fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Prognoza Comisiei: cum va reveni PIB-ul trimestrial al României înapoi spre cel din T1 2020

Potrivit prognozei intermediare de vară a Comisiei Europene, România se va situa în coada țărilor non-euro care vor încerca revenirea PIB-ul trimestrial la nivelul din… Mai mult

08.07.2020

Analiză

Schimbări esențiale în structura de formare a PIB: Comerțul trece în fața industriei. Avansul PIB pe T1 – păstrat la 2,4% brut

Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 2,4% în serie brută şi 2,7% în serie ajustată sezonier pe primul trimestru al anului în… Mai mult

07.07.2020

Chestiunea

Împrumuturile României, de la criză la criză. Deja –vu ?

Vă mai amintiți de criza din 2009 și de împrumutul de aproape 20 de miliarde de euro pe care a trebuit să îl luăm pentru… Mai mult

06.07.2020

Analiză

Comerțul, aproape de „business as usual”. Sincronizarea cu producția ?

În pofida restricțiilor impuse de pandemie și a închiderii unor centre comerciale, cifra de afaceri din comerț a revenit puternic în luna mai față de… Mai mult

06.07.2020

Politici fiscale : Cum au evoluat de la începutul crizei principalele surse de venituri la bugetul statului

de Marin Pana 21.7.2013

Pentru a vedea cum a evoluat povara fiscală de la manifestarea, în a doua parte a lui 2008, a primelor efecte ale crizei mondiale, am scos din comunicatele oficiale ale Ministerului Finanțelor ponderile în PIB și în veniturile bugetului general consolidat ale principalelor surse de alimentare ale acestuia. Cele mai importante scăderi s-au produs la impozitul pe profit și la contribuțiile de asigurări ( vezi tabelul).

Impozitul pe profit este singurul care s-a diminuat constant, atât ca procentaj în PIB cât și ca procentaj în veniturile bugetare, ajungând de la 7,9% în 2008 la doar 5,6% în 2012.

De reținut că, în același interval de timp, impozitul pe salarii și venit afluctuat destul de puțin, după reducerea salariilor bugetarilor din 2011, revenind spre nivelul de 11% din veniturile bugetare, aproape dublu față de impozitul pe profit.

Dar ceea ce surprinde în privința modului în care a fost așezat efortul de ajustare al populației la condițiile economice dificile, este menținerea aproape neschimbată a ponderii, și așa foarte reduse față de practica europeană și mondială, a impozitelor și taxelor pe proprietate, care nu au contribuit decât cu ceva mai mult de două procente la veniturile bugetare și s-au plafonat la 0,7% din PIB.

Nici la segmentul de alte impozite pe venit, profit și câștiguri de capital nu s-au înregistrat valori semnificative, ba chiar dimpotrivă. Recordul negativ a fost atins în 2011, când acestea au reprezentat doar 0,1% din PIB și 0,2% din veniturile bugetare iar cele mai mari valori s-au consemnat în 2012, când au urcat ”vertiginos” la doar 0,4% din PIB și 1,1% din veniturile bugetare.

Contribuțiile de asigurări sociale au reintrat în 2012 pe trendul descrescător, după o firavă revenire în 2011, iar ponderea lor în veniturile bugetare s-a diminuat cu aproape trei procente în ultimii patru ani. Corelat cu deficitul cronic de la bugetul asigurărilor sociale, care trebuie subvenționat sistematic de la bugetul de stat, este clar că nu există spațiu pentru reducerea contribuțiilor sociale fără ajustarea pensiilor.

În ceea ce privește impozitele indirecte, accizele au fost cele care au crescut pentru a prelua scăderea de la impozite directe, dar evoluția s-a datorat mai degrabă calendarului de aliniere la nivelurile europene în materie decât îmbunătățirii colectării. De altfel, în 2012, ponderea în veniturile bugetare s-a plafonat la 10,5%, iar perspectivele de creștere sunt discutabile.

Reducerea colectării pe partea de TVA după scăderea considerabilă din 2009, parțial cauzată de scăderea vânzărilor, parțial de creșterea evaziunii fiscale, au fost reanimate prin șocul majorării de cinci procente aplicat la mijlocul lui 2010. Cu toate acestea, se poate vedea ușor că regula de trei simplă nu a funcționat ( ar fi trebuit să vedem aproape 9% pondere în PIB) iar ponderile s-au plafonat rapid, cea în veniturile bugetare fiind în ușoară diminuare pe 2012.

Astfel, impozitarea consumului a rămas, ca pondere în PIB, sub taxarea muncii iar impozitarea profitului mult peste cea a averilor și a câștigurilor din capital. Nu tocmai cea mai stimulativă așezare a politicii de impozitare a veniturilor. Și așa dezechilibrată politic de atenția disproporționată acordată protecției sociale a celor apți și dornici de vot. În dauna celor care au încercat să relanseze economia și a generațiilor viitoare.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 21.7.2013

3 comentarii

  1. Ștefan A.
    21.7.2013, 8:53 pm

    “nu există spațiu pentru reducerea contribuțiilor sociale fără ajustarea pensiilor.”
    De reamintit ca cel putin o categorie de pensi a fost redimensionata in ultimii 3 ani . Respectiv cele speciale . Au fost recalculate de guvernul PDL-UDMR-UNPR , cu cresterea efortului financiar de + 30,4 % . Si cei care au avut pensile taiate (doar 10 % din beneficiari ) au avut reintregite pensile la valoarea lor ante guvernul Boc (de catre guvernul Ponta ) Toate aceste pensi au beneficiat si de indexarea cu 4 % a tuturor pensilor din Romania . Practic aceste pensi speciale au avut cea mai mare crestere din intregul sistem pensionistic . Peste +35% si doar in 3 ani cind la altii se taiau inclusiv salariile cu 25 % . Cu astfel de “solutii” e evident ca sistemul pensionistic national va fi mereu in deficit tot mai ridicat .

    • iooo
      23.7.2013, 12:22 pm

      contributiile sociale includ sanatatea, s-ar putea reduce cu aproape 11% prin eliminarea acestora si asigurarea serviciilor minime de sanatate de la stat,
      problema majora a bugetului sanatatii e ca tot timpule e pe deficit ,logic ca daca tot nu se mai tine cont in buget de incasarile din contributiile de sanatate acestea ar putea fi desfiintate, cheltuielile cu birocratia sunt destul de mari,
      diferenta de venituri ar putea fi foarte simplu acoperita prin cresterea taxelor pe proprietate care sunt indecent de mici si care se colecteaza mult mai bine decat contributiile de sanatate,
      cat despre pensii nu exista deficit decat teoretic adica statul da cu o mana apoi din aceleasi pensii ia impozite directe contributii de sanatate si impozit pe venit intradevar doar peste anumite sume, dar cel mai important cand pensionarii isi cheltuie pensia statul ia accize si tva,
      deci practic nu exista nici un deficit decat intr-un fond de pensii cu sume teoretice care nu ajung in fapt niciodata la pensionari, sunt de acord ca pensiile speciale sa fie reduse la valoarea contributiilor.

  2. Petre
    22.7.2013, 9:07 am

    Cine este vinovat de bulibăşeala rezultată din recalcularea pensiilor speciale în 2010-şi 2011? Oare au cerut militarii să li se recalculeze pensiile? Nu cumva Boc şi Băsescu au căşunat pe militari pentru a recalcula pensiile respective şi au consumat o grămadă de bani pentru a ajunge în final la creşterea lor, nu la scăderea lor. Oare militarii pensionaţi sunt vinovaţi pentru prostiile făcute de Băsescu şi Boc în 2010 şi 2011? Oare cei doi au ştiut ce fac în momentul în care au planificat să ia o parte din banii pensionarilor militari pentru a plăti toate pensiile mici ale foştilor ţărani cooperatori, care nu pot fi susţinute de sistemul naţional de asigurări?

Lăsați un comentariu


Europa

Emmanuel Macron crede că un acord UE pe Planul de relansare este posibil ”în acest weekend”

Iulian Soare

Președintele Emmanuel Macron consideră că este „posibil și de dorit” încheierea unui acord privind planul de redresare al UE în cadrul summitului european de vineri… Mai mult

Stiri

Răzvan Atim, UiPath: Roboții în administrația publică – muncă de 15 minute realizată în 30 de secunde

Razvan Diaconu

Răzvan Atim, General Manager pentru Europa de Est al UiPath, spune că automatizarea poate rezolva mare parte din neajunsurile cauzate de rularea de aplicații vechi… Mai mult

Stiri

Starea de alertă, prelungită 30 de zile, fără noi restricții

Razvan Diaconu

Guvernul adoptă în ședința extraordinară, miercuri, hotărârea privind prelungirea stării de alertă în România cu alte 30 de zile. În debutul ședinței de guvern premierul… Mai mult

Stiri

Cristin Popa, ANCOM: Pentru excluderea unui furnizor de echipamente 5G e necesară o lege care poate merge pe securitatea cibernetică

Alexandra Pele

În situația în care România dorește să excludă anumiți furnizori de echipamente 5G, acest lucru va fi posibil doar prin adoptarea unei legi speciale care… Mai mult

Stiri

Termenul limită pentru sosirea tabletelor destinate elevilor – 10 septembrie

Mariana Bechir

Cele 250.000 de tablete şi laptopuri vor ajunge cel târziu pe 10 septembrie în școlile unde învață elevii care nu au acces la tehnologia necesară… Mai mult

Stiri

Mihai Matei, ANIS: 23% dintre liceeni abandonează școala. La fiecare 4 ani, mediul de business pierde circa 15.000 de companii care ar putea fi dezvoltate de aceștia

Vladimir Ionescu

Mediul de business pierde, la fiecare patru ani, circa 15.000 de companii din cauza abandonului școlar cauzat de sărăcie, potrivit unui calcul realizat de Mihai… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Avem nevoie de proceduri de achiziție care să vizeze noi sisteme digitale în toate zonele administrației

Vladimir Ionescu

Aproape toată infrastructura digitală a administrației publice este învechită, necesită o mentenanță costisitoare și ar trebui înlocuită, a declarat miercuri premierul Ludovic Orban, la conferința… Mai mult