Analiză

Deficitul guvernamental, în afara practicii europene: Cum stau ceilalți

România a înregistrat în 2018 cel mai mare deficit guvernamental dintre statele UE, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu excepţia puţin relevantă a Ciprului (-4,8%… Mai mult

09.06.2019

La obiect

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare.  Un moment de… Mai mult

07.06.2019

Analiză

Mda..: Creșterea economică de 5%, integral pe consum. Industria nu mai e locomotiva – contribuţia ei la PIB e la jumătate faţă de cea contabilizată de sectorul bugetar

Institutul Național de Statistică a confirmat estimarea-semnal de la mijlocul lunii trecute și a anunțat o creștere a Produsului Intern Brut pe primul trimestru din… Mai mult

06.06.2019

La obiect

INS : Veniturile românilor au crescut cu 26% anul trecut – pe ce s-au dus banii economisiți la alimente

Veniturile lunare ale unei familii din România au fost în 2018 de 4.251 lei, în creştere cu 25,3% mai mari faţă de anul anterior, potrivit… Mai mult

06.06.2019

Cronicile

Trei propuneri ale PIAROM pentru reforma reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional

de Vladimir Ionescu 23.3.2017

Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM solicită autorităților să adopte rapid măsuri stimulative concrete pentru implicarea capitalului privat în învățământul tehnic și profesional din România.

Într-un comunicat emis joi, PIAROM transmite că aceste măsuri trebuie să vizeze atât procesul educațional, cât și în ceea ce privește revizuirea nomenclatorului calificărilor profesionale, stabilirea unor cifre de școlarizare realiste și adaptarea programelor școlare la realitățile pieței muncii.

În comunicat se afirmă: Precizăm că, pe fondul perpeturării unui sistem birocractic și insuficient corelat cu cerințele angajatorilor, implicarea capitalului privat în sistemul de învățământ tehnic și profesional se află la cel mai redus nivel dintre toate formele de învățământ preuniversitar.

Astfel, dintre cei 20.716 de elevi înmatriculați în școli profesionale în anul terminal 2016/2017, doar 422 (2,03%) provin din sistemul de educație privat, în timp ce  doar 405 (0,72%) din cei 55.560 absolvenți ai liceelor tehnologice din România sunt înmatriculați în unități de învățământ private.

PIAROM susține pe deplin orice măsură de stimulare a implicării capitalului privat în învățământul tehnic și profesional, context în care apreciem că reglementarea învățământului dual reprezintă, în mod categoric, un important pas înainte. Pe de altă parte, subliniem că atragerea angajatorilor în acest sistem de educație implică, în primul rând, o responsabilitate sporită și o atitudine activă din partea autorităților. În acest sens, PIAROM solicită autorităților responsabile adoptarea rapidă cel puțin a următoarelor 3 măsuri:

  • Revizuirea rapidă a metodologiei de stabilire a cifrelor de școlarizare pentru învățământul tehnic și profesional. Precizăm că metodologia actuală, bazată pe centralizarea solicitărilor instituțiilor de învățământ, fundamentate pe date mai mult sau mai puțin corelate cu realitatea, a generat dezechilibre semnificative în plan regional. Subliniem că există județe în care pentru anumite calificări profesionale există mai mulți absolvenți în fiecare an decât numărul total de locuri de muncă din piață aferente ocupațiilor corespondente. Precizăm că autoritățile dispun de cel mai obiectiv instrument de evaluare a nevoii de forță de muncă, dar și a dinamicii acesteia, respectiv aplicația REVISAL, fără însă ca în prezent datele extrase din această aplicație să fie folosite în mod efectiv pentru fundamentarea cifrelor de școlarizare;
  • Modificarea metodologiei de evaluare a inserției socio-profesionale a absolvenților unităților de învățământ tehnic și profesional. PIAROM consideră că evaluarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă este singura modalitate de evaluare obiectivă a realismului cifrelor de școlarizare și a calității procesului educațional. În prezent, astfel de evaluări se realizează doar în baza unor chestionări la nivelul unor județe pilot, ceea ce generează atât cheltuieli suplimentare pentru autorități, cât și un nivel ridicat de subiectivitate. Din nou, PIAROM dorește să aducă în atenție rolul aplicației REVISAL, singurul instrument obiectiv care permite o analiză actualizată a pieței forței de muncă. Solicităm autorităților competente să întreprindă măsurile necesare pentru completarea aplicației REVISAL cu informațiile referitoare la nivelul de calificare profesională al angajatului, respectiv cu privire la diploma/certificarea în baza căreia acesta își desfășoară activitatea (instituția absolvită, anul absolvirii și calificarea profesională).
  • Modificarea procedurii de evaluare a unităților din învățământul tehnic și profesional. Avem în vedere o evaluare a acestor unități prin prisma gradului în care acestea satisfac cerințele pieței forței de muncă, respectiv prin prisma inserției socio-profesionale a absolvenților, evaluată în mod obiectiv, după cum s-a precizat anterior, prin intermediul aplicației REVISAL. Precizăm că PIAROM este prima organizație neguvernamentală din România care a realizat un studiu privind structura forței de muncă din România la nivel regional, având la bază date din REVISAL, furnizate prin amabilitatea Inspecției Muncii. Studiul relevă o serie de tendințe ale evoluției pieței muncii din România, cum ar fi scăderea numărului de salariați încadrați pe posturi cu studii superioare, creșterea ponderii muncii necalificate în total forță de muncă sau accentuarea unor dezechilibre regionale în ceea ce privește distribuția specialiștilor, fără însă ca structura actuală a datelor din REVISAL să permită și realizarea unei analize în corelare cu nivelul real de calificare al salariaților și cu unitatățile de învățământ absolvite.

Considerăm că cele 3 măsuri enunțate anterior sunt critice pentru o reformă reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional și condiționează aplicarea cu succes a noilor reglementări privind învățământul dual.

În acelați timp, creșterea acurateții și completitudinii înregistrărilor din aplicația REVISAL ar permite o adaptare mult mai bună a sistemului de educație la cerințele pieței muncii, atât prin definirea de noi calificări profesionale, cât și prin fundamentarea pe o bază reală a cifrelor de școlarizare sau prin utilizarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă drept criteriu de evaluare a unităților de învățământ.

Nu în ultimul rând, subliniem că analizele privind structura și tendințele pieței muncii din România, bazate pe date extrase din aplicația REVISAL, ar trebui luate în considerare în proiectarea și implementarea oricărei politici publice cu impact asupra mediului de afaceri și dezvoltării regionale. Apreciem că numai printr-o cunoaștere și conștientizare deplină a realităților pieței muncii, inclusiv a corelării cu structura sistemului de educație la nivel regional, este posibilă o dezvoltare omogenă a forței de muncă, corelată cu domeniile de competitivitate și cu prioritățile investiționale ale României.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.3.2017

2 comentarii

  1. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    23.3.2017, 8:55 pm

    1.In naivitatea sa, PIAROM asteapta de la Guvernul actual, ceeace de 27 de ani guvernele au demonstrat ca nu intra in expertiza si preocuparea lor!
    PIAROM nu intelege, ca guvernul Romaniei are ca atributie stricta administrarea BUGETARA a Romaniei, iar nu “administrarea DEZVOLTARII ECONOMICE si INDUSTRIALE a tarii”, care ar solicita instrumente si tehnici speciale pentru functionalizarea si performata domeniului educatie-invatamint!
    Guvernele romanesti nu dispun de instrumente si expertiza imbunatatirii sistemului de invatamint in general sau a celui tehnic si profesional (in special).Fiecare ministru a copiat sisteme straine sau a improvizat dupa “muschii” sai, metode sau masuri de degradare tot mai deplina a invatamintului romanesc.
    2.Imbunatatirea invatamintului pe intreg palierul cerintelor unei economii moderne este posibila doar la nivel national, sistemic – odata cu asumarea/implementarea unui “proiect NATIONAL de reindustrializare”, care sa determine elevii/studentii sa invete, pentru a face fata competitiei pentru locurile de munca industriale, aflate in crestere.Numai in acest caz, scoala/liceul/universitatea devine sensibila si interesata de buna pregatire profesionala, evaluarea si inscrierile la cursuri fiind in raport direct cu locurile de munca ocupate imediat dupa absolvire de elevii/studentii acestora.Daca azi absolventii se angajeaza ca someri la AJOFM, ce interes au de a invata, ori liceul/universitatea de a se imbunatati?
    3.In lipsa unui proiect de tara, cu obiectivul reindustrializarii Romaniei, pe care “CONFERINTA din 21 martie a CursDeGuvernare” l-a solicitat ROMANIEI in mod expres, PIAROM poate astepta pina la Calendele Grecesti, “masuri stimulative, pentru implicarea capitalului privat in invatamintul tehnic si profesional din Romania”!Ziua trece, leafa merge pentru birocratii si politicii PSD! “Privatii” n-au decit sa munceasca si sa astepte…minunile guvernarii!
    4.Daca totusi PIAROM vrea sa iasa prin forte proprii din blocajul lipsei “proiectului de reindustrialzare”, el exista si sta la dispozitia sa pentru promovare la guvern, la tel. 0721316019.In lipsa lui si peste alti 27 de ani, asteptarile de azi sau altele, se vor dovedi la fel de nerealizabile, ca si cele de acum ani de zile, ale AmCham,Consiliului Investitorilor straini, Asociatiei Siderurgistilor, AOAR, etc., etc…

  2. Ioan Faur - inginer,formator de formatori
    25.3.2017, 8:17 am

    Din pacate problema invatamantului tehnical profesional este cu totul alta.
    1. Lipsa specialistilor de la care sa invete teoria , dar mai ales practica meseriilor care se cer pe piata muncii.Nu uitati ca polonezii au fost recunoscuti pe piata europeana prin instalatori si electricieni si nu prin medici si specialisti de inalta clasa.
    2. Nu se poate face practica pe genunchi , fara dotare si ”consumabile”.Niciodata un electrician sau instalator nu va fi competent pana nu va ”surubarii” cu mainile sale intr-un tablou electric , va face automatizari sau instalatii reale la care sa vada cum functioneaza si sa inteleaga modul de eveluare a functionalitatii.
    3. Trebuie transmis si respectul fata de reglementarile si normativele tehnice si elaborate ghiduri de bune practici si buna executie.
    4. Degeaba avem standarde de pregatire profesionala pe care s-au cheltuit ,inclusiv , bani europeni pentru ca nu le punem in practica.
    5.Colaborarea in triunghi patronate-oficiile de somaj si asociatiile profesionale ar trebui sa fie determinante.

Lăsați un comentariu


Digital

Antonia – primul funcționar virtual din România – devine hologramă cu bani europeni

Vladimir Ionescu

Antonia, primul „public virtual din România, dezvoltat de Primăria Cluj-Napoca, va fi upgradată și va deveni hologramă, printr-un  proiect finanțat cu fonduri europene. Antonia a… Mai mult

Stiri

Campanie de strângere de fonduri pentru profesorul Vintilă Mihăilescu, diagnosticat cu leucemie

Redacţia

Profesorul Vintilă Mihăilescu, diagnosticat cu un tip de cancer agresiv al sângelui, are nevoie de un transplant de celule stem, fiind singura sa șansă de… Mai mult

Stiri

Procurorul general al SUA: Este important ca România să rămână un aliat predictibil, stabil și responsabil

Razvan Diaconu

Este important ca România să rămână un aliat predictibil, stabil și responsabil, care respectă şi promovează valorile democratice și statul de drept, a declarat procurorul… Mai mult

Stiri

Dan Suciu, BNR: Administrația publică reacționează predictibil doar 30% din timp

Vladimir Ionescu

Administrația publică din România are capacitatea de a reacționa predictibil doar 30% din timp, în restul situației fiind necesare reacții rapide cauzate de crize și… Mai mult

Stiri

CCR, formula completă pentru următorii 3 ani – Gheorghe Stan și Cristian Deliorga au depus jurământul

Vladimir Ionescu

Cristian Deliorga și Gheorghe Stan, nominalizările Camerei Deputaților și Senatului, au depus marți jurământul de învestitură în funcţia de judecători ai Curţii Constituţionale. Procurorul Gheorghe… Mai mult

Europa

Șapte cupluri gay solicită CEDO să oblige România la reglementarea parteneriatului civil

Iulian Soare

Asociația ACCEPT și șapte cupluri stabile formate din persoane de același se au dat în judecată statul român la Curtea Europeană a Drepturilor Omului și… Mai mult

Stiri

Michel Platini a fost reținut pentru corupţie în dosarul CM Qatar 2022. Sunt cercetați și foști colaboratori ai lui Nicolas Sarkozy

Vladimir Ionescu

Michel Platini (foto) a fost reţinut, marţi dimineaţă, de autorităţile franceze și este este audiat la Nanterre, la Oficiul anticoruptie al poliţiei judiciare. Potrivit presei… Mai mult