fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Finanțarea IMM-urilor în criza Covid: principiile și acțiunea concretă

IMM-urile au fost puternic afectate de criza provocată de pandemia Covid-19, iar România a pregătit un pachet de ajutor destinat acestui sector. Ministrul fondurilor europene… Mai mult

20.10.2020

La obiect

PIB-ul României, la mijlocul clasamentului UE27

Economia României se situează pe locul 14 în UE şi reprezintă 1,6% din economia Uniunii, conform datelor revizuite la începutul acestei luni de Eurostat pentru… Mai mult

19.10.2020

Digital

Document / 10 ani, 2,4 miliarde euro – noua strategie de digitalizare a administrației, lansată în consultare interinstituțională

Secretariatul General al Guvernului a lansat în consultare interinstituțională o propunere de politică publică în domeniul digitalizării administrației publice din România. Dacă va fi aprobată,… Mai mult

19.10.2020

La obiect

Poziție slabă la export – consecințe pe revenirea economică

Datele publicate de Eurostat plasează România printre cele mai afectate state UE de criza indusă de pandemie, în ceea ce privește schimburile externe pe primele… Mai mult

19.10.2020

Portul Constanţa / Premierul vrea o strategie de dezvoltare printr-un parteneriat cu un port din China

de Sorin Negoiţă 1.8.2014

Premierul Victor Ponta a declarat joi seara, la postul Digi 24, că pentru Portul Constanţa este nevoie de o strategie de dezvoltare printr-un parteneriat cu un mare port din China sau din alt stat asiatic, dar şi cu porturi vestice.

“Prin stat se înțelege MT și autoritatea locală. Comisia Europeană ne-a dat acest punct de vedere — împreună trebuie să aibă 50%. Noi acum avem 80% împreună, ceea ce cu 20% Fondul Proprietatea care este, în general, și la alte companii un acționar destul de obstrucționist și care nu ne ajută foarte mult, dar nu ne-am mișcat în vederea modernizării și a eficientizării portului Constanța. Povestea care se lansase prin 2011 — să listăm 5%, e o prostie. Cine vrea 5%? Dar minimum 15%, așa cum am făcut la Romgaz și la Transelectrica, trebuie listat, trebuie să rămână bani în companie pentru investiții. Trebuie să ai un management performant, ca orice companie listată, pentru că altfel nu te primesc. Trebuie găsită o strategie de dezvoltare prin parteneriatul cu un mare port din China sau din altă zonă a Asiei, cu Rotterdam sau Hamburg, cu Vest. Problema este că fluxul principal de investiții și de mărfuri este Asia, prin Constanța, spre această zonă a Europei”, a explicat Victor Ponta.

Portul Constanţa, una dintre mizele primarului Radu Mazăre

Portul Constanţa este de importanţă strategică, a declarat recent ministrul Transporturilor, Ioan Rus, motiv pentru care statul ar trebui să păstreze 50% plus o acţiune la compania care îl administrează.

Decizia privind pachetul deţinut de stat aparţine însă Guvernului, a adăugat Ioan Rus, referitor la intenţia Executivului de a păstra doar 33% din acţiuni, la egalitate cu administraţia locală şi investitorii privaţi.

Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Consiliul Local Constanţa deţin fiecare 20% din capital.

Predecesorul lui Ioan Rus, Dan Şova, a anunţat de mai multe ori intenţia de a transfera Primăriei încă 13% şi de a scoate pe bursă alte 14% din acţiuni.

“Eu cred că acolo putem privatiza până la 50% plus o acţiune, 50% plus o acţiune minim trebuie să rămână în proprietatea statului. Diferenţa – că se cedează comunităţii locale, că se vinde pe bursă şi vor fi unii care vor cumpăra şi se va modifica, să spunem, puţin, structura acţionariatului, am aduce şi alţi acţionari care să aibă viziune, din cei care au experienţă legată de această activitate – nu este o decizie care îmi va aparţine. V-am spus ce gândesc eu, este o decizie care va aparţine Guvernului României şi nu a ministrului Transporturilor. Astăzi, când noi vorbim, eu aşa gândesc. Nu exclud posibilitatea să dăm comunităţii locale, nu exlud varianta în care să dau acţiuni pe bursă”, a declarat Ioan Rus.

Soarta celui mai mare port din România, de importanţă strategică, a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Într-o formă iniţială a proiectului de descentralizare, portul figura ca transferat spre autoritatea locală, o dorinţă veche a primarului Radu Mazăre.

Partenerii de coaliţie ai PSD, liberalii, s-au opus însă, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL. Motiv care l-a făcut pe Radu Mazăre să declare, imediat după retragerea PNL din USL că, pentru Constanţa, plecarea de la guvernare a liberalilor este un lucru bun.

Ţinând cont de opoziţia lui Crin Antonescu, Guvernul şi-a angajat răspunderea, anul trecut, pe un proiect de descentralizare ce nu mai conţinea transferul portului către municipalitate. De altfel, legea a fost declarată de CCR ca fiind neconstituţională.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara la finalul şedinţei Consiliului Local că a discutat din nou cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni: “Am vorbit şi cu Şova, şi cu Ponta. Ponta întotdeauna a spus că susţine acest demers de a trece acţiunile în varianta pe care am discutat-o noi. Sigur că aş fi vrut mai mult, dar e ok şi aşa, iar ministrul Şova şi-a luat angajamentul să facă acest lucru”, a spus Mazăre.

El anunţa, totodată, că acest lucru se va face rapid: “Foarte rapid. Ar fi în avantajul lor şi al nostru să facă această promisiune până la alegerile europarlamentare. Dacă le trece, Guvernul se ocupă de chestiunea asta”.

Dan Şova a semnat, în luna mai, proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 1.8.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

Nicușor Dan: Am găsit la Primărie datorii de 3 mld. lei către furnizori și popriri pe conturi de 70 mil. lei

Vladimir Ionescu

Primăria Capitalei are datorii de aproximativ trei miliarde de lei, iar 70 de milioane de lei sunt blocați în conturi, din cauza unor popriri, a… Mai mult

Stiri

[RBL] Reducerea costului aparatului de stat, păstrarea modelului fiscal actual și predictibilitatea vor întări antifragilitatea economiei României

Vladimir Ionescu

Prima ediție a Conferinței Naționale RBL s-a încheiat astăzi, aducând în prim-plan subiecte ca digitalizare, debirocratizare, finanțare și inovație. Cea de-a treia zi a început… Mai mult

Stiri

Toți ochii pe BCE: Va da, sau nu un semnal privind un nou pachet de sprijin pentru zona euro

Raluca Florescu

Economiștii și investitorii așteaptă joi, când are loc ședința de politică monetară a Băncii Centrale Europene, un semnal din partea președintelui Christine Lagarde (foto) că… Mai mult

Europa

Studiu al Universității Cambridge: Tinerii devin, cu fiecare generație, mai nemulțumiți de starea democrației

Mariana Bechir

Tinerii sunt mai puţin satisfăcuţi de democraţie şi mai dezamăgiţi decât în orice altă perioadă a ultimului secol, mai ales în Europa și America de… Mai mult

Europa

Ritm record de revenire a economiei americane: PIB-ul a înregistrat un avans de 33,1% în T3

Vladimir Ionescu

Economia americană a revenit pe creștere în trimestrul al treilea, când Produsul Intern Brut a înregistrat un avans record de 33,1% în ritm anual, potrivit… Mai mult

Stiri

Asociația Școlilor Particulare atacă în instanță deciziile de închidere a școlilor din cauza Covid

Vladimir Ionescu

Asociația Școlilor Particulare (ASP) cere autorităților să renunțe la transferul în online a cursurilor în localitățile ce depășesc incidența de trei cazuri Covid-19 la 1.000… Mai mult

Europa

Reuniune de criză a Consiliului European – pe agendă valul 2 al pandemiei

Iulian Soare

Liderii Uniunii Europene participă, joi, la o ședință de criză în sistem de videconferință la care discuta măsurile necesare pentru gestionarea pandemiei COVID-19. Înaintea videoconferinței,… Mai mult