miercuri

17 aprilie, 2024

14 ianuarie, 2016

tehnologiePentru a avea parte de beneficiile pe care le fac posibile avansurile din domeniul tehnologiei informației și a comunicațiilor, statele, în special cele în curs de dezvoltare, trebuie să continue îmbunătățirea climatului economic, să investească în educație și sănătate și să promoveze buna guvernanță, reiese dintr-un raport publicat joi de Banca Mondială.

”În state în care aceste fundamente sunt slabe, tehnologiile digitale nu au dus la sporirea productivității sau la reducerea inegalității. Țările care completează investițiile în tehnologie cu reforme economice mai ample se bucură de dividende digitale sub forma unei creșteri mai rapide, a unui număr mai mare de locuri de muncă și a unor servicii mai bune”, se arată în raportul citat.

Cu toate că tehnologiile digitale s-au răspândit cu repeziciune pe aproape tot mapamondul, beneficiile ample ce ar putea rezulta din utilizarea lor au întârziat să se resimtă și au fost inegal distribuite.


”Revoluția digitală” a contribuit la accelerarea ritmului de creștere economică și la apariția de noi oportunități, însă fenomenul trebuie dublat de îmbunătățirea reglementărilor care asigură competitivitate, de adaptarea aptitudinilor forței de muncă la cerințele noii economii și de asigurarea răspunderii instituționale.

Experții Băncii Mondiale notează că, din punct de vedere tehnologic, două treimi din locurile de muncă din țările în curs de dezvoltare, printre care și România, sunt susceptibile automatizării. Efectele întârzie să fie resimțite din cauza salariilor reduse din aceste țări și a ritmului lent de adoptare a noilor tehnologii.

În lipsa educației, noile tehnologii duc la creșterea inegalității sociale

Mai mulți factori, printre care și avansul noilor tehnologii, au schimbat distribuția veniturilor în cadrul statelor, în defavoarea angajaților care desfășoară munci ”de rutină”.

”În ultimele câteva decenii, și în special după anii 2000, procentul venitului național care ajunge la angajați a scăzut abrupt în statele dezvoltate și în multe state în curs de dezvoltare, ca urmare a reducerii veniturilor ce ajung la angajații care desfășoară activități de rutină – pe baza unor proceduri bine definite și care sunt ușor de automatizat”, se arată în raport.


În SUA, spre exemplu, procentul din venitul național care ajunge la angajații ce desfășoară o muncă de rutină a scăzut de la 38% la 23% din 1960 și până în prezent. În mod similar, procentul care ajunge la angajații care desfășoară activități ce nu sunt considerate de rutină a urcat de la 24% la 34%.

În România, în anii 2000, procentul a urcat la 25%, de la 21%, cel al muncii de rutină înregistrând un declin. Ca urmare a acestei evoluții, inegalitatea socială a crescut, notează experții instituției internaționale. Persoanele fără aptitudini au ajuns să câștige mai puțin, prin urmare, un sistem de educație adecvat este necesar pentru a combate aceste efecte legate de creșterea inegalității.

Educația și abilitățile determină dacă promisiunea dividendelor digitale se concretizează sau dacă avansurile tehnologice se traduc prin și mai multă inegalitate într-o competiție între aptitudini și tehnologii”, se arată în raport, recomandarea fiind aceea de a investi în educație astfel încât forța de muncă să țină pasul cu inovațiile tehnologice.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: