1 octombrie, 2021

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a pus în dezbatere publică, până la 10 octombrie proiectul de ordonanță de urgență care reglementează sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. 

Aplicarea OUG este menită să ducă la respectarea angajamentelor asumate prin PNRR, respectiv:

  • creșterea ponderii veniturilor colectate cu 2,5 p.p. până la final de 2025 (față de valoarea de referință a indicatorului din 2019);
  • reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p până în 2026 (fata de valoarea de referință a indicatorului din 2019).

Utilizarea RO e-Factura

Registrul RO e-Factura este public şi se afişează pe site-ul ANAF, potrivit proiectului.

În vederea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, emitentul şi destinatarul trebuie să fie înregistraţi în Registrul RO e-Factura.

Operatorul economic trebuie să se înscrie în Registrul RO e-Factura începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opţiunii de utilizare a sistemului.


De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândeşte şi calitatea de destinatar, conform documentului.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va stabili procedura privind organizarea şi înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura în termen de 15 zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României.

Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura devine operaţional în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, se precizează în proiect.

Ce conține e – Factura

Elemente principale ale facturii electronice sunt:

  • identificatorii de proces şi de factură;
  • data facturii;
  • informaţii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrările;
  • informaţii privind destinatarul facturii electronice;
  • informaţii privind beneficiarul plăţii;
  • informaţii privind reprezentantul fiscal al emitentului; identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrări executate;
  • referirea la contractul de achiziţii publice/sectoriale, de concesiune de lucrări şi servicii, precum şi, după caz, la contractul de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii;
  • detalii privind executarea lucrărilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
  • instrucţiuni de plată;
  • informaţii privind creditări sau debitări; informaţii privind poziţiile de pe factură;
  • defalcarea TVA;
  • totalul facturii.

e – Facturarea achizițiilor publice

Facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice se aplică în cazul existenţei unei relaţii comerciale dintre un operator economic şi autorităţi contractante, respectiv entităţi contractante (B2G), în situaţia în care operatorii economici optează pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului  la aachiziții publice are obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem pentru transmiterea acestora către toţi destinatarii.

Destinatarul facturii electronice emise în relaţia comercială B2G are următoarele obligaţii:

  • să primească şi să descarce factura electronică prin intermediul sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura;
  • să prelucreze factura electronică;
  • să verifice legalitatea, conformitatea şi regularitatea facturii electronice, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. In facturarea electronică italiană , statul e doar un intermediar.
    Primește factura , o controlează
    ( Firme reale, cod TVA ) și o trimite clientului.
    Toti cei implicați sunt obligați să păstreze factura electronică in o arhiva digitala. Inclusiv intermediarul stat.
    Suplimentar, statul italian „vede” contul bancar din care iese plata facturii și în care cont intra banii.
    Pare polițist dar asigura eliminarea rapida din sistem a șmecherilor cu facturi false. Suplimentar , prin norma europeana de plata la termen de 30 și 60 de zile a facturilor, se elimină și băieții deștepți care nu plătesc facturile dar cer decontări de TVA.
    E o buna măsură în epoca digitala dar contează enorm cum e aplicata și gestionată.
    Adică ce face diferența între succes și înfrângere.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. In facturarea electronică italiană , statul e doar un intermediar.
    Primește factura , o controlează
    ( Firme reale, cod TVA ) și o trimite clientului.
    Toti cei implicați sunt obligați să păstreze factura electronică in o arhiva digitala. Inclusiv intermediarul stat.
    Suplimentar, statul italian „vede” contul bancar din care iese plata facturii și în care cont intra banii.
    Pare polițist dar asigura eliminarea rapida din sistem a șmecherilor cu facturi false. Suplimentar , prin norma europeana de plata la termen de 30 și 60 de zile a facturilor, se elimină și băieții deștepți care nu plătesc facturile dar cer decontări de TVA.
    E o buna măsură în epoca digitala dar contează enorm cum e aplicata și gestionată.
    Adică ce face diferența între succes și înfrângere.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: