Orice sponsorizare, cadou sau donație primită de structurile Ministerului de Interne trebuie să aibă avizul serviciului secret din această instituție – Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă (DIPI), potrivit unui ordin de ministru supus dezbaterii publice.
Proiectul acestei reglementări a fost elaborat după cazul IGSU – Colectiv, când s-a descoperit că doi pompieri de la ISU București – Ilfov controlaseră clubul dar nu au consemnat aceste vizite și nu au luat nicio măsură, în pofida faptului că imobilul respectiv nu deținea un aviz privind protecția împotriva incendiilor.
În schimb, presa a dezvăluit atunci că ISU primește sponsorizări de la firmele pe care, conform legii, ar trebui să le controleze și sancționeze, în cazul în care nu respectă legislația în domeniu.
Ministrul de Interne, Petre Tobă, a decis așadar să nu interzică aceste sponsorizări, ci doar să le reglementeze mai strict.
Majoritatea prevederilor sunt conținute în alte acte, dar proiectul aduce o noutate bizară: orice donație sau sponsorizare, dar etc. nu poate fi primită decât cu avizul DIPI, serviciul secret de la Interne.
Proiectul de ordin de ministru nu conține nicio referire la ce ar trebui să ia în considerare DIPI când acordă avizul, pe ce informații și cum va culege informațiile pe baza cărora această structură va decide ca o sponsorizare să fie acceptată sau refuzată.
În ce condiții nu pot fi acceptate donațiile și sponsorizările:
- acceptarea ofertei ar afecta independenţa şi imparţialitatea în luarea deciziilor, ori îndeplinirea la timp şi cu obiectivitate a îndatoririlor care revin personalului MAI;
- acceptarea ofertei ar conduce la crearea unor avantaje personale sau la folosirea în interesul propriu al personalului MAI, a fondurilor băneşti ori a bunurilor oferite;
- oferta este făcută cu scopul evident de a obţine un avantaj economic pentru ofertant, de natură să-l favorizeze în raport cu alte persoane fizice sau persoane juridice;
- oferta are ca obiect bunuri care, în mod evident, nu respectă normele de calitate şi siguranţă prevăzute de reglementările în vigoare.
- Unităţile beneficiare nu pot accepta donaţia indirectă, deghizată şi nici cea care are ca obiect bunuri grevate de sarcini sau bunuri a căror procurare sau deţinere este interzisă de lege.
- Unităţile beneficiare nu pot accepta fonduri băneşti sau bunuri oferite cu titlul de împrumut de consumaţie.
Toate sponsorizările vor fi publicate pe site-ul instituției
Toate avizele, raportul, documentele justificative și alte acte despre sponsorizare vor fi incluse într-un dosar de ofertă care trebuie păstrat 2 ani de la data încetării efectelor contractului, dar nu mai puțin de 5 ani de la data încheierii contractului.
O altă noutate este că transparentizarea acestor donații și sponsorizări.
Ordinul de ministru intrat în dezbatere publică menționează publicarea, în extras, a unei fotocopii a raportului de acceptare:
- fotocopia se va publica pe pagina de internet
- noțiunea de „extras” vizează doar anonimizarea datelor cu caracter personal, a acelor informații care ar putea „leza, direct sau indirect, activitatea sponsorizată, bunele moravuri sau ordinea şi liniştea publică” (art.5 alin.2 din Legea nr.32/1994), precum și a informațiilor ce țin strict procedurile interne de lucru ale entităților de la nivelul ordonatorului