Analiză

Rețetă: Cum îți majorezi deficitul de 5 ori în 3 ani fără să construiești nimic de anvergură

Deficitul bugetului general consolidat pe primele nouă luni din 2019 a crescut cu peste 11 miliarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Comisia Europeană funcționează de la 1 noiembrie în ”mod avarie”

Ziua de 1 noiembrie ar fi trebuit să marcheze un nou început pentru Uniunea Europeană: o nouă Comisie urma să își înceapă mandatul, într-o Uniune… Mai mult

31.10.2019

La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Cronicile

”Privatizarea CFR Marfă”: Dacă CE va decide că ștergerea datoriilor a fost ajutor de stat ilegal, compania riscă falimentul

de Vladimir Ionescu 19.1.2017

CFR Marfă riscă să intre în faliment, în situația în care Comisia Europeană va interpreta ca pe un ajutor de stat ilegal ștergea datoriilor operată de Guvernul Ponta, în 2013, pentru a privatiza compania, a spus miercuri președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

“Nu avem progrese la CFR Marfă și mi se pare un caz delicat pentru acest an. Compania spune că și-a redus pierderile și a ajuns pe zero în unele luni. Are un istoric dificil, are datorii mari și îi atârnă sabia lui Damocles deasupra capului din partea Comisiei Europene, pentru că acum câțiva ani i s-au șters datoriile și Comisia a înghițit acest lucru, cu promisiunea că o privatizăm cumva”, a explicat în conferință de presă șeful Concurenței.

Guvernul Victor Ponta a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din titluri, însă procesul s-a dovedit un eșec de proporții.

Executivul de atunci a cerut atunci ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar fostul preşedinte a solicitat ca Victor Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Tranzacţia nu a fost finalizată însă, deoarece unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu s-a putut pronunţa, din lipsă de timp, până la termenul limită.

Gruia Stoica a reuşit să reintre în posesia garanţiei de participare la privatizare depuse la ministerul condus la acea dată de Dan Şova, în ciuda unei tentative a DIICOT de a bloca suma depusă de patronul GFR.

Acum, președintele CC spune că anii au trecut și datoriile s-au acumulat, și, în plus, Comisia Europeană ar putea ajunge la concluzia că ștergea celor 380 de milioane de euro, făcută de Ponta pentru privatizarea cu succes a companiei, a fost un ajutor de stat ilegal:

“Compania a făcut acum noi datorii. Este posibil ca oficialii Comisiei Europene să spună că acea conversie, acea ștergere de datorii în vederea privatizării, a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. I-ar mai arunca în spinare companiei alte sute de milioane, cu dobânzi pe anii respectivi, deci o situație proastă ar deveni catastrofală. (…) Scenariul cel mai rău ar fi ca firma să intre în faliment”, a completat președintele Consiliului Concurenței, citat de Agerpres.

În luna mai a anului trecut, ministrul Transporturilor de la acea dată, Dan Costescu, avertiza că situația de la CFR etse dificilă:

“CFR Marfă este într-o situație dificilă după ce, în anul 2013, la ultima încercare de privatizare, i s-a convertit în acțiuni o parte din datorii, iar această privatizare nu s-a finalizat. Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus în vedere să găsim niște soluții pentru acest lucru. Soluția ar fi fost returnarea acestor bani către statul român. Este vorba despre 380 de milioane de euro. Evident că aceasta ar duce automat la închiderea și lichidarea imediată a companiei. Nu este ceea ce ne dorim”, spunea Costescu.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.1.2017

Lăsați un comentariu


Europa

“Instalatorul polonez” se întoarce acasă. Motivele – Brexitul și creșterea salariilor în Polonia

Iulian Soare

Numărul polonezilor care s-au întors acasă l-a depășit anul trecut pe cel al celor care au emigrat, o prmeieră în ultimii 10 ani, scrie Bloomberg.… Mai mult

Stiri

Propunerile PLUS către USR: Structură executivă unică, fără fuziune, program politic comun și guvern din umbră

Vladimir Ionescu

Consiliul Național al PLUS a transmis o scrisoare deschisă către membrii formațiunii partenere în Alianța 2020, USR, care conține mai multe propuneri pentru viitorul an… Mai mult

Stiri

Ajutoare de stat pentru închiderea minelor necompetitive ale Complexului Energetic Hunedoara

Vladimir Ionescu

Ministerul Economiei vrea să majoreze ajutorul de stat pentru închiderea minelor de cărbune necompetitive din cadrul Complexului Energetic Hunedoara (CEH) şi să acorde un alt… Mai mult

Stiri

Iran / Proteste declanșate de scumpirea benzinei – cel puțin doi morți

Iulian Soare

Un poliţist şi cel puţin un civil au fost ucişi în timpul protestelor violente declanșate vineri, în mai multe orașe din Iran, după ce autoritățile… Mai mult

Stiri

România a importat în 8 luni alimente de 5,43 de mld. euro. Deficitul -1,14 mld.

Vladimir Ionescu

Deficitul din comerțul cu produse agroalimentare a urcat la 1,14 miliarde de euro în primele opt luni din acest an,în creştere cu 24% faţă de… Mai mult

Europa

Bugetul UE pentru 2020: Negocierile au fost suspendate – se reiau luni, ultima zi în care este posibil un acord

Iulian Soare

Statele membre şi Parlamentul European au suspendat, după ore de negocieri care s-au întins până târziu în noaptea de vineri spre sâmbătă, negocierile privind bugetul… Mai mult

Europa

30 de ani de la Revoluția de catifea / Proteste masive în Cehia – se cere demisia premierului

Iulian Soare

Peste 200.000 de persoane (potrivit poliției) au cerut sâmbătă, ala Praga, în ajunul aniversării a 17 ani de la Revoluția de catifea, demisia premierului miliardar… Mai mult