cursdeguvernare

duminică

13 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

Protestele continuă, anunță transportatorii și fermierii, după întâlnirea cu premierul – Executivul a propus discuții în grupuri de lucru, săptămâna viitoare

12 ianuarie, 2024

UPDATE: Protestele continuă și fiecare ia decizia individual, au anunțat transportatorii și fermierii care staționează la Afumați în așteptarea unei aprobări pentru a intra în Capitală, după discuțiile de aproximativ trei ore ce au avut loc vineri la Palatul Victoria.

Protestarii au prezentat o listă de revendicări comună, iar Guvernul le-a propus un calendar de întâlniri în grupuri de lucru formate din reprezentanți ale celor două părți.

  • Luni, 15 ianuarie,  se va reuni primul grup de lucru pe problematica agriculturii, la care vor participa şi reprezentanţii ministerelor cu atribuţii în domeniu.
  • Marţi, 16 ianuarie, va avea loc o întâlnire pe problematica transporturilor, de asemenea, cu participarea reprezentanţilor ministerelor cu atribuţii în domeniu.
  • Miercuri, 17 ianuarie, va avea loc grupul de lucru pe problematica asigurărilor de răspundere civilă auto, conform unui comunicat al executivvului.

„V-am invitat la discuţii pentru că doar prin dialog şi stând împreună la aceeaşi masă vom găsi rezolvare la problemele pe care le-aţi ridicat. Şi noi, la Guvern, şi dumneavoastră, ne dorim ca lucrurile să meargă cât mai eficient. Din partea Guvernului avem toată deschiderea să găsim soluţiile potrivite, corecte şi aplicabile. Pentru asta, după ce am centralizat doleanţele, trebuie să găsim soluţiile, în grupuri de lucru din care să facă parte toţi cei care cunosc în detaliu fiecare nemulţumire semnalată”, a declarat Marcel Ciolacu, în momentul sosirii deșegației protestatarilor, conform comunicatului de presă al Executivului.


Dialogul va continua pe marginea soluţiilor care ar putea implica modificări legislative, astfel încât să fie pregătite, agreate şi avizate proiectele de acte normative într-un timp cât mai scurt, mai menționează comunicatul.

Din partea Guvernului, alături de premierul Marcel Ciolacu, la întâlnire au participat vicepremierul Marian Neacşu, şeful Cancelariei Prim-Ministrului, Alexandru-Mihai Ghigiu, şi reprezentanţi ai Cancelariei Prim-Ministrului.

De asemenea, la consultări au participat prefectul Municipiului Bucureşti, Rareş Hopincă, şi reprezentanţi ai Prefecturii Capitalei.La dialog, din partea transportatorilor şi fermierilor au participat: Şerbănescu Constantin, Cercel Ionuţ-Lucian, Calotă Georgian, Medan Mircea-Marcel, Stemate Ionel-Cristian, Andruş Dănuţ, Oltean Denisa Daniela, Dolete Mihai, Dogărescu Constantin, Dumitrache Benone, Petrea Dumitru Alexandru, Dinu Vasile Viorel.

UPDATE: Peste 200 de transportatori și fermieri protestează vineri și la Brăila, pe Şoseaua de Centură a municipiului.


Protestatarii circulă în coloană, cu viteză redusă, pe o porțiune din Șosea și au îngreunat cirrculația în oraș.

****

Știrea inițială:

Protestele fermierilor și ale transportatorilor s-au acutizat vineri, luând o turnură neașteptată:

Deși patronatele din aceste sectoare nu se implicaseră inițial în acțiunile de revendicare, ele s-au raliat vineri și, după o ședință, au decis să sprijine protestele. Ezitarea patronatelor din agricultură poate avea o explicație prin aceea că multe sunt subordonate politic – mai ales PSD – și au avitat să pună guvernul în dificultate.

Protestele au escaladat vineri prin blocarea vămii de la Calafat și au început protestele pașnice la Nădlac. Transportatorii și fermierii continuă protestele demarate miercuri și câteva zeci de camioane și tractoare s-au regrupat vineri dimineața în comuna Afumați, așteptând sosirea unui convoi de tractoare ale unor agricultori din județul Călărași.

Fermierii din Călărași, care vor schimba ponderea participării în favoarea agricultorilor la protestul declanșat de transportatori, nu au fost lăsați de polițiști să circule pe autostradă și au fost opriți în apropierea Lehliu Gară, pentru că nu pot circula pe autostradă, conform legislației, și nici nu au autorizare pentru vreun protest.

În acest moment, la Afumați se află 30-40 de tractoare şi aproximativ 50 de camioane, conform unui reprezentant al protestului.

Fermieri și transportatori din mai multe localități încearcă să ajungă la București, pentru a li se alătura celor aflați deja pe Centura Capitalei.

Autoritățile au organizat filtre la toate intrările în București, până când nu va exista autorizație pentru demonstrație în Capitală.

Premierul Ciolacu se implică în a treia zi de proteste: va discuta cu o delegatie

Premierul Marcel Ciolacu se va întâlni vineri cu o delegație a protestarilor, la întâlnire urmând să participe și oficiali din Ministerul transporturilor și APIA, pentru a discuta concret revendicările transportatorilor și fermierilor.

Joi, diminață ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit cu o delegație și a anunțat o nouă discuție concretă pentru miercurea viitoare.
Și prefectul Capitalei, Rareș Hopincă a încercat să detensioneze situația, fără succes.

De asemenea, și-a declarat disponibilitatea de-a discuta revendicările protestatarilor și ministrul agriculturii, Florin Barbu.

Primăria a primit cerere de autorizare a unui protest în Capitală, ”dar aceasta este scrisă incorect” – susțin reprezentații edilului

Protestatarii au înregistrat vineri solicitarea ce le-ar permite intrarea în București, dar cererea nu îndeplinește condițiile pentru a fi discutată.

Cererea de protest „nu este scrisă corect”, a informat Primăria București. „Este depusă de o persoană fizică. Nu este specificat intervalul de timp, numărul de persoane care vor să participe, traseul pe care vor să-l urmeze și nici ce organizații reprezintă. Deci, nu este valabilă. PMB a cerut persoanei să vină la primărie, în comisie, să explice cine este și pe cine reprezintă”. Ședința de la Primărie programată pentru 12.30 a fost anulată.

Patronatele și-au asumat sprijinul abia în a 3-a zi de proteste ale fermierilor si transportatorilor

Protestul a fost inițiat de către un grup de transportatori și, mai apoi, fermieri în afara formei patronale de organizare – dar există o mare diferență între susținerea acordată de patronatele de care aparțin cele două grupuri.

În timp ce asociațiile de transport îi susțin de manifestanții porniți din toată țara spre București și chiar i-au ajutat să comunice cu mass-media și guvernanții, organizațiile patronale ale agricultorilor au fost reticente, în primele două zile de protest,în pofida revendicărilor pe care le consideră corecte. Motivul acestei poziționări inițiale – legăturilor politice pe care mulți le au, în special cu lideri PSD.

Vineri, însă, organizațiile reprezentative ale fermierilor au anunțat un protest național autorizat dacă Ministerul Agriculturii nu vine cu soluții clare și termene concrete pentru rezolvarea problemelor din sectorul agricol și și-au declarat solidaritatea cu membrii fermieri care protestează deja.

Principala revendicare a fermierilor vizează acordarea creditelor subvenționate, promise de mai mult timp de către guvernanți.

Este vorba de două tipuri de credite, promise în baza Cadrului de criză Ucraina și care ar fi trebuit să intre în vigoare la începutul acestui:

  • Creditul Fermierilor, o creditare dedicată fermierilor aflați în dificultate, cu o perioadă de rambursare de până la 5 ani și prin care aceștia au posibilitatea să acceseze capital de lucru până la 30% din cifra de afaceri, la o dobândă de 1,95%.
  • Creditul pentru consolidarea și securizarea exploatațiilor în vederea achizițiilor de terenuri pe o perioadă de 20 de ani și care să includă, pe de altă parte, și finanțarea investițiilor pentru dezvoltarea fermelor, cu sume de până la 10 milioane de euro, pe o perioadă de 10 ani, cu dobândă de 2%.

În lipsa acestora și într-un context extrem de dificil, cu doi ani secetoși în ultimii patru ani și cu războiul din Ucraina, fermierii avertizează că mulți dintre ei vor intra în faliment, ceea ce ar afecta chiar siguranța alimentară a țării.

Nicu Vasile, președintele LAPAR, a declarat pentru CurdeGuvernare.ro că aproape 200.000 de fermieri sunt în incapacitate de plată, din cauza creditelor mai vechi ce nu au putut fi plătite din cauza secetei din anii 2022 și 2022, dar și a costurilor mari de producție din ultimii ani, când s-au scumpit și îngrășămintele, și carburanții și utilajele etc.

Agricultorii: În județul Arad, sute de fermieri au protestat în Vama Nădlac

Peste 100 de tractoare și câteva sute de agricultori din județul ARAD s-au deplasat vineri în Vama Nădlac, unde au protestat pașnic, fără a bloca circulația.

Kristina Țigan, fermier județul Arad, a spus pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO, că deși fermierii au mers în coloană până la Vama Nădlac, nu au avut intenția de a perturba traficul prin vamă, astfel că au protestat pașnic pe tot parcursul traseului și la punctul de sosire în vamă.

”Fermierii protestează la vama Nădlac. Nu au blocat vama Nădlac la propriu, au vrut să atragă atenția. Întâlnirea a fost în gară, fermierii s-au deplasat încet, astfel încât traficul să fie ușor încurcat, ca un semnal de alarmă asupra problemelor pe care le are agricultura, în sensul în care astăzi plângem noi, agricultorii și mâine va plânge toată lumea de foame. S-a protestat sub acest slogan pentru că ne hrănim cu toții din agricultură, iar problemele agricultorilor sunt, de fapt, problemele tuturor oamenilor, cetățenilor acestei țări și ai Europei. (…) Vama nu a fost blocată, ne-am înțeles foarte bine cu conducerea Poliției de Frontieră, ne-au întrebat pe unde vrem să trecem, să nu blocăm traficul”, a declarat pentru Agrointel, Kristina Țigan, fermier.

Revendicările protestatarilor:

1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

  • Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
  • Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

  • Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
  • Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

  • Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
  • Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
  • Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu 
  • Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
  • Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente.

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport.

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port. (aceasta este cererea fermierilor).

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: