Numărul conexiunilor la internet fix a depășit anul trecut pragul de șase milioane, ceea ce înseamnă că trei sferturi dintre gospodării beneficiau de astfel de servicii, se arată într-un raport al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Din cele 410.000 conexiuni noi din 2021, activarea a 250.000 conexiuni în rural a dus penetrarea la 64% din gospodării, comparativ cu 81% în urban, se arată în raportul pentru anul 2021, publicat marți de ANCOM.
Indicatorii statistici ce caracterizează evoluția pieței de comunicații electronice în anul 2021 evidențiază o creștere de 32% a traficului de internet mobil, în timp ce traficul de internet fix a înregistrat o creștere de 16%, menționează ANCOM într-un comunicat.
Astfel, la finele anului 2021, erau 6,1 milioane de conexiuni la internet fix (+7% anual), dintre care 85% (adică 5,2 milioane, în creștere anuală cu 15%) reprezentau conexiuni de foarte mare viteză (peste 100 Mbps). În mediul rural, creșterea conexiunilor de foarte mare viteză a fost de 35%.
Creștere de 16% a traficului în 2021, după un avans de 51% în 2020
Traficul de internet fix și-a domolit creșterea, ajungând la aproape 12.000 PB (+16% în 2021, comparativ cu creșterea de 51% din anul 2020), astfel că traficul mediu lunar de internet fix/locuitor a fost de 52 GB/lună. În urban, 9 din 10 conexiuni sunt de peste 100 Mbps, proporția fiind de 8 din 10 în rural.
În funcție de numărul de conexiuni la internet fix înregistrate la sfârșitul anului 2021, RCS&RDS avea o cotă de piață de 63%, grupul Orange 23%, ceilalți furnizori însumând 14%.
La finele anului trecut, existau 21,2 milioane de conexiuni active la internet mobil (+4%), 74% dintre acestea fiind conexiuni 4G sau 5G (15,6 milioane, în creștere cu 15%).
Traficul de internet mobil a ajuns la 1.500 PB, în creștere cu 32% față de 2020, astfel că traficul mediu a ajuns la 6,5 GB/lună/locuitor. În funcție de numărul de conexiuni active la internet mobil de la finalul anului 2021, grupul Orange avea o cotă de piață de 43%, Vodafone 24%, ceilalți furnizori însumând 33%.
Traficul de voce din rețelele mobile și-a reluat tendința de scădere întreruptă de pandemie
În ceea ce privește telefonia mobilă, erau 22,9 milioane de cartele SIM active de telefonie mobilă, dintre care 62% pe bază de abonament și 38% pe bază de cartele preplătite.
Numărul cartelelor SIM preplătite de telefonie mobilă active a înregistrat o scădere anuală de 3%, în timp ce numărul de cartele SIM cu abonament a crescut cu 4%.
După creșterea excepțională din anul 2020 (+8%), traficul de voce din rețelele mobile și-a reluat tendința de scădere și în 2021 a scăzut cu 4%. Traficul mediu de telefonie mobilă efectuat de un locuitor a fost de 4 ore și 57 minute/lună, respectiv de 23 SMS-uri/lună. În funcție de numărul de cartele SIM active la sfârșitul anului 2021, grupul Orange avea o cotă de piață de 41%, Vodafone 29%, ceilalți furnizori însumând 30%.
De asemenea, potrivit datelor ANCOM, erau 7,8 milioane de abonamente la servicii TV, tot mai mulți abonați înlocuind serviciile prin satelit/DTH (-17%, până la un total de 1,5 milioane) cu cele prin cablu (+6%, până la un total de 6,2 milioane). În funcție de numărul total de abonați de la finalul anului 2021, RCS&RDS avea o cotă de piață de 65%, grupul Orange 19%, ceilalți furnizori însumând 16%.
Venituri de 3,5 miliarde de euro pentru giganții telecom
Veniturile din furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice au înregistrat o creștere anuală de 2%, depășind 17 miliarde de lei (3,5 miliarde de euro), cu o pondere în PIB de 1,45%. Telefonia mobilă a generat 36% din totalul veniturilor telecom, internetul (fix și mobil) 33%, segmentul de retransmisie a programelor TV 15%, celelalte servicii însumând 16%.
În medie, venitul lunar din sectorul telecom a fost de 74 lei per locuitor, cu 2 lei mai mult decât media din 2020. În funcție de veniturile obținute în 2021 din rețele și servicii de comunicații electronice, grupul Orange avea o cotă de piață de 40%, Vodafone 24%, RCS&RDS 22%, ceilalți furnizori însumând 14%.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea conectivități ultra-rapide.