Evenimentul

Guvernul Orban – demis după un mandat de 3 luni și o zi. Un pas spre anticipate

Guvernul Orban a fost demis miercuri prin moțiune de cenzură, cu 261 voturi pentru, cu 28 mai mult decât majoritatea necesară. Statistica oficială: voturi exprimate… Mai mult

05.02.2020

La obiect

Paradoxurile salariului minim românesc în context european

Potrivit datelor prezentate de Eurostat, salariul minim brut din România a ajuns în ianuarie 2020 la suma de 466 euro, peste cele din Bulgaria (312… Mai mult

04.02.2020

La obiect

Guvernele României au redus cu 17% acumulările cetățenilor în pensiile private, prin reducerea contribuției

Din cauza nerespectării legii 411/2004, a fondurilor de pensii administrate privat, românii au acumulat, în contul lor personal de Pilon 2, sume cu 17% mai… Mai mult

03.02.2020

Chestiunea

România – cel mai ridicat risc de sărăcie pentru persoanele care lucrează

Potrivit datelor publicate de Eurostat, România conduce în topul european al riscului de sărăcie pentru persoanele care lucrează, cu un procentaj calculat pentru anul 2018… Mai mult

03.02.2020

Cronicile

Proiectul Nabucco a picat. OMV Confirmă. Anunțul oficial va fi făcut pe 28 iunie. Planul B

de Iulian Soare 26.6.2013

Proiectul Nabucco, în care este implicată şi România, nu va fi realizat, deoarece consorţiul care operează exploatarea gazeiferă Şah Deniz (Azerbaidjan) a selectat o altă rută de export către Europa, relatează cotidianul austriac Die Presse, fără a preciza sursa informației.

“Proiectul Nabucco a eşuat (…) Motivul deciziei pare să fie opoziţia grupului BP”, scrie Die Presse în ediția online.

Publicaţia sugerează astfel că grupul de la Şah Deniz a selectat ca rută de export către Europa gazoductul TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care va trece prin Grecia, Albania şi Marea Adriatică, având ca punct final un terminal din sudul Italiei.

Consorţiul care exploatează zăcământul gigant de gaze naturale Şah Deniz, din Marea Caspică, a luat recent decizia finală privind ruta pe care va exporta gaz către Europa, având de ales între proiectul Nabucco, susţinut de UE, şi TAP. Decizia urmează să fie anunţată oficial vineri.

Nabucco este susţinut politic de UE şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.

Compania azeră de petrol şi gaze SOCAR, controlată de stat, a câştigat recent controlul companiei greceşti DESFA, operatorul reţelei de transport al gazelor naturale din Grecia, după retragerea grupului Gazprom din cursă, potrivit presei internaţionale. Privatizarea DESFA a fost unul dintre obiectivele convenite în acordul de finanţare externă încheiat de Grecia cu UE şi FMI.

Proiectul Nabucco vizează alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria.

Iniţial, gazoductul urma să traverseze şi teritoriul Turciei, având o lungime de 3.900 kilometri şi un cost estimat la 7,9 miliarde euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut şi redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusă la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, România şi Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.

Partenerii Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Mediaş (România), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) şi GDF Suez (Franţa).

GDF Suez a intrat în proiect în luna mai, preluând 9% din acţiunile consorţiului de la Nabucco. Anterior, în aprilie, grupul german RWE a renunţat la Nabucco, participaţia companiei fiind preluată de OMV.

Azerbaidjanul este principalul potenţial furnizor de gaze naturale pentru Nabucco, mai ales după ce Statele Unite şi aliaţii din Europa au impus sancţiuni economice dure asupra Iranului.

Exploatarea gazeiferă de la Şah Deniz, situată în Marea Caspică, este operată de gigantul birtanic BP, în parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franţa), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), şi TPAO (Turcia).

Proiectul TAP vizează transportul de gaze naturale azere din Turcia, prin Grecia, Albania şi Italia, traversând Marea Adriatică, cu destinaţia finală în Italia. Acţionarii proiectului sunt Axpo (Elveţia), Statoil (Norvegia) şi E.ON (Germania).

OMV confirmă

Într-un anunț postat pe site-ul său, compania OMV confirmă că a fost anunțată de decizie:

Ad hoc announcement: Decision on Nabucco West

The Shah Deniz II consortium informed OMV, as a shareholder of NABUCCO Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), about the decision on their preferred gas transportation route to Europe. The Nabucco West project was not selected by the consortium. While OMV accepts the decision of the consortium, OMV is of the opinion that the offer which was submitted by NGPI met all the selection criteria and was highly competitive.

The decision does not influence OMV’s strategy of growing upstream and integrated gas. OMV intends to play a role in further securing and diversifying the gas supply to Europe and will assess alternatives to complement the existing supply routes. OMV believes that a lot of highly valuable work and goodwill has been put into this project which will pay off in future projects.

Planul B: OMV vrea conductă proprie pentru gazele din Marea Neagră. România plusează și cu gazele de șist

Grupul austriac OMV, acționarul principal al Nabucco, a anunțat, miercuri, că în urma eșecului acestui proiect compania ar putea să dezvolte un gazoduct propriu pentru rezervele din Marea Neagră, concesionate de la statul român.

Directorul general al OMV, Gerhard Roiss, a declarat, într-o conferință de presă, că în maxim un an şi jumătate, când va avea rezultatele complete ale prospecțiunilor din Marea Neagră, va putea deecidee privind noua conductă.El a arătat că grupul OMV a investit până acum 50 de milioane de euro în planificarea Nabucco, progresele înregistrate urmând să fie refolosite în eventuala nouă conductă balcanică.

”Vrem să găsim propriile noastre gaze și trebuie să ne concentrăm pe acest obiectiv”, a declarat Roiss, citat de presa austriacă.

OMV Petrom şi ExxonMobil estimează investiții proprii de până la 1 miliard de dolari în explorarea unui perimetru concesionat de Guvernul României în Marea Neagră.

Șeful OMV a estimat că rezervele din Marea Neagră pot asigura circa 6 miliarde de metri cubi pe an pentru noua conductă, valoare comparabilă cu fluxul pe care Nabucco l-ar fi preluat de șla Șah Deniz, de 10 miliarde de metri cubi pe an. Mai incertă este însă cantitatea totală de gaze din Marea Neagră și, deci, perioada pentru care poate fi exploatat zăcământul la debitul avansat de Roiss.

La rândul său, Guvernul de la București a anunțat că România își reorientează investițiile în rezervele de gaze de șisturi și gaze naturale din Marea Neagră, pentru a-și asigura independența energetică.

”Opțiunile vizate de România (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din șisturi) au potențialul de a creşte şi mai mult independența energetică a țării noastre. De asemenea, la nivel regional vom continua eforturile pentru realizarea proiectelor demarate, între care rămâne o prioritate proiectul AGRI. Aceste eforturi includ analizarea cu atenție a tuturor oportunităților de diversificare a surselor de aprovizionare energetică”, a precizat Departamentul pentru energie al Ministerului Economiei.

Potrivit sursei citate, în acest sens, autoritățile române au în derulare o analiză complexă a situației energetice la nivel național şi regional, pornind de la diversele scenarii privind dezvoltarea Coridorului Sudic de gaze, din care făcea parte și Nabucco.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

”PNDL trebuie regândit, nu desființat” – președintele Iohannis, la adunarea primarilor de comune:

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis susține continuarea programului PNDL, dar consideră că acesta trebuie regândit, pentru a se stopa risipirea banilor publici pe lucrări inutile. Prezentă și… Mai mult

Europa

Bătălia epică dintre Mediu și Agricultură provocată de Green Deal în Bugetul multianual al UE

Victor Bratu

Directoratele Generale de Mediu și Agricultură din cadrul Comisiei Europene sunt în ”război” din cauza opiniilor divergente în legătură cu amploarea măsurilor pe care UE… Mai mult

Stiri

Marile companii ale lumii și fabricile lor din China blocate de coronavirus. Lista bunelor intenţii şi teama de recesiune

Adrian N Ionescu

Marile companii occidentale, care au zeci de fabrici în China, fac eforturi timide să repornească activitatea, măcar parţial, în unele din acestea, în vreme ce… Mai mult

Stiri

Mandate nelimitate la conducerea Consiliului Concurenței – legea a fost modificată

Vladimir Ionescu

Guvernul a eliminat în ianuarie limitarea la două mandate a membrilor plenului Consiliului Concurenței, astfel încât funcția de președinte al acestei instituții poate fi deținută… Mai mult

Stiri

Schimbare de încadrare în dosarul accidentului produs de Mario Iorgulescu: procurorii cer arestarea pentru omor

Vladimir Ionescu

Procurorii au cerut luni, Tribunalului București, mandat de arestare preventivă în lipsă pentru Mario Iorgulescu, acuzat că a provocat un accident rutier în care și-a… Mai mult

Stiri

Prima alianță electorală locală: PSD, ALDE și Pro România, candidați unici în întreg județul Bistrița

Razvan Diaconu

PSD, Pro România și ALDE vor merge împreună în alegerile locale de la nivelul județului Bistrița Năsăud, a anunțat luni președintele PSD Bistrița, Radu Moldovan… Mai mult

Stiri

Cercetare disciplinară 2020: Tot ce trebuie să știe angajatorii despre procedură și rigorile sale

AVOCATNET

Exceptând avertismentul scris, orice sancțiune disciplinară aplicată salariatului trebuie să fie precedată de o cercetare disciplinară, potrivit Codului muncii. Există reguli în privința cercetării ce… Mai mult