sindicatul Europol îl ia peste picior pe Klaus Iohannis – bătaie cu crose de golf în Ferentari

Vladimir Ionescu

Sindicatul Europol din Poliție spune că la scurt timp după ce președintele Klaus Iohannis i-a îndemnat pe români să descopere golful, în traficul din București,… Mai mult

Stiri

Oficial / DNA investighează modul în care s-au achiziționat vaccinurile anti-Covid

Razvan Diaconu

DNA investighează în rem (fără nominalizarea suspectului) modalitatea de achiziționare a dozelor de vaccinuri anti-Covid de către România, anunță Direcția Națională  Anticorupție. Acuzația este de… Mai mult

Europa

OECD recomandă menținerea stimulentelor economice și monetare, în ciuda presiunilor inflaționiste

Vladimir Ionescu

Este prea devreme pentru ca guvernele şi băncile centrale să retragă sprijinul excepţional oferit economiilor în pofida creşterii inflaţiei, a apreciat marţi Organizaţia pentru Cooperare… Mai mult

Stiri

7.000 de noi cazuri de Covid – dublu față de Italia

Mariana Bechir

Un număr de 6.789 de cazuri noi de Covid-19, încă 129 de decese și un total de aproape 1.000 de pacienți cu noul coronavirus aflați… Mai mult

Stiri

”Rectificarea pozitivă” a majorat necesarul de finanțare: Banii vor fi împrumutați în proporție de 60% de pe piețele internaționale

Alexandra Pele

Necesarul de finanțare a fost revizuit, ca urmare a rectificării bugetare ”pozitive”, în urma căreia au fost majorate veniturile, dar și deficitul, la 135 de… Mai mult