CFR Marfă riscă să intre în faliment, în situația în care Comisia Europeană va interpreta ca pe un ajutor de stat ilegal ștergea datoriilor operată de Guvernul Ponta, în 2013, pentru a privatiza compania, a spus miercuri președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
„Nu avem progrese la CFR Marfă și mi se pare un caz delicat pentru acest an. Compania spune că și-a redus pierderile și a ajuns pe zero în unele luni. Are un istoric dificil, are datorii mari și îi atârnă sabia lui Damocles deasupra capului din partea Comisiei Europene, pentru că acum câțiva ani i s-au șters datoriile și Comisia a înghițit acest lucru, cu promisiunea că o privatizăm cumva”, a explicat în conferință de presă șeful Concurenței.
Guvernul Victor Ponta a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul s-a dovedit un eșec de proporții.
Executivul de atunci a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar fostul preşedinte a solicitat ca Victor Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.
În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Tranzacţia nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu s-a putut pronunţa, din lipsă de timp, până la termenul limită.
Gruia Stoica a reuşit să reintre în posesia garanţiei de participare la privatizare depuse la ministerul condus la acea dată de Dan Şova, în ciuda unei tentative a DIICOT de a bloca suma depusă de patronul GFR.
Acum, președintele CC spune că anii au trecut și datoriile s-au acumulat, și, în plus, Comisia Europeană ar putea ajunge la concluzia că ștergea celor 380 de milioane de euro, făcută de Ponta pentru privatizarea cu succes a companiei, a fost un ajutor de stat ilegal:
„Compania a făcut acum noi datorii. Este posibil ca oficialii Comisiei Europene să spună că acea conversie, acea ștergere de datorii în vederea privatizării, a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. I-ar mai arunca în spinare companiei alte sute de milioane, cu dobânzi pe anii respectivi, deci o situație proastă ar deveni catastrofală. (…) Scenariul cel mai rău ar fi ca firma să intre în faliment”, a completat președintele Consiliului Concurenței, citat de Agerpres.
În luna mai a anului trecut, ministrul Transporturilor de la acea dată, Dan Costescu, avertiza că situația de la CFR etse dificilă:
„CFR Marfă este într-o situație dificilă după ce, în anul 2013, la ultima încercare de privatizare, i s-a convertit în acțiuni o parte din datorii, iar această privatizare nu s-a finalizat. Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus în vedere să găsim niște soluții pentru acest lucru. Soluția ar fi fost returnarea acestor bani către statul român. Este vorba despre 380 de milioane de euro. Evident că aceasta ar duce automat la închiderea și lichidarea imediată a companiei. Nu este ceea ce ne dorim”, spunea Costescu.