vineri

19 aprilie, 2024

1 august, 2014

Premierul Victor Ponta a declarat joi seara, la postul Digi 24, că pentru Portul Constanţa este nevoie de o strategie de dezvoltare printr-un parteneriat cu un mare port din China sau din alt stat asiatic, dar şi cu porturi vestice.

„Prin stat se înțelege MT și autoritatea locală. Comisia Europeană ne-a dat acest punct de vedere — împreună trebuie să aibă 50%. Noi acum avem 80% împreună, ceea ce cu 20% Fondul Proprietatea care este, în general, și la alte companii un acționar destul de obstrucționist și care nu ne ajută foarte mult, dar nu ne-am mișcat în vederea modernizării și a eficientizării portului Constanța. Povestea care se lansase prin 2011 — să listăm 5%, e o prostie. Cine vrea 5%? Dar minimum 15%, așa cum am făcut la Romgaz și la Transelectrica, trebuie listat, trebuie să rămână bani în companie pentru investiții. Trebuie să ai un management performant, ca orice companie listată, pentru că altfel nu te primesc. Trebuie găsită o strategie de dezvoltare prin parteneriatul cu un mare port din China sau din altă zonă a Asiei, cu Rotterdam sau Hamburg, cu Vest. Problema este că fluxul principal de investiții și de mărfuri este Asia, prin Constanța, spre această zonă a Europei”, a explicat Victor Ponta.

Portul Constanţa, una dintre mizele primarului Radu Mazăre

Portul Constanţa este de importanţă strategică, a declarat recent ministrul Transporturilor, Ioan Rus, motiv pentru care statul ar trebui să păstreze 50% plus o acţiune la compania care îl administrează.


Decizia privind pachetul deţinut de stat aparţine însă Guvernului, a adăugat Ioan Rus, referitor la intenţia Executivului de a păstra doar 33% din acţiuni, la egalitate cu administraţia locală şi investitorii privaţi.

Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Consiliul Local Constanţa deţin fiecare 20% din capital.

Predecesorul lui Ioan Rus, Dan Şova, a anunţat de mai multe ori intenţia de a transfera Primăriei încă 13% şi de a scoate pe bursă alte 14% din acţiuni.

“Eu cred că acolo putem privatiza până la 50% plus o acţiune, 50% plus o acţiune minim trebuie să rămână în proprietatea statului. Diferenţa – că se cedează comunităţii locale, că se vinde pe bursă şi vor fi unii care vor cumpăra şi se va modifica, să spunem, puţin, structura acţionariatului, am aduce şi alţi acţionari care să aibă viziune, din cei care au experienţă legată de această activitate – nu este o decizie care îmi va aparţine. V-am spus ce gândesc eu, este o decizie care va aparţine Guvernului României şi nu a ministrului Transporturilor. Astăzi, când noi vorbim, eu aşa gândesc. Nu exclud posibilitatea să dăm comunităţii locale, nu exlud varianta în care să dau acţiuni pe bursă”, a declarat Ioan Rus.


Soarta celui mai mare port din România, de importanţă strategică, a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Într-o formă iniţială a proiectului de descentralizare, portul figura ca transferat spre autoritatea locală, o dorinţă veche a primarului Radu Mazăre.

Partenerii de coaliţie ai PSD, liberalii, s-au opus însă, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL. Motiv care l-a făcut pe Radu Mazăre să declare, imediat după retragerea PNL din USL că, pentru Constanţa, plecarea de la guvernare a liberalilor este un lucru bun.

Ţinând cont de opoziţia lui Crin Antonescu, Guvernul şi-a angajat răspunderea, anul trecut, pe un proiect de descentralizare ce nu mai conţinea transferul portului către municipalitate. De altfel, legea a fost declarată de CCR ca fiind neconstituţională.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara la finalul şedinţei Consiliului Local că a discutat din nou cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni: “Am vorbit şi cu Şova, şi cu Ponta. Ponta întotdeauna a spus că susţine acest demers de a trece acţiunile în varianta pe care am discutat-o noi. Sigur că aş fi vrut mai mult, dar e ok şi aşa, iar ministrul Şova şi-a luat angajamentul să facă acest lucru”, a spus Mazăre.

El anunţa, totodată, că acest lucru se va face rapid: “Foarte rapid. Ar fi în avantajul lor şi al nostru să facă această promisiune până la alegerile europarlamentare. Dacă le trece, Guvernul se ocupă de chestiunea asta”.

Dan Şova a semnat, în luna mai, proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: