marți

19 martie, 2024

5 decembrie, 2019

Ponderea taxelor în prețul final al carburanților din România este cu peste zece procente mai redusă decât media europeană în cazul benzinei, respectiv cinci procente în cazul motorinei, reiese din cele mai recente date ale Comisiei Europene.

Accizele și TVA-ul reprezintă 52,9% din prețul de la pompă al unui litru de benzină, respectiv 49,4% din prețul unui litru de motorină, mult sub media europeană, de 61,1% la benzină, respectiv 54,8 la motorină.

La capitolul accize (exprimate în euro), un nivel mai redus al acestora se înregistrează doar în Polonia, Ungaria și Bulgaria. În ceea ce privește TVA, în doar două state europene, Luxemburg și Malta, nivelul acestei taxe este mai redusă decât în România.


Pe cale de consecință, România are al treilea cel mai redus nivel al taxării carburanților din UE, după Bulgaria, unde taxele au o pondere de 49,5% în prețul final al benzinei și Polonia (52,7%), fiind departe de media europeană, de 61,1% (raportată la salariile medii din UE, șoferii români plătesc în continuare unele dintre cele mai ridicate prețuri la carburanți).

Cea mai mare pondere a taxelor în prețul carburanților se înregistrează în Olanda, stat care conduce și clasamentul privind prețul la pompă al carburanților.

Astfel, la un preț mediu de 1,15 euro/litru de benzină, accizele și TVA-ul au o pondere de 61 de eurocenți. În cazul motorinei, valoarea taxelor este de 58 de eurocenți la litru (1,18 euro/litru), potrivit calculelor cursdeguvernare.ro pe baza datelor CE.

Retailerii de carburanți și-au majorat constant marjele în ultimii ani, mai reiese din rapoartele Comisiei.


Astfel, la sfârșitul anului 2016, ponderea taxelor în prețul la pompă al benzinei era de 57,3%. Un an mai târziu scădea la 53,5%, iar la sfârșitul lui 2018 la 53,4%, respectiv 53% în prezent.

În noiembrie 2016, 1.000 de litri de benzină costau, în medie, 1.108 euro, iar în prezent 1.154 de euro (creșterea este mai pronunțată având în vedere și deprecierea leului din această perioadă).

Camera Deputaților a adoptat miercuri proiectul de lege pentru eliminarea supraacizei de 32 de bani la carburanți. Acest lucru ridică însă problema respectării pragului minim stabilit de legislația europeană.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: