joi

25 aprilie, 2024

27 iunie, 2013

Premierul Victor Ponta a declarat, joi, la Baku, în întâlnirea cu prim-vicepremierul azer Yagub Eyyubov, că înţelege “motivaţia economică pentru alegerea proiectului TAP, în defavoarea Nabucco”, dar a insistat că România şi Azerbaidjanul trebuie să dezvolte în continuare AGRI.

“Am auzit desigur despre decizia privind coridorul sudic al gazului. Înţelegem motivaţia economică în alegerea TAP şi nu a Nabucco, dar, mai mult, din cauza acestor evoluţii a coridorului sudic, trebuie să avem alte proiecte economice comune de succes”, a afirmat Ponta, potrivit Agerpres.ro

În acest sens, șeful guvernului a menţionat două proiecte, despre care a spus că a discutat cu preşedintele azer, şi anume AGRI şi investiţiile companiei naţionale azere Socar în România. “Cred că e timpul să mergem mai departe cu acest proiect (AGRI – n.r.), care e un proiect pe termen mediu şi lung”, a punctat Victor Ponta.


Al doilea proiect vizează implicarea companiei Socar în “investiţii concrete în România”, a menționat premierul Victor Ponta. El a mai spus că ministrul azer al energiei este aşteptat în septembrie la Bucureşti pentru “discuţii concrete” despre cele două proiecte.

“Vreau să vă asigur că veţi avea întregul sprijin din partea Guvernului României şi implicarea mea personală în aceste proiecte”, a adăugat Victor Ponta. El a susţinut că relaţiile politice excelente între România și Azerbaidjan ar trebui să fie urmate şi de proiecte economice.

Grupul petrolier austriac OMV a informat miercuri că proiectul gazoductului Nabucco West nu a fost selectat de consorţiul Shah Deniz II pentru furnizarea de gaze naturale din Azerbaidjan. Proiectul Nabucco West, în care România era participantă prin compania de stat Transgaz, a pierdut competiţia pentru gazele naturale din Azerbaidjan cu proiectul concurent Transadriatic Pipeline (TAP).

Decizia finală a consorţiului care exploatează zăcământul de gaze naturale Shah Deniz va fi anunțată oficial vineri, conform calendarului agreat în cadrul procesului de selectare a rutei de export către Europa.


Proiectul AGRI, considerat de autoritățile române cel mai ieftin pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspică și Asia Centrală către Europa, prevede construirea a două teminale de gaz natural lichefiat, unul pe litoralul georgian al Mării Negre şi celălalt la Constanţa.

Proiectul a început în 2010, iar în luna aprilie a acestui an erau așteptate concluziile studiului de fezabilitate, dar acestea nu au fost încă publicate. Costurile pentru proiectul Azerbaidjan-Georgia-România Inter­conector (AGRI) au fost estimate la 4,5 miliarde de euro, la o capacitate de până la opt miliarde metri cubi de gaze naturale. În proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, România și Ungaria, iar finalizarea AGRI este așteptată într-un an sau doi de la realizarea studiului de fezabilitate.

În luna martie, ministrul azer al energiei, Natiq Aliyev, declara că proiectul AGRI a mers extrem de greu din cauza problemelor de finanțare și a neînțelegerilor dintre companii.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. daca imi este permis sa intreb-probabil ca avand mintea unui amarat gresesc, totusi, oare:
    -nu ar fi fost eventual mai bine, ori mai indicat ca dl.P.M.Ponta si acei minunati tehnocrato-specialisti stimati,iubiti si atat de apreciati prin remuneratie (nu-i dupe buget) sa fi inteles ‘motivatia economica’ a renuntarii la proiectul Nabucco, inainte si nu dupa funeraliile repausatului??

    imi permit sa intreb deoarece nu m-am lamurit de ce bulgarii au dat cu piciorul la bunaciunea de gaze de sist, in timp ce noi i-am adus chiar pe americani sa ni le exploateze, la fel si zacamintele din Marea Neagra? sa nu fi ascultat UE si Moscova de Marele nostru Frate ori acesta s-a multumit cu gazele noastre cuvenite fara sa le spuna ce au de facut? bine macar ca ne-am ales cu avioanele, in preziua deciziei Nabucco (cele 12xF16 ori 16xF12, nu conteaza).

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. daca imi este permis sa intreb-probabil ca avand mintea unui amarat gresesc, totusi, oare:
    -nu ar fi fost eventual mai bine, ori mai indicat ca dl.P.M.Ponta si acei minunati tehnocrato-specialisti stimati,iubiti si atat de apreciati prin remuneratie (nu-i dupe buget) sa fi inteles ‘motivatia economica’ a renuntarii la proiectul Nabucco, inainte si nu dupa funeraliile repausatului??

    imi permit sa intreb deoarece nu m-am lamurit de ce bulgarii au dat cu piciorul la bunaciunea de gaze de sist, in timp ce noi i-am adus chiar pe americani sa ni le exploateze, la fel si zacamintele din Marea Neagra? sa nu fi ascultat UE si Moscova de Marele nostru Frate ori acesta s-a multumit cu gazele noastre cuvenite fara sa le spuna ce au de facut? bine macar ca ne-am ales cu avioanele, in preziua deciziei Nabucco (cele 12xF16 ori 16xF12, nu conteaza).

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: