Analiză

Cum ratează România șansa de a deveni hub regional pe piața gazelor naturale: TAP se mișcă mai repede decât BRUA

Șansele României de găzdui  un hub regional pe piața gazelor naturale sunt pe cale să fie compromise, atâtea cât mai erau, căci resursele din regiunea… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Pedeapsă cu închisoarea pentru întârzieri mari la plata taxelor reținute la sursă și pentru evaziune: Proiect depus de ministrul Finanțelor

Ministrul Finanțelor a înregistrat la Senat un poriect pentru modificarea Legii 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale și pentru creșterea ratei de colectare la… Mai mult

15.09.2019

La obiect

Parlamentul UE a desemnat echipa ce va negocia șefia Parchetului European

Parlamentul European și-a desemnat joi noua echipă pentru negocierea, cu Consiliul UE, a poziției de procuror-șef european. Mandatul celor trei europarlamentari este de a obține… Mai mult

12.09.2019

Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

Cronicile

Proiectul Nabucco a picat. OMV Confirmă. Anunțul oficial va fi făcut pe 28 iunie. Planul B

de Iulian Soare 26.6.2013

Proiectul Nabucco, în care este implicată şi România, nu va fi realizat, deoarece consorţiul care operează exploatarea gazeiferă Şah Deniz (Azerbaidjan) a selectat o altă rută de export către Europa, relatează cotidianul austriac Die Presse, fără a preciza sursa informației.

“Proiectul Nabucco a eşuat (…) Motivul deciziei pare să fie opoziţia grupului BP”, scrie Die Presse în ediția online.

Publicaţia sugerează astfel că grupul de la Şah Deniz a selectat ca rută de export către Europa gazoductul TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care va trece prin Grecia, Albania şi Marea Adriatică, având ca punct final un terminal din sudul Italiei.

Consorţiul care exploatează zăcământul gigant de gaze naturale Şah Deniz, din Marea Caspică, a luat recent decizia finală privind ruta pe care va exporta gaz către Europa, având de ales între proiectul Nabucco, susţinut de UE, şi TAP. Decizia urmează să fie anunţată oficial vineri.

Nabucco este susţinut politic de UE şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.

Compania azeră de petrol şi gaze SOCAR, controlată de stat, a câştigat recent controlul companiei greceşti DESFA, operatorul reţelei de transport al gazelor naturale din Grecia, după retragerea grupului Gazprom din cursă, potrivit presei internaţionale. Privatizarea DESFA a fost unul dintre obiectivele convenite în acordul de finanţare externă încheiat de Grecia cu UE şi FMI.

Proiectul Nabucco vizează alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria.

Iniţial, gazoductul urma să traverseze şi teritoriul Turciei, având o lungime de 3.900 kilometri şi un cost estimat la 7,9 miliarde euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut şi redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusă la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, România şi Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.

Partenerii Nabucco sunt OMV (Austria), Transgaz Mediaş (România), BEH (Bulgaria), MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia) şi GDF Suez (Franţa).

GDF Suez a intrat în proiect în luna mai, preluând 9% din acţiunile consorţiului de la Nabucco. Anterior, în aprilie, grupul german RWE a renunţat la Nabucco, participaţia companiei fiind preluată de OMV.

Azerbaidjanul este principalul potenţial furnizor de gaze naturale pentru Nabucco, mai ales după ce Statele Unite şi aliaţii din Europa au impus sancţiuni economice dure asupra Iranului.

Exploatarea gazeiferă de la Şah Deniz, situată în Marea Caspică, este operată de gigantul birtanic BP, în parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franţa), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), şi TPAO (Turcia).

Proiectul TAP vizează transportul de gaze naturale azere din Turcia, prin Grecia, Albania şi Italia, traversând Marea Adriatică, cu destinaţia finală în Italia. Acţionarii proiectului sunt Axpo (Elveţia), Statoil (Norvegia) şi E.ON (Germania).

OMV confirmă

Într-un anunț postat pe site-ul său, compania OMV confirmă că a fost anunțată de decizie:

Ad hoc announcement: Decision on Nabucco West

The Shah Deniz II consortium informed OMV, as a shareholder of NABUCCO Gas Pipeline International Gmbh (NGPI), about the decision on their preferred gas transportation route to Europe. The Nabucco West project was not selected by the consortium. While OMV accepts the decision of the consortium, OMV is of the opinion that the offer which was submitted by NGPI met all the selection criteria and was highly competitive.

The decision does not influence OMV’s strategy of growing upstream and integrated gas. OMV intends to play a role in further securing and diversifying the gas supply to Europe and will assess alternatives to complement the existing supply routes. OMV believes that a lot of highly valuable work and goodwill has been put into this project which will pay off in future projects.

Planul B: OMV vrea conductă proprie pentru gazele din Marea Neagră. România plusează și cu gazele de șist

Grupul austriac OMV, acționarul principal al Nabucco, a anunțat, miercuri, că în urma eșecului acestui proiect compania ar putea să dezvolte un gazoduct propriu pentru rezervele din Marea Neagră, concesionate de la statul român.

Directorul general al OMV, Gerhard Roiss, a declarat, într-o conferință de presă, că în maxim un an şi jumătate, când va avea rezultatele complete ale prospecțiunilor din Marea Neagră, va putea deecidee privind noua conductă.El a arătat că grupul OMV a investit până acum 50 de milioane de euro în planificarea Nabucco, progresele înregistrate urmând să fie refolosite în eventuala nouă conductă balcanică.

”Vrem să găsim propriile noastre gaze și trebuie să ne concentrăm pe acest obiectiv”, a declarat Roiss, citat de presa austriacă.

OMV Petrom şi ExxonMobil estimează investiții proprii de până la 1 miliard de dolari în explorarea unui perimetru concesionat de Guvernul României în Marea Neagră.

Șeful OMV a estimat că rezervele din Marea Neagră pot asigura circa 6 miliarde de metri cubi pe an pentru noua conductă, valoare comparabilă cu fluxul pe care Nabucco l-ar fi preluat de șla Șah Deniz, de 10 miliarde de metri cubi pe an. Mai incertă este însă cantitatea totală de gaze din Marea Neagră și, deci, perioada pentru care poate fi exploatat zăcământul la debitul avansat de Roiss.

La rândul său, Guvernul de la București a anunțat că România își reorientează investițiile în rezervele de gaze de șisturi și gaze naturale din Marea Neagră, pentru a-și asigura independența energetică.

”Opțiunile vizate de România (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din șisturi) au potențialul de a creşte şi mai mult independența energetică a țării noastre. De asemenea, la nivel regional vom continua eforturile pentru realizarea proiectelor demarate, între care rămâne o prioritate proiectul AGRI. Aceste eforturi includ analizarea cu atenție a tuturor oportunităților de diversificare a surselor de aprovizionare energetică”, a precizat Departamentul pentru energie al Ministerului Economiei.

Potrivit sursei citate, în acest sens, autoritățile române au în derulare o analiză complexă a situației energetice la nivel național şi regional, pornind de la diversele scenarii privind dezvoltarea Coridorului Sudic de gaze, din care făcea parte și Nabucco.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Cristian Grosu / Criza care urmează și percepția ei

Cristian Grosu

Scurt, că altfel –  dată fiind tema – ar fi o impietate: Contextul, criza care vine pentru România și săptămâna de ceață. Mai întâi, săptămâna… Mai mult

Stiri

Piața recuperează: Cursul la 4,75 lei/euro, după o săptămână de depreciere accentuată

Adrian N Ionescu

Euro se menține pe tendința de depreciere substanțială declanșată săptămâna trecută, ajungând luni dimineață la un nou maxim al ultimelor trei luni, de 4,7536 de… Mai mult

Stiri

Producția de electricitate – aproape de minimele ultimilor 20 de ani. Hidroelectrica, obligată să acopere problemele sistemului

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica s-a văzut nevoită să crească de aproape trei ori producția în primele ore ale zilei de luni, după ce sistemul energetic s-a apropiat din… Mai mult

Europa

Paradox: Numărul mașinilor diesel a crescut în UE cu 74% față de 2016, când a izbucnit scandalul Volkswagen

Iulian Soare

Numărul autovehiculelor diesel care circulă pe drumurile din Europa a ajuns la 51 de milioane, în creştere cu 74% comparativ cu 2016, anul în care… Mai mult

Europa

Agenția de turism Thomas Cook a intrat în insolvență

Vladimir Ionescu

Thomas Cook, cea mai veche agenție de turism din lume, cu o istorie de 178 de ani, a intrat luni în insolvență, transmite presa internațională.… Mai mult

Stiri

Benny Gantz a obţinut susţinerea pentru formarea unui nou guvern în Israel

Iulian Soare

Partidul israelian ”Lista arabă unită” (Joint List) a decis să îl susţină pe fostul şef al Statului major al armatei, Benny Gantz, pentru formarea unui… Mai mult

Stiri

Avertisment OMM: 2015-2019, cel mai călduros cincinal din istoria înregistrărilor meteorologice

Vladimir Ionescu

Intervalul 2015-2019 reprezintă cea mai călduroasă perioadă de cinci ani din istoria înregistrărilor meteorologice, începute acum 150 de ani, potrivit Organizaţiei Meteorologice Mondiale (OMM), transmite… Mai mult