vineri

20 mai, 2022

Ponderea întreprinderilor inovatoare a scăzut cu 7,9% între 2012 și 2014, față de 2010 – 2012. Cele mai puține IMM-uri inovatoare, în Regiunea de Vest

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

8 august, 2016

cercetareÎn perioada 2012 – 2014, a scăzut cu 7,9 puncte procentuale ponderea întreprinderilor inovatoare, iar procentul salariaților din aceste firme s-a diminuat cu 12,3%, comparativ cu intervalul 2010 – 2012, Institutului Național de Statistică (INS).

Rezultatele cercetării INS

Potrivit acestei cercetări statistice a INS, pe parcursul celor doi ani (2012 – 2014), în ceea ce privește inovația din întreprinderi au avut loc următoarele evoluții:

  • Ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 12,8%, în scădere cu 7,9 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2010‐2012.
  • Întreprinderile inovatoare de produse şi/sau procese au avut o pondere de 6,5% în total întreprinderi, în
    creştere cu 0,2 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2010‐2012, când s‐a înregistrat o pondere de
    6,3%.
  • Întreprinderile inovatoare de metode de organizare şi/sau de marketing au înregistrat o pondere de 9,4%, în
    scădere cu 9,4 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012, când ponderea acestora a fost de
    18,8%.

tipologia inovatorilor

Alte constatări

  • Mai puţină inovaţie atât în sectorul industriei cât şi în cel al serviciilor;
  • Una din 10 întreprinderi inovatoare de produse şi/sau procese şi‐a dezvoltat inovaţiile în propria întreprindere;
  • În anul 2014, faţă de anul 2012, ponderea cheltuielilor pentru activităţi de cercetare/dezvoltare internă a crescut cu 11,8 puncte procentuale;
  • Ponderea întreprinderilor cu acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare s‐a dublat, de la 7,4% în perioada 2010‐2012 la 15,4% în perioada 2012‐2014;
  • Ponderea salariaţilor din întreprinderile inovatoare a scăzut cu 12,3 puncte procentuale;
  • Cele mai multe IMM‐uri inovatoare s‐au înregistrat în Regiunea Sud‐Est (17,7%) şi cele mai
    puţine în Regiunea Vest (6,1%);
  • După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare 27,0%, comparativ cu
    întreprinderile mijlocii 15,0% şi cele mici 11,5%. Această tendinţă s‐a remarcat şi pe cele două sectoare de
    activitate: industrie şi servicii.
  • Atât ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piaţă cât şi a celor care
    au introdus produse noi pentru întreprindere a rămas relativ constantă: 1,3% faţă de 1,1% în perioada 2010‐
    2012 şi respectiv 2,9% faţă de 3,0% în perioada 2010‐2012.
  • În perioada 2012‐2014, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 46,3% au dezvoltat
    inovaţiile în propria întreprindere, 22,4% din întreprinderi au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi,
    13,9% le‐au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor şi 3,9% au fost realizate în alte întreprinderi.
  • Cea mai importantă piaţă de desfacere a produselor rămâne piaţa locală sau regională menţionată de 90,0%
    din totalul întreprinderilor inovatoare, urmată de piaţa naţională cu 72,2% şi piaţa Uniunii Europene cu 48,5%.
    Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 23,5% au indicat că şi‐au vândut produsele în alte ţări.

Întreprinderile din sectorul industriei au avut o pondere de 12,6%, în scădere cu 9,9 puncte procentuale comparativ cu perioada 2010‐2012, în timp ce întreprinderile din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 13,1%, în scădere cu 5,6 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012.

Singura care a înregistrat o creștere este la inovatorii numai de produse şi/sau procese:

pondere pe tipuri intr inovatoare si activTop 10 activități inovatoare

Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost activitatea de cercetare‐dezvoltare 54,2% urmată de fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice 39,7% din sectorul industrie:

top 10 inovare

Ponderea pe tipuri de inovare


Cele mai multe întreprinderile inovatoare au implementat metode de organizare 6,7% şi metode de marketing 6,6%.
Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,6% iar a celor inovatoare de procese 4,3%.

pondere pe tipuri de inovatieCheltuieli pentru inovare

  • În anul 2014, valoarea totală a cheltuielior pentru inovaţia de produse şi/sau procese a fost de 3,438 miliarde lei.
  • Comparativ cu anul 2012, pe elemente de cheltuieli s‐au înregistrat creşteri ale ponderilor pentru cheltuielile
    de cercetare‐dezvoltare internă respectiv 11,8 puncte procentuale (pp) , cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare 
    externă 2,1 pp şi cheltuielile cu achiziţii de alte cunoştinţe externe 7,7 pp.
  • Scăderi ale ponderilor s‐au înregistrat pe următoarele componente de cheltuieli: cheltuielile pentru achiziţii de
    maşini, echipament şi software 17,2 pp cheltuielile pentru alte activităţi inovatoare 4,4 pp.
Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

tipuri cheltuieli inovare

Finanțarea publică

  • Comparativ cu perioada 2010‐2012, în perioada 2012‐2014, , finanţarea publică a întreprinderilor a crescut cu
    3,3 puncte procentuale, de la 17,5% la 20,8%.
  • În perioada 2012‐2014 numărul acordurilor de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare s‐a dublat,
    ajungând la 15,4%, faţă de 7,4% în perioada 2010‐2012.
  • Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale,
    componente sau software 9,0% şi clienţii sau cumpărătorii din sectorul privat 7,2%. Pe sectoare economice, în
    sectorul industriei se cooperează mai mult decât în sectorul serviciilor.

Inovarea pe regiuni      

inovare regiuni

  • Procentele cele mai mari de întreprinderi mici şi mijlocii (IMM‐uri) inovatoare s‐au înregistrat în Regiunea
    Sud‐Est (17,7%) şi în Regiunea Bucureşti‐Ilfov (17,0%) şi cele mai puţine în Regiunea Vest (6,1%).
  • Cele mai multe IMM‐uri inovatoare de procese (12,0%) şi de produse (5,0%) s‐au înregistrat
    în Regiunea Sud‐Est, în timp ce în Regiunea Nord‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de metode de
    organizare (9,5%) şi de metode de marketing (8,4%).
  • În Regiunea Bucureşti‐Ilfov s‐au înregistrat cele mai multe IMM‐uri inovatoare care au primit finanţare publică
    (2,5%) şi cele mai multe care au cooperat pentru activităţi inovatoare cu alte întreprinderi sau instituţii,
    respectiv (2,9%).
  • În Regiunea Sud‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2,5%), iar
    în Regiunea Sud‐Muntenia au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pe piaţă (1,0%) .
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: