La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Trei propuneri ale PIAROM pentru reforma reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional

de Vladimir Ionescu 23.3.2017

Patronatul Investitorilor Autohtoni – PIAROM solicită autorităților să adopte rapid măsuri stimulative concrete pentru implicarea capitalului privat în învățământul tehnic și profesional din România.

Într-un comunicat emis joi, PIAROM transmite că aceste măsuri trebuie să vizeze atât procesul educațional, cât și în ceea ce privește revizuirea nomenclatorului calificărilor profesionale, stabilirea unor cifre de școlarizare realiste și adaptarea programelor școlare la realitățile pieței muncii.

În comunicat se afirmă: Precizăm că, pe fondul perpeturării unui sistem birocractic și insuficient corelat cu cerințele angajatorilor, implicarea capitalului privat în sistemul de învățământ tehnic și profesional se află la cel mai redus nivel dintre toate formele de învățământ preuniversitar.

Astfel, dintre cei 20.716 de elevi înmatriculați în școli profesionale în anul terminal 2016/2017, doar 422 (2,03%) provin din sistemul de educație privat, în timp ce  doar 405 (0,72%) din cei 55.560 absolvenți ai liceelor tehnologice din România sunt înmatriculați în unități de învățământ private.

PIAROM susține pe deplin orice măsură de stimulare a implicării capitalului privat în învățământul tehnic și profesional, context în care apreciem că reglementarea învățământului dual reprezintă, în mod categoric, un important pas înainte. Pe de altă parte, subliniem că atragerea angajatorilor în acest sistem de educație implică, în primul rând, o responsabilitate sporită și o atitudine activă din partea autorităților. În acest sens, PIAROM solicită autorităților responsabile adoptarea rapidă cel puțin a următoarelor 3 măsuri:

  • Revizuirea rapidă a metodologiei de stabilire a cifrelor de școlarizare pentru învățământul tehnic și profesional. Precizăm că metodologia actuală, bazată pe centralizarea solicitărilor instituțiilor de învățământ, fundamentate pe date mai mult sau mai puțin corelate cu realitatea, a generat dezechilibre semnificative în plan regional. Subliniem că există județe în care pentru anumite calificări profesionale există mai mulți absolvenți în fiecare an decât numărul total de locuri de muncă din piață aferente ocupațiilor corespondente. Precizăm că autoritățile dispun de cel mai obiectiv instrument de evaluare a nevoii de forță de muncă, dar și a dinamicii acesteia, respectiv aplicația REVISAL, fără însă ca în prezent datele extrase din această aplicație să fie folosite în mod efectiv pentru fundamentarea cifrelor de școlarizare;
  • Modificarea metodologiei de evaluare a inserției socio-profesionale a absolvenților unităților de învățământ tehnic și profesional. PIAROM consideră că evaluarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă este singura modalitate de evaluare obiectivă a realismului cifrelor de școlarizare și a calității procesului educațional. În prezent, astfel de evaluări se realizează doar în baza unor chestionări la nivelul unor județe pilot, ceea ce generează atât cheltuieli suplimentare pentru autorități, cât și un nivel ridicat de subiectivitate. Din nou, PIAROM dorește să aducă în atenție rolul aplicației REVISAL, singurul instrument obiectiv care permite o analiză actualizată a pieței forței de muncă. Solicităm autorităților competente să întreprindă măsurile necesare pentru completarea aplicației REVISAL cu informațiile referitoare la nivelul de calificare profesională al angajatului, respectiv cu privire la diploma/certificarea în baza căreia acesta își desfășoară activitatea (instituția absolvită, anul absolvirii și calificarea profesională).
  • Modificarea procedurii de evaluare a unităților din învățământul tehnic și profesional. Avem în vedere o evaluare a acestor unități prin prisma gradului în care acestea satisfac cerințele pieței forței de muncă, respectiv prin prisma inserției socio-profesionale a absolvenților, evaluată în mod obiectiv, după cum s-a precizat anterior, prin intermediul aplicației REVISAL. Precizăm că PIAROM este prima organizație neguvernamentală din România care a realizat un studiu privind structura forței de muncă din România la nivel regional, având la bază date din REVISAL, furnizate prin amabilitatea Inspecției Muncii. Studiul relevă o serie de tendințe ale evoluției pieței muncii din România, cum ar fi scăderea numărului de salariați încadrați pe posturi cu studii superioare, creșterea ponderii muncii necalificate în total forță de muncă sau accentuarea unor dezechilibre regionale în ceea ce privește distribuția specialiștilor, fără însă ca structura actuală a datelor din REVISAL să permită și realizarea unei analize în corelare cu nivelul real de calificare al salariaților și cu unitatățile de învățământ absolvite.

Considerăm că cele 3 măsuri enunțate anterior sunt critice pentru o reformă reală a sistemului de învățământ tehnic și profesional și condiționează aplicarea cu succes a noilor reglementări privind învățământul dual.

În acelați timp, creșterea acurateții și completitudinii înregistrărilor din aplicația REVISAL ar permite o adaptare mult mai bună a sistemului de educație la cerințele pieței muncii, atât prin definirea de noi calificări profesionale, cât și prin fundamentarea pe o bază reală a cifrelor de școlarizare sau prin utilizarea inserției absolvenților pe piața forței de muncă drept criteriu de evaluare a unităților de învățământ.

Nu în ultimul rând, subliniem că analizele privind structura și tendințele pieței muncii din România, bazate pe date extrase din aplicația REVISAL, ar trebui luate în considerare în proiectarea și implementarea oricărei politici publice cu impact asupra mediului de afaceri și dezvoltării regionale. Apreciem că numai printr-o cunoaștere și conștientizare deplină a realităților pieței muncii, inclusiv a corelării cu structura sistemului de educație la nivel regional, este posibilă o dezvoltare omogenă a forței de muncă, corelată cu domeniile de competitivitate și cu prioritățile investiționale ale României.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.3.2017

2 comentarii

  1. Caliman Eugen-consultant dezvoltare economica
    23.3.2017, 8:55 pm

    1.In naivitatea sa, PIAROM asteapta de la Guvernul actual, ceeace de 27 de ani guvernele au demonstrat ca nu intra in expertiza si preocuparea lor!
    PIAROM nu intelege, ca guvernul Romaniei are ca atributie stricta administrarea BUGETARA a Romaniei, iar nu “administrarea DEZVOLTARII ECONOMICE si INDUSTRIALE a tarii”, care ar solicita instrumente si tehnici speciale pentru functionalizarea si performata domeniului educatie-invatamint!
    Guvernele romanesti nu dispun de instrumente si expertiza imbunatatirii sistemului de invatamint in general sau a celui tehnic si profesional (in special).Fiecare ministru a copiat sisteme straine sau a improvizat dupa “muschii” sai, metode sau masuri de degradare tot mai deplina a invatamintului romanesc.
    2.Imbunatatirea invatamintului pe intreg palierul cerintelor unei economii moderne este posibila doar la nivel national, sistemic – odata cu asumarea/implementarea unui “proiect NATIONAL de reindustrializare”, care sa determine elevii/studentii sa invete, pentru a face fata competitiei pentru locurile de munca industriale, aflate in crestere.Numai in acest caz, scoala/liceul/universitatea devine sensibila si interesata de buna pregatire profesionala, evaluarea si inscrierile la cursuri fiind in raport direct cu locurile de munca ocupate imediat dupa absolvire de elevii/studentii acestora.Daca azi absolventii se angajeaza ca someri la AJOFM, ce interes au de a invata, ori liceul/universitatea de a se imbunatati?
    3.In lipsa unui proiect de tara, cu obiectivul reindustrializarii Romaniei, pe care “CONFERINTA din 21 martie a CursDeGuvernare” l-a solicitat ROMANIEI in mod expres, PIAROM poate astepta pina la Calendele Grecesti, “masuri stimulative, pentru implicarea capitalului privat in invatamintul tehnic si profesional din Romania”!Ziua trece, leafa merge pentru birocratii si politicii PSD! “Privatii” n-au decit sa munceasca si sa astepte…minunile guvernarii!
    4.Daca totusi PIAROM vrea sa iasa prin forte proprii din blocajul lipsei “proiectului de reindustrialzare”, el exista si sta la dispozitia sa pentru promovare la guvern, la tel. 0721316019.In lipsa lui si peste alti 27 de ani, asteptarile de azi sau altele, se vor dovedi la fel de nerealizabile, ca si cele de acum ani de zile, ale AmCham,Consiliului Investitorilor straini, Asociatiei Siderurgistilor, AOAR, etc., etc…

  2. Ioan Faur - inginer,formator de formatori
    25.3.2017, 8:17 am

    Din pacate problema invatamantului tehnical profesional este cu totul alta.
    1. Lipsa specialistilor de la care sa invete teoria , dar mai ales practica meseriilor care se cer pe piata muncii.Nu uitati ca polonezii au fost recunoscuti pe piata europeana prin instalatori si electricieni si nu prin medici si specialisti de inalta clasa.
    2. Nu se poate face practica pe genunchi , fara dotare si ”consumabile”.Niciodata un electrician sau instalator nu va fi competent pana nu va ”surubarii” cu mainile sale intr-un tablou electric , va face automatizari sau instalatii reale la care sa vada cum functioneaza si sa inteleaga modul de eveluare a functionalitatii.
    3. Trebuie transmis si respectul fata de reglementarile si normativele tehnice si elaborate ghiduri de bune practici si buna executie.
    4. Degeaba avem standarde de pregatire profesionala pe care s-au cheltuit ,inclusiv , bani europeni pentru ca nu le punem in practica.
    5.Colaborarea in triunghi patronate-oficiile de somaj si asociatiile profesionale ar trebui sa fie determinante.

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European nu înțelege competențele unor portofolii din noua Comisie și cere lămuriri suplimentare

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult