Prețurile pe care Primăria Sectorului 1 le va plăti operatorului Brai-Cata, contractat pentru servicii de salubritate în perioada stării de alertă, sunt de 4,51 ori mai mici decât cerute de firma Romprest, la 100 de tone de gunoi, conform datelor oficiale publicate de primarul Clotilde Armand.
Informațiile detaliate privind prețurile comparative au fost oferite de primarul Sectorului 1, într-un mesaj postat pe Facebook:
Prețul pentru colectare, transport și tratare/eliminare/depozitare deșeuri necontrolate:
- 629 de lei/tonă fără TVA prin firma Brai-Cata SRL
- 883 de lei/tonă fără TVA prin firma Romprest.
Pentru coșurile de gunoi stradale Romprest facturează la metru pătrat (!). În factură, preluarea gunoiului din coșuri stradale se numește „întreținere curățenie” pentru a împiedica comparația cu alte UAT și alte firme. Prețul pentru colectare, transport și tratare/eliminare/depozitare deșeuri din coșuri stradale:
- 629 de lei/tonă fără TVA prin firma Brai-Cata SRL
- 4796 de lei/tonă fără TVA prin firma Romprest, de peste 7,5 ori mai mult decât Brai-Cata.
Primarul Clotilde Armand anunță, de asemenea, că săptămâna viitoare declanșează demersurile juridice pentru recuperarea, de la Romprest, a prejudiciului de 50 de milioane de euro calculat de Ministerul Finanțelor.
Brai-Cata, firma care a obținut contractul de colectare a deșeurilor din Sector 1 pe perioada stării de alertă
Sectorul 1 are un nou operator de salubritate ce va asigura colectarea deșeurilor cel puțin 30 de zile. Vineri, 23.07.2021, Administrația Domeniului Public Sector 1 a achiziționat servicii de colectare, transport și tratare/eliminare/depozitare a 100 de tone de gunoaie în aria Sectorului 1, în valoare totală de 62.900 de lei. Serviciile includ atât deșeurile necontrolate cât și coșurile de gunoi stradale.
Romprest nu a mai ridicat deșeurile municipale din sector de aproximativ 25 de zile, invocând restanțele pe care i le datorează administrația Sectorului 1.
Atribuirea acestui contract temporar, către Brai-Cata, a fost posibilă numai după ce prefectul a aprobat starea de alertă, iar Comitetul Local pentru Situații de Urgență a adoptat-o oficial, vineri, 23 iulie.
Starea de alertă durează 30 de zile, cu posibilitatea unei prelungiri tot de 30 de zile.
În ziua declarării stării de alertă în Sectorul 1, consilierii PNL și PSD au boicotat ședința d eurgență în care primarul Clotildde Armand le cerea votul pentru declanșarea procedurii de reziliere a contractului cu Romprest.
(Citiți și: „PNL și PSD au boicotat ședința de Consiliu Local Sector 1 pentru rezilierea contractului cu Romprest”)
Prejudiciul la care se referă Clotilde Armand când spune că trebuie recuperat a fost contabilizat într-un raport al Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară, din cadrul Ministerului Finanțelor, în relația cu firma Romprest. Romprest deține din 2008, când primar era liberalul Andrei Chiliman, contractul pentru serviciile de salubrizare din acest sector al Capitalei, contract despre care raportul spune că a fost încheiat ”în mod defectuos, cu nerepectarea prevederilor legale”.
Ulterior au fost încheiate mai multe acte adiționale, inclusiv de către fostul primar Dan Tudorache, prin care au fost majorate nelegal tarifele, după cum mai menționează raportul.
Raportul MF a calculat un prejudiciu de 243,8 milioane de lei din fonduri publice generat de Romprest prin emiterea unor facturi cu tarife supraevaluate sau pentru efectuarea unor servicii inexistente în contract.
- Încredințarea serviciului de colectare către alți operatori se va efectua doar pentru perioada stării de alertă, cu respectarea normelor concurențiale.
- Comitetul Local va trebui să monitorizeze zilnic activitatea de colectare a gunoaielor și să-i transmită prefectului, zilnic, cât gunoi se strânge, defalcat pe fiecare operator.
- Trebuie asigurată continuarea contractului cu Romprest, în sensul că această companie trebuie lăsată și ea să colecteze deșeurile, dacă dorește să facă acest lucru.