joi

30 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

27 decembrie, 2021

Performanțele diplomatice și consulare ale României, inclusiv reacția la cele peste 661.000 de solicitări de informaţii consulare în sistem call-center fac obiectul raportului Ministerului Afacerilor Externe (MAE) pe 2021, publicat luni.

MAE spune că a urmărit șase linii generale de acțiune dintre care se remarcă:

  • asistență consulară în beneficiul cetățenilor români din afara granițelor și în context de criză;
  • reforma corpului diplomatic și consular pe criterii de eficiență;
  • asistența pentru dezvoltare.

MAE a găzduit şi a sprijinit mai multe acţiuni majore de politică externă în 2021, ce au reunit miniştri ai afacerilor externe, lideri politici de nivel înalt şi alţi oficiali.


Dintre cele mai importante iniţiative şi acţiuni pe agenda de politică externă a MAE în anul 2021, raportul a remarcat:

  • Reuniunea Trilaterală pe teme de securitate a miniştrilor afacerilor externe din România, Polonia şi Turcia, găzduită de ministrul român de externe.
    • La reuniunea din 22-23 aprilie, de la Bucureşti, au participat cinci miniştri de externe din state aliate şi partenere NATO, alături de cei trei miniştri aliaţi fiind invitaţi la reuniune şi omologii din Ucraina şi Georgia, „într-un moment important pentru securitatea regională – un veritabil mini-Summit regional privind securitatea la Marea Neagră”;
  • Sprijin pentru organizarea Summitului Bucureşti 9, găzduit de preşedintele Klaus Iohannis împreună cu omologul polonez, la care au participat şi preşedintele SUA, în premieră, şi secretarul general al NATO (10 mai);
  • Lansarea de către ministrul român de externe a Rețelei-pilot de diplomație climatică a României (25 mai);
  • Includerea pe agenda Consiliului Afacerilor Externe (CAE) al UE, la inițiativa ministrului român al afacerilor externe, susținută de alți 10 omologi europeni, a temei conflictelor prelungite, care a fost discutată detaliat și substanțial la reuniunea informală a miniștrilor europeni de externe de la Lisabona (27 mai),
  • Realizarea de către ministrul român de externe a unui turneu în Caucazul de Sud împreună cu omologii din Austria şi Lituania, în coordonare şi cu mandatul Înaltului Reprezentant al Uniunii Europene pentru Afaceri Externe şi Politica de Securitate (25-26 iunie).
    • Evenimentul a fost succedat de prezentarea de către ministrul român de externe a unui set cuprinzător de concluzii şi propuneri, la o reuniune subsecventă a CAE;
  • Inaugurarea de către preşedintele Klaus Iohannis împreună cu ministrul român de externe a Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă, aflat sub coordonarea MAE, cu participarea reprezentanţilor conducerii UE şi NATO (31 mai);
  • Obţinerea de către România a poziţiei de Secretar General al Organizaţiei de Cooperare Economică la Marea Neagră – prima poziţie de şef al unei organizaţii regionale deţinute de România – şi a celei de Şef (însărcinat cu afaceri) al Delegaţiei Uniunii Europene în Siria;
  • Repatrierea, pe parcursul lunilor august-septembrie 2021, a 49 de cetăţeni români din Afganistan, a 7 cetăţeni ai unor state aliate, precum şi a 156 de cetăţeni afgani esenţiali pentru România, posibilă datorită eforturilor depuse de Celula de criză interinstituţională coordonată de MAE, pe care ministrul afacerilor externe a convocat-o la 13 august 2021;

Reforma activității consulare

Raportul prezintă și eforturile MAE în ceea ce priveşte continuarea demersurilor de reformă a activităţii consulare promovate de ministrul român de externe.

Obiectivul este adaptarea acestui domeniu la noile realităţi, la evoluţiile tehnologice şi la aşteptările tot mai ridicate – şi îndreptăţite – ale comunităţilor de cetăţeni români din străinătate.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Dintre cele mai importante repere în această privință se remarcă:

  • Redimensionarea şi modernizarea reţelei consulare a României, inclusiv prin înfiinţarea de consulate generale în capitalele din statele în care se înregistrează mari comunităţi româneşti;
  • Înregistrarea, în Sistemul Informatic pentru Managementul Integrat al Serviciilor pentru Cetăţeni (SIMISC), a circa 950.000 de servicii consulare;
  • Reluarea, începând cu luna mai, a Programului „Dialog cu diaspora pe teme consulare”, pentru a facilita menţinerea unui dialog constant şi susţinut cu comunităţile de români din străinătate. Pe durata acestui an au avut loc 9 sesiuni de „Dialog cu Diaspora”, în special în state cu mari comunităţi româneşti, precum Italia, Spania, Germania, Regatul Unit, Franţa, Austria, Portugalia;
  • Îmbunătăţirea activităţii Call-Center-ului consular, prin modernizarea infrastructurii tehnice care a permis sporirea capacităţii de procesare a apelurilor telefonice de la 96 de linii telefonice la 256 de linii telefonice. Astfel, MAE a gestionat, în anul 2021, prin intermediul Call-Center-ului, un număr de peste 661.000 de solicitări de informaţii consulare.

„Adaptarea, flexibilitatea şi rezistenţa rămân, şi în anii care urmează, cuvinte cheie în construcţia unui serviciu diplomatic modern, angajat pragmatic în promovarea şi apărarea drepturilor şi intereselor cetăţenilor români din ţară şi din străinătate”, a declarat şeful diplomaţiei române, Bogdan Aurescu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: