vineri

29 martie, 2024

15 octombrie, 2015

s560x316_Loteria_RomanaGuvernul a apelat la o “inginerie legislativă” pentru a justifica trecerea Loteriei Române în subordinea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN).

Circumstanţa : hotărârea de guvern care a schimbat statutul Loteriei încalcă legislaţia şi bunele practici internaţionale în materia relaţiilor dintre reglementatori şi piaţa liberă.

Cum interpretează guvernul legislaţia europeană

În preambului ordonanţei care trece Loteria în subordinea ONJN, deja publicată în Monitorul Oficial, se face referire la “recomandarea Comisiei din 14 iulie 2014 privind principiile protecţiei consumatorilor şi utilizatorilor de servicii de jocuri de noroc online”, potrivit căreia se propune statelor membre “crearea de autorităţi independente de reglementare în domeniul jocurilor de noroc, inclusiv a jocurilor loteristice”.


Respectiva recomandare ( L 214/38 din Jurnalul Oficial al UE) are în vedere însă cu totul altceva și nu se poate referi la Loterie  :  asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor, a jucătorilor și a minorilor prin adoptarea unor principii privind serviciile de jocuri de noroc online și comunicările comerciale responsabile cu privire la aceste servicii, pentru a proteja sănătatea cetățenilor și, de asemenea, pentru a reduce la minimum eventualele prejudicii economice care ar putea rezulta în urma practicării compulsive sau excesive de jocuri de noroc”.

Câteva diferenţe între principiile europene şi acţiunea guvernamentală:

  • Recomandarea L 214/38 face referire exclusiv la jocurile de noroc online, activitate care nu se regăseşte printre preocupările Loteriei Române ( nici măcar celebrele VLT-uri nu sunt jocuri online clasice- acestea folosesc un soft care centralizează sumele încasate şi câştigurile strict din perspectivă contabilă)
  • Recomandarea L 214/38 încurajează statele să „desemneze autorităţi competente de reglementare în materie de jocuri de noroc care să asigure și să monitorizeze în mod independent respectarea efectivă a măsurilor naționale adoptate în sprijinul principiilor prevăzute de prezenta recomandare”. Cuvântul-cheie al recomandării este „independent” şi nu caracterizează ONJN, trecut prin ordonanţă în „coordonarea” prim-ministrului.
  • Principiile recomandării L 214/38 (protecţia consumatorului şi a minorilor, asistenţa acordată acestora, sponsorizările pe care le poate face un operator etc) sunt tratate sumar de guvern, care s-a preocupat în esenţă de schema de personal a ONJN şi de forma de conducere a instituţiei. Singura apropiere relativă de legislaţia europeană e conţinută de sintagma „exercită controlul tehnic al sistemelor informatice, monitorizarea şi supravegherea pentru jocurile de noroc tradiţionale şi la distanţă”.

De menţionat că decizia guvernului legată de subordonarea Loteriei către Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc contravine reglementărilor OECD în materia relaţiilor dintre reglementatori şi autorităţile în materie de competiţie, ale căror atribuţii trebuie să fie complet distincte.

Pentru a vedea care sunt preocupările europene în domeniul jocurilor de noroc online, descărcaţi AICI- LINK recomandarea L 214/38.


Monitorul Oficial care conţine reglementarea românească poate fi consultat AICI- LINK.

Loteria trece din subordinea Finanțelor în coordonarea primului ministru

pontaLoteria Română a trecut din coordonarea Ministerului Finanţelor Publice (MFP) în subordinea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN), structură care va gestiona monopolul statului în domeniul jocurilor de noroc tradiţionale.

Potrivit ordonanţei adoptate miercuri de guvern şi publicată în Monitorul Oficial în aceeaşi zi, Oficiul este trecut în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria acestuia.

Potrivit documentului, ONJN funcţionează cu „un număr maxim de 201 posturi de funcţionari publici şi personal contractual, inclusiv preşedintele, vicepreşedintele, secretarul general şi posturile aferente cabinetului preşedintelui.”

Activitatea oficiului este girată de un comitet format din 9 membri- 2 executivi şi 7 neexecutivi- numiţi prin decizie a prim-ministrului, după cum urmează:

  • Preşedintele Oficiului, membru executiv
  • Vicepreşedintele Oficiului, membru executiv
  • Celelalte 7 persoane care compun comitetul sunt numite în urma unor propuneri formulate de: Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, MAI, Consiliul Concurenţei, ANAF, ministrul pentru Societatea Informaţională, şeful Cancelariei Prim-Ministrului, Secretariatul General al Guvernului.

Scopul ordonanţei pare a fi controlul strict al activităţilor economice de la Loterie- „preşedintele CA prezintă semestrial, sau ori de câte ori se solicită de către preşedintele ONJC, situaţia economico-financiară a Loteriei Române, stadiul realizării obiectivelor şi a criteriilor de performanţă, precum şi alte documentaţii solicitate”.

Loteria Română s-a aflat în repetate rânduri în atenţia anchetatorilor DNA care au instrumentat mai multe dosare penale care aveau drept obiect infracţiunile comise de conducerea instituţiei.

La ora actuală, Loteria Română este urmărită penal, într-un dosar cu un prejudiciu de peste 100 de milioane de euro, după ce a desfăşurat, fără a avea licenţă şi autorizări, activităţi de jocuri de noroc de tip slot-machine.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: