La obiect

Bilanțul Sănătății, la preluarea mandatului: cel mai mare deficit, generat de salariile estimate greșit

“Nu vrem să speriem pe nimeni, dar deficitul la Fondul Naţional Unic de Sănătate, în primele nouă luni, este de trei miliarde de lei. Prima… Mai mult

07.11.2019

La obiect

Documente MFP – execuția după T3: ”gaura” reală de la buget este de 21,7 mld de lei

Anunțul de miercuri al premierului Ludovic Orban, potrivit căruia gaura de buget este de 11 miliarde de lei, este contrazis chiar de datele oficiale ale… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

5 viziuni antagonice asupra proiectului de Buget multianual propus de Comisia Juncker. Critici deschise la summit-ul Coeziunii

Propunerile Comisiei Europene încă în funcţie în legătură cu viitorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027) sunt inechitabile faţă de statele central şi est-europene, întrucât… Mai mult

06.11.2019

Chestiunea

Ce vinde și ce cumpără România: Competitivitatea generală și produsele producătoare de deficit

Datele finale publicate de INS arată că România a ajuns în 2018 la un deficit comercial de 7,5% din PIB, valoare foarte mare atât în… Mai mult

04.11.2019

Cronicile

Proiectul Nabucco a picat. OMV Confirmă. Anunțul oficial va fi făcut pe 28 iunie. Planul B

de Iulian Soare 26.6.2013

Proiectul Nabucco, în care este implicată şi România, nu va fi realizat, deoarece consorţiul care operează exploatarea gazeiferă Şah Deniz (Azerbaidjan) a selectat o altă rută de export către Europa, relatează cotidianul austriac Die Presse, fără a preciza sursa informației.

“Proiectul Nabucco a eşuat (…) Motivul deciziei pare să fie opoziţia grupului BP”, scrie Die Presse în ediția online.

Publicaţia sugerează astfel că grupul de la Şah Deniz a selectat ca rută de export către Europa gazoductul TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care va trece prin Grecia, Albania şi Marea Adriatică, având ca punct final un terminal din sudul Italiei.

Consorţiul care exploatează zăcământul gigant de gaze naturale Şah Deniz, din Marea Caspică, a luat recent decizia finală privind ruta pe care va exporta gaz către Europa, având de ales între proiectul Nabucco, susţinut de UE, şi TAP. Decizia urmează să fie anunţată oficial vineri.

Nabucco este susţinut politic de UE şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.

Compania azeră de petrol şi gaze SOCAR, controlată de stat, a câştigat recent controlul companiei greceşti DESFA, operatorul reţelei de transport al gazelor naturale din Grecia, după retragerea grupului Gazprom din cursă, potrivit presei internaţionale. Privatizarea DESFA a fost unul dintre obiectivele convenite în acordul de finanţare externă încheiat de Grecia cu UE şi FMI.

Proiectul Nabucco vizează alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria.

Iniţial, gazoductul urma să traverseze şi teritoriul Turciei, având o lungime de 3.900 kilometri şi un cost estimat la 7,9 miliarde euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut şi redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusă la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, România şi Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.

Partenerii Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Mediaş (România), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) şi GDF Suez (Franţa).

GDF Suez a intrat în proiect în luna mai, preluând 9% din acţiunile consorţiului de la Nabucco. Anterior, în aprilie, grupul german RWE a renunţat la Nabucco, participaţia companiei fiind preluată de OMV.

Azerbaidjanul este principalul potenţial furnizor de gaze naturale pentru Nabucco, mai ales după ce Statele Unite şi aliaţii din Europa au impus sancţiuni economice dure asupra Iranului.

Exploatarea gazeiferă de la Şah Deniz, situată în Marea Caspică, este operată de gigantul birtanic BP, în parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franţa), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), şi TPAO (Turcia).

Proiectul TAP vizează transportul de gaze naturale azere din Turcia, prin Grecia, Albania şi Italia, traversând Marea Adriatică, cu destinaţia finală în Italia. Acţionarii proiectului sunt Axpo (Elveţia), Statoil (Norvegia) şi E.ON (Germania).

OMV confirmă

Într-un anunț postat pe site-ul său, compania OMV confirmă că a fost anunțată de decizie:

Ad hoc announcement: Decision on Nabucco West

The Shah Deniz II consortium informed OMV, as a shareholder of NABUCCO Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), about the decision on their preferred gas transportation route to Europe. The Nabucco West project was not selected by the consortium. While OMV accepts the decision of the consortium, OMV is of the opinion that the offer which was submitted by NGPI met all the selection criteria and was highly competitive.

The decision does not influence OMV’s strategy of growing upstream and integrated gas. OMV intends to play a role in further securing and diversifying the gas supply to Europe and will assess alternatives to complement the existing supply routes. OMV believes that a lot of highly valuable work and goodwill has been put into this project which will pay off in future projects.

Planul B: OMV vrea conductă proprie pentru gazele din Marea Neagră. România plusează și cu gazele de șist

Grupul austriac OMV, acționarul principal al Nabucco, a anunțat, miercuri, că în urma eșecului acestui proiect compania ar putea să dezvolte un gazoduct propriu pentru rezervele din Marea Neagră, concesionate de la statul român.

Directorul general al OMV, Gerhard Roiss, a declarat, într-o conferință de presă, că în maxim un an şi jumătate, când va avea rezultatele complete ale prospecțiunilor din Marea Neagră, va putea deecidee privind noua conductă.El a arătat că grupul OMV a investit până acum 50 de milioane de euro în planificarea Nabucco, progresele înregistrate urmând să fie refolosite în eventuala nouă conductă balcanică.

”Vrem să găsim propriile noastre gaze și trebuie să ne concentrăm pe acest obiectiv”, a declarat Roiss, citat de presa austriacă.

OMV Petrom şi ExxonMobil estimează investiții proprii de până la 1 miliard de dolari în explorarea unui perimetru concesionat de Guvernul României în Marea Neagră.

Șeful OMV a estimat că rezervele din Marea Neagră pot asigura circa 6 miliarde de metri cubi pe an pentru noua conductă, valoare comparabilă cu fluxul pe care Nabucco l-ar fi preluat de șla Șah Deniz, de 10 miliarde de metri cubi pe an. Mai incertă este însă cantitatea totală de gaze din Marea Neagră și, deci, perioada pentru care poate fi exploatat zăcământul la debitul avansat de Roiss.

La rândul său, Guvernul de la București a anunțat că România își reorientează investițiile în rezervele de gaze de șisturi și gaze naturale din Marea Neagră, pentru a-și asigura independența energetică.

”Opțiunile vizate de România (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din șisturi) au potențialul de a creşte şi mai mult independența energetică a țării noastre. De asemenea, la nivel regional vom continua eforturile pentru realizarea proiectelor demarate, între care rămâne o prioritate proiectul AGRI. Aceste eforturi includ analizarea cu atenție a tuturor oportunităților de diversificare a surselor de aprovizionare energetică”, a precizat Departamentul pentru energie al Ministerului Economiei.

Potrivit sursei citate, în acest sens, autoritățile române au în derulare o analiză complexă a situației energetice la nivel național şi regional, pornind de la diversele scenarii privind dezvoltarea Coridorului Sudic de gaze, din care făcea parte și Nabucco.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Diaspora a început să voteze

Vladimir Ionescu

Votul pentru cel de-al doilea tur al alegerilor pentru desemnarea Președintelui României a început în străinătate, vineri, la Auckland, Australia. ”Votul pentru cel de-al doilea… Mai mult

Stiri

FAN Courier preia operatorul de transport și logistică SLS Cargo

Vladimir Ionescu

FAN Courier, liderul pieței locale de curierat,  își consolidează poziția pe segmentul transporturi integrate și logistică prin achiziția companiei SLS CARGO, fondată în anul 2014… Mai mult

Stiri

Benjamin Netanyahu – pus oficial sub acuzare pentru fraudă, luare de mită, abuz în funcție

Iulian Soare

Premierul statului Irael, Benjamin Netanyahu, a fost pus sub acuzare joi pentru corupție. Potrivit Politico, procurorul general Avichai Mandelblit a avizat rechizitoriul în care Netanyahu… Mai mult

Stiri

Importurile de vin ale României depăşesc exporturile cu 15 milioane de euro – Eurostat

Adrian N Ionescu

România a exportat vin de peste 67,4 milioane de euro în 2018 (77% în ţările UE), iar importurile au valorat cu 15,4 de milioane de… Mai mult

Stiri

Până la digitalizare: O companie pierde, în medie, cinci ore pe lună pentru a semna și pregăti documente pentru bancă

Vladimir Ionescu

O companie ”pierde”, în medie, cinci ore pe lună pentru pregătirea și semnarea documentelor în relația cu banca, reiese dintr-un studiu realizat de UniCredit Bank.… Mai mult

Stiri

Michael Bloomberg a intrat în cursa pentru a fi nominalizat de Democrați candidat la președinția SUA

Vladimir Ionescu

Miliardarul Michael Bloomberg, fost primar al New York, a depus joi actele la Comisia Electorală Federală pentru a candida la preşedinţia Statelor Unite din partea… Mai mult

Europa

Președintele Serbiei: Nu ne schimbăm politica față de Rusia, nu aderăm la NATO, ne păstrăm neutralitatea militară

Iulian Soare

Președintele Serbiei, Aleksandar Vucici, a declarat joi în cadrul unei conferințe de presă că țara sa nu va adera nici la Alianța Nord-Atlantică (NATO), nici… Mai mult