vineri

29 martie, 2024

16 februarie, 2016

CMinisterul Transporturilor va înființa departamente de proiectare în cadrul companiilor de stat care administrează infrastructura rutieră și feroviară, astfel încât să poată aviza proiectele ”în cunoștință de cauză”.

Printre responsabilitățile acestor structuri, la care vor fi recrutați experți din mediul privat, se numără evaluarea tehnică a proiectelor, realizarea unor proiecte ”in house”, dar și realizarea studiilor de fezabilitate, a explicat Dan Costescu, ministrul Transporturilor, marți, în Senat.

”În acest moment aceste companii sunt expuse, sunt vulnerabile din acest punct de vedere din cauza faptului că nu sunt în stare să își evalueze nici măcar tehnic proiectele pe care le primesc de la diverși furnizori.
După implementarea acestor departamente de proiectare, practic companiile vor fi în stare de a-și aviza, în cunoștință de cauză, proiectele primite de la firmele de proiectare înainte de a le înainta constructorului.
Ele vor fi în stare, de asemenea, să își execute în regie proprie o anumită parte din proiecte, economisind timpii de licitație, scurtând termenele și economisind bineînțeles bani.
Aceste companii vor putea în același regim, în cadrul acelorași departamente să execute acele studii de fezabilitate, economisind din nou timpi de licitație, bani și evitând o discuție pe care o știm cu toții din presa ultimilor ani, a acelor studii de fezabilitate plătite către alte firme și ținute după aceea în sertare”, a precizat ministrul Transporturilor.


Un astfel de departament funcționează deja în cadrul CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară. La CNADNR, administratorul infrastructurii rutierie, încă se lucrează la înființarea structurii, specialiștii fiind recrutați din mediul privat.

”La CNADNR, de asemenea, este organigrama făcută. Niște primi specialiști au fost contactați. Profităm și de problemele pe care le au firmele private pe piață pentru că și ele au profitat de atâtea ori de problemele pe care firmele de stat le-au avut pe piață și bazându-ne pe aceste probleme atragem în acest moment, la cele două mari companii, specialiști foarte buni de proiectare”, a precizat Dan Costescu.

O altă modificare de organigramă ce ar urma să ducă la o mai eficientă cheltuire a banului public se referă la dezvoltarea unor unor direcții de implementare de proiecte în zona geografică unde se află lucrarea de infrastructură. La aceste direcții vor fi recrutați specialiști din teritoriu.

”Asta înseamnă că specialiștii nu vor mai fi concentrați în centralul companiilor, ei vor fi concentrați acolo unde se întâmplă lucrurile, pe șantier. Vor fi selectați din specialiștii locali, vor fi atașați de această zonă, vor construi pentru familiile lor și pentru zona lor și foarte important vor fi zi de zi pe șantier, spre deosebire de situația din anii trecuți când veneau doar o dată la două sau la trei săptămâni sau prin reprezentanți, prin consultant”, a arătat Costescu.


O altă măsură de natură să sprijine implementarea marilor proiecte de infrastructură se referă la simplificarea procesului legislativ necesar obținerii de avize și autorizații.

Ministerul Transporturilor lucrează la ora actuală la o ordonanță de urgență ce urmează a fi promovată în guvern cel târziu în luna martie și care ar duce la eliminarea întârzierilor generate de birocrație.

”Este vorba despre scoaterea din circuitul agricol și forestier, este vorba despre obținerea autorizațiilor pentru utilități, gaze și electricitate, este vorba de un alt mod de a plăti revendicările constructorilor care în acest moment blochează foarte grav proiectele și este vorba de posibilitatea de a acorda autorizări etapizate, de a da fronturi de lucru pe acele sectoare care sunt în regulă cu autorizațiile și a le separa de cele care mai au încă probleme, sunt în curs de autorizare. Toate aceste elemente și încă altele vor fi cuprinse într-o ordonanță de urgență care va fi promovată cel mai târziu în luna martie pentru a ne putea crea front de lucru. Cu astfel de măsuri nu vom mai avea practic proiecte cu o întârziere de șase luni, 12 luni și chiar doi ani atunci când întârzierile se înlănțuiesc și se influențează una pe alta”, a explicat ministrul în fața Parlamentului.

Dan Costescu a precizat totodată că noua lege a achizițiilor publice este bună, însă ministerul va propune introducerea unor criterii suplimentare care să asigure bunul mers al lucrărilor. Mai exact, ministrul vrea introducerea unui criteriu referitor la capacitatea tehnică a constructorului pentru a nu se ajunge în situația în care acesta să nu respecte normele de calitate și să depășească termenele stabilite prin contract din cauza lipsei de echipamente, utilaje sau specialiști.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: