luni

17 iunie, 2024

3 iunie, 2024

Principalele partide din România au investit în campanii publicitare online mai mult decât întregile lor familii politice europene. PSD și PNL se află pe locurile 4, respectiv 5, în topul celor mai mari finanțatori europeni de campanii publicitare derulate online. La mică distanță, USR se află pe locul 7 la nivel european.

Politico a consultat datele publice ale Google și Meta și datele ONG-ului WhoTargetsMe pentru a obține o imagine a ceea ce se întâmplă în mediul online european înainte de alegerile din 6-9 iunie pentru Parlamentul European.

Partidelor din România le place publicitatea online

Din analiza Politico reiese că PSD a plătit 105.000 euro pentru campanii publicitare, de trei ori și ceva mai mult decât a plătit familia sa politică, S&D (33.500 euro). PNL a plătit 98.700 euro, ceva mai mult decât familia sa politică, PPE (78.400 euro).


USR a plătit reclame de 90.000 euro, peste familia sa politică, Renew (78.700 euro).

De precizat: aceste sume sunt cele plătite direct de partide și nu conțin reclame cumpărate prin intermediul diverselor ONG-uri care gravitează în jurul fiecărui partid.

Când se adună banii plătiți de partide din aceeași țară, România se află pe locul 4 în topul cheltuielilor generale cu publicitate online.

Nimeni nu întrece Fidesz în Europa

La nivel european, cea mai mare sumă investită în publicitate online este de 230.000 euro, bani plătiți de formațiunea maghiară Fidesz.

În ultima săptămână, a fost aproape imposibil pentru alegătorii din Polonia, Belgia și România să scape de avalanșa de reclame politice online


Politicienii și partidele și-au mărit cheltuielile pentru reclamele online într-o cursă de a atrage voturi înaintea alegerilor pentru Parlamentul European de săptămâna aceasta.

Niciun partid nu întrece însă Fidesz, care au cheltuit pe platformele Google – o rețea de 35 de milioane de site-uri web, pe Facebook și Instagram ale Meta, folosite de mai mult de jumătate dintre europeni, peste 200.000 de euro.

Partidele naționale de extremă-dreapta au cotizat la YouTube și Google pentru a-și promova ideile, cum ar fi reprimarea migrației excesive în bloc sau pentru a-și ataca adversarii politici sau sprijinul Bruxelles pentru Ucraina împotriva invaziei ruse.

În topul banilor cheltuiți pentru reclamă online sunt și partidele naționale conectate la Partidul Popular European, Social-Democrații și Verzii.

În ultima săptămână, scrie Politico, a fost aproape imposibil pentru alegătorii din țări precum Polonia, Belgia și România să scape de avalanșa de reclame politice online. Nu este însă clar dacă milioanele de euro cheltuite pentru publicitate în ultimele săptămâni vor fi suficiente pentru a atrage atenția – și voturile – europenilor care stau pe Instagram sau care caută informații pe Google.

Un studiu din aprilie a arătat că publicitatea politică de pe rețelele de socializare ar putea influența rezultatele alegerilor, dar noile legi europene în materie de tehnologie și de confidențialitate au îngreunat politicienilor să țintească grupuri pe criterii demografice sau domenii de interes.

Tipul de mesaje promovate de Fidesz și AfD

Niciunul dintre mesajele promovate pe bani în mediul online nu este subtil: reclamă după reclamă, Fidesz și-a descris oponenții ca fiind îndatorați Bruxelles și mega-donatorilor precum George Soros. În alte reclame, Fidesz s-a poziționat drept „partidul păcii”, acuzând oponenții că sunt în favoarea războiului.

„Protejați femeile și fetele! Occidentul votează AfD”, spune o reclamă a partidului de extremă dreaptă din Germania, care prezintă o tânără blondă privind în lateral, aparent îngrijorată, pe o stradă pe timp de noapte. Reclama a fost afișate de cel puțin 90 de milioane de ori în Germania, conform estimărilor conservatoare ale Google.

Când sunt ordonați cei mai mari cheltuitori în reclame politice din fiecare țară din UE, șapte din cei mai mari 10 cheltuitori naționali au fost partide de dreapta și de extremă dreapta, inclusiv Fidesz din Ungaria, AfD din Germania, Partidul Libertății din Austria (FPÖ), Democrații din Suedia, Partidul Polonez. Drept și Justiție, Frații Italiei și Vox din Spania.

Plățile către Google – cel mai mare donator este USR

Irlanda este singurul membru UE în care cel mai mare plătitor de reclame politice pe Google este un partid de stânga- Sinn Fein, care a cheltuit 10.700 neuro pe campanii online.

În perioada 30 aprilie- 29 mai, în România cel mai mare cumpărător de publicitate online pe Google a fost tandemul USR-Renew.

Cel mai promovat român: Marcel Ciolacu, care nu prea vorbește de alegeri europarlamentare

În comparație, cei mai mari cheltuitori politici pe Meta în țările UE, vin din Belgia (Vlaams Belang), Spania, Italia și Suedia.

Partidele mai noi și unele partide de extremă dreapta „văd o oportunitate în online din cauza accesului mai dificil la mass-media tradiționale”, explică Sam van der Staak, directorul programului Europa pentru Institutul Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală.

O altă țară cu cheltuieli mari în publicitate pe rețele sociale este România. Între 27 aprilie și 26 mai, cele mai recente cifre disponibile, partidul a alocat în jur de 250.000 de euro în mod colectiv, atât pentru reclamele pe Meta, cât și pe Google.

Cel mai bun candidat individual care cheltuiește pe platformele Meta a fost actualul premier al României, Marcel Ciolacu, deși abia a menționat votul Parlamentului European din 6-9 iunie în mesajele sale plătite. În schimb, politicianul social-democrat a susținut eforturile de reindustrializare a țării, precum și încercările de a-i stimula creșterea economică.

Explicația ultimului loc ocupat de Franța

În Franța, legea locală interzice reclamele politice, inclusiv cele online, cu șase luni înainte de orice alegeri. Asta înseamnă că, în timp ce companiile de rețele sociale înregistrează foarte puține mesaje plătite – mai puțin de 1.000 de euro pentru toată Franța, de exemplu – aceste reclame nu sunt direct legate de alegeri.

În schimb, ele sunt cumpărate de grupurile de campanie sau agenții administrației publice locale pentru a promova interese specifice – publicitate „pe bază de probleme” care trebuie inclusă în registrele lor de transparență.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: